Skip to main content

Stick ut på nätet och knäck konkurrenterna med denna guide.

Letar du efter den senaste webbdesignen för ditt varumärke? Då är det dags att göra dig bekant med de bästa trenderna för hemsidor som kommer att imponera på besökare under hela 2021.

Trender för webdesign förändras med teknik och kulturell utveckling och trender. Det är bäst om du alltid är insatt i de senaste designerna för att uttrycka ditt varumärke i ett nytt utseende som gör din hemsida mer önskvärd för dina kunder. Den bästa designen är den som är tillgänglig för din publik och utvecklar en konkurrensfördel för ditt företag.

Så vilken trend kommer du att följa i år? Det är alltid svårt att följa en enda design, eftersom trenderna kommer och går snabbt. Ett fel beslut kan leda till många frågor. Föreställ dig att du har en webbplats efter mycket ansträngning som slutar i en föråldrad design som skadar ditt varumärke.

Vill du ta din webbplats till nästa nivå med en design som följer de senaste trenderna 2020? I denna guide kommer du att få omfattande hjälp för att få insikt i de senaste trenderna inom webbdesign för din nya och tilltalande webbplats.

Använda Gradients (övertoningar)

hemsida-gradientGradient dominerar alltid webbdesign, men Gradient 2.0 tar webbprodukterna till en helt ny nivå. Det skapar ultra-minimalistisk produktdesign som är full av färger. Dåliga mönster gjorde användare uttråkade; det är därför lutningar började ersätta platta färger för att göra dem mer visuellt attraktiva. Gradients är mångsidiga att använda i olika sammanhang, till exempel i bakgrunder, filter och knappar. De kan skapas av märkesfärger, så de är bra för varumärken och mer fascinerande grafik. Gradienter ser dessutom lika bra ut på mobila enheter, vilket gör dem till en favorit för lyhörd design.

Illustrationer

Även om illustrationer har varit populära på hemsidor i många år så är de nya illustrationsstilarna en av de bästa trenderna för webbplatser 2020. Dessutom är det bäst att använda illustrationer i kombination med foton. Ibland används illustrationerna som en interaktiv del av foton för att skapa en rolig blandning av två bilder.

Abstrakta illustrationer är också trender nu. Denna anpassade illustrationsstil skapar en varumärkesidentitet för ditt företag. Abstrakt illustrationsstil finns vanligtvis på framsidorna för att utveckla ett unikt och iögonfallande form rent visuellt. Den här illustrationsstilen kommer att använda bilderna på webbprodukter.

Typografi

Typografiska trender under 2020 är också värda att notera. Typografi är det verktyg som gör din webbplats distinkt då det får hemsidan att sticka ut från din konkurrens. Webbteckensnitt blir mer och mer varierande.

Om du vill veta vilken typografistil som är inne 2020, måste du inse att en av de senaste och växande trenderna är Outlined Typography. Det är unikt, estetiskt och kan kombineras med animering för att dra ut det fyllda avsnittet i rubrikteksterna medan du bläddrar ner på en sida.

Mörkt-läge – ”Join the Darkside”

Det mörka läget är inte nytt, men det förväntas vara en av de främsta uppåtgående trenderna 2020. Det kan vara småsvårt att designa i mörkt läge, men det finns många former och mönster. Du kan märka att den rena vita texten på den mörka bakgrunden ser extra framträdande ut jämfört med svart text på en vit bakgrund.

Därför bör webbdesigners använda olika texter i ljusskugga istället för rent vitt. Även om det inte är lätt att välja olika nyanser av vitt, måste designern se till att den valda vitskärmstexten fungerar väl i alla skärmstorlekar.

3D-grafik

Dessa element är som 3D-renderingar och videor, som ger en interaktiv illusion med aktivitet på webbplatsen. Det går idag att se på fler och fler webbplatser nu när trenden för 3D-grafik växer i år.

Den här typen av funktioner lockar alltid besökarens uppmärksamhet. Tidigare var denna trend begränsad på grund av teknik och höga kostnader. Nu, med mer mångsidiga 3D-designverktyg som ökar penetrationen av 3D-visual på webbplatserna har det blivit allt enklare och tillgängligt.

Det är en trend såväl som sann teknikutveckling. Med de kraftfullare grafikprocessorerna i mobila och stationära enheter ser du fler webbplatser med 3-bilder och animationer.

Horisontell scroll & manövrering

Horisontell scrolling (scroll till höger och vänster) är en ny trend som är både estetisk och funktionell. Den här funktionen bläddrar texten och innehåll i horisontell riktning istället för med radbrytning och nedåtscroll.

Det är bra för mobilanpassad design och förbättrar läsbarheten på mobila enheter. Du kan använda denna design på din webbplats om du vill publicera mycket innehåll, med förbättrad användbarhet på små skärmar. Det gör innehållet roligare och mer engagerande för din publik.

Horisontell rullning ersätter snabbt ”nästa avsnitt” på webbplatserna. Under 2020 kommer du att se många hemsidor med horisontell scroll.

Icke-symmetriska layouter

Trots att rutnätsliknande och symmetriska layouter är en del av majoriteten av webbplatser, om du vill sticka ut kan du gå till out-of-box-layouter. Dessa obalanserade layouter kan skapas genom rotation, förskjutningar och överlappning av det ena elementet över det andra. De ser unika och attraktiva ut. De tekniska begränsningarna höll denna