Skip to main content

Stick ut på nätet och knäck konkurrenterna med denna guide.

Letar du efter den senaste webbdesignen för ditt varumärke? Då är det dags att göra dig bekant med de bästa trenderna för hemsidor som kommer att imponera på besökare under hela 2024.

Trender för webdesign förändras med teknik och kulturell utveckling och trender. Det är bäst om du alltid är insatt i de senaste designerna för att uttrycka ditt varumärke i ett nytt utseende som gör din hemsida mer önskvärd för dina kunder. Den bästa designen är den som är tillgänglig för din publik och utvecklar en konkurrensfördel för ditt företag.

Så vilken trend kommer du att följa i år? Det är alltid svårt att följa en enda design, eftersom trenderna kommer och går snabbt. Ett fel beslut kan leda till många frågor. Föreställ dig att du har en webbplats efter mycket ansträngning som slutar i en föråldrad design som skadar ditt varumärke.

Nu ligger fokuset minst lika mycket på det som kallas UX – User experience, helt enkelt användarupplevelsen av hemsidan. Det ska vara enkelt att hitta informationen man söker, oavsett om man surfat in på hemsidan via dator eller mobil.

Genom att använda er av rörlig content och mikroanimationer fångar ni besökarnas blick, och genom att använda personlig content och interaktivt innehåll skapar ni en första relation med besökaren.

Vill du ta din webbplats till nästa nivå med en design som följer de senaste trenderna 2023? I denna guide kommer du att få omfattande hjälp för att få insikt i de senaste trenderna inom webbdesign för din nya och tilltalande webbplats.

1. Minimalistiska och stilrena designer

Hjälper besökare att hitta rätt, och få detaljer att sticka ut mer. Genom att använda er av minimalistiska designer blir det lättare att uppmärksamma detaljer på er hemsida som bilder, videos och stora texter som sticker ut. Att använda en minimalistisk design går också utmärkt att kombinera med företagets egna färger – det stärker helt enkelt ert varumärke, och kunderna vet direkt vems hemsida de har klickat sig in på.

2. Använda Gradients (övertoningar)

hemsida-gradientGradient dominerar alltid webbdesign, men Gradient 2.0 tar webbprodukterna till en helt ny nivå. Det skapar ultra-minimalistisk produktdesign som är full av färger. Dåliga mönster gjorde användare uttråkade; det är därför lutningar började ersätta platta färger för att göra dem mer visuellt attraktiva. Gradients är mångsidiga att använda i olika sammanhang, till exempel i bakgrunder, filter och knappar. De kan skapas av märkesfärger, så de är bra för varumärken och mer fascinerande grafik. Gradienter ser dessutom lika bra ut på mobila enheter, vilket gör dem till en favorit för lyhörd design.

3. Rörlig content: Stora bilder och videor

Det sägs att en bild (och video) säger mer än 1000 ord, och inget är så iögonfallande som att mötas av stora bilder, eller ännu bättre, en stor video, när vi kommer in på en hemsida. Video får besökare att stanna upp i några ögonblick, och dessa ögonblick är viktiga för olika företag att visa vilka dom är och vad dom erbjuder.

Tips: Videobakgrunder! Att använda stora videos behöver inte betyda att det är en stor videospelare mitt på hemsidan. Idag använder vi dom gärna också som bakgrunder. Helt enkelt en stor rörlig bakgrund som man kan lägga text över.

4. Mikroanimationer

Små animationer fångar uppmärksamheten och piggar upp block av text, och möjligheterna med mikroanimationer är många, här är några idéer:

Använd mikroanimationer för att…

  • … guida läsaren genom hemsidan
  • … belysa något som har extra betydelse, kanske ett bra erbjudande eller något ni är extra stolta över
  • … göra det roligare för besökare att scrolla på er hemsida. Både små animerade ikoner och stora bilder som scrollar förbi är idag populära inslag på hemsidor. Trenden om att en hemsida man behöver skrolla på är något dåligt är alltså över.

Tips! Varför inte låta besökarna se er nyaste design eller produkt på ett interaktivt sätt? Hover animations, alltså animationer som aktiveras om man drar musen (eller fingret!) över dem är ett utmärkt sätt att ge besökare tillgång till så kallade mikrointeraktioner. Och vi vet alla att interaktioner är första steget för att förvandla en besökare till en kund.

5. Illustrationer

Även om illustrationer har varit populära på hemsidor i många år så är de nya illustrationsstilarna en av de bästa trenderna för webbplatser 2023. Dessutom är det bäst att använda illustrationer i kombination med foton. Ibland används illustrationerna som en interaktiv del av foton för att skapa en rolig blandning av två bilder.

Abstrakta illustrationer är också trender nu. Denna anpassade illustrationsstil skapar en varumärkesidentitet för ditt företag. Abstrakt illustrationsstil finns vanligtvis på framsidorna för att utveckla ett unikt och iögonfallande form rent visuellt. Den här illustrationsstilen kommer att använda bilderna på webbprodukter.

6. Mobilanpassad design

Det känns nästan som att för varje dag som går så blir det ytterligare några personer som överger sina datorer för evigt och kör på att bara använda mobilen. Sanningen är att datorer och laptops må vara viktiga inom många arbetsområden, men i dagens samhälle finns det också väldigt många som klarar sig helt utmärkt utan tillgång till dator. De allra flesta sakerna går ju ändå att göra från mobilen idag.

Lösningen för företag i den här frågan är att lägga mer krut på mobilanpassade sidor redan från början. Beroende på vilken bransch ni tillhör kan ske en mobilanpassad hemsida är det första ni ska sträva efter, och en hemsida anpassad efter en dataskärm kommer sen.

Tips: Tumvänlig hemsida! Ett annat sätt att veta om ens hemsida är väl anpassad för mobilen är att se om den är tumvänlig. Alltså att det går att navigera, scrolla och klicka på hemsidan genom att hålla mobilen i en hand och använda tummen. Det är ju trots allt så de flesta av oss använder våra mobiler.

7. Typografi

Typografiska trender under 2023 är också värda att notera. Typografi är det verktyg som gör din webbplats distinkt då det får hemsidan att sticka ut från din konkurrens. Webbteckensnitt blir mer och mer varierande.

Om du vill veta vilken typografistil som är inne 2023, måste du inse att en av de senaste och växande trenderna är Outlined Typography. Det är unikt, estetiskt och kan kombineras med animering för att dra ut det fyllda avsnittet i rubrikteksterna medan du bläddrar ner på en sida.

8. Mörkt-läge – ”Join the Darkside”

Det mörka läget är inte nytt, men det förväntas vara en av de främsta uppåtgående trenderna 2020. Det kan vara småsvårt att designa i mörkt läge, men det finns många former och mönster. Du kan märka att den rena vita texten på den mörka bakgrunden ser extra framträdande ut jämfört med svart text på en vit bakgrund.

Därför bör webbdesigners använda olika texter i ljusskugga istället för rent vitt. Även om det inte är lätt att välja olika nyanser av vitt, måste designern se till att den valda vitskärmstexten fungerar väl i alla skärmstorlekar.

Beroende på vilka ni har som kunder kan möjligheten att erbjuda dark mode, alltså att den klassiska ljusa hemsidan med svart text byts mot en mörk bakgrund med ljus text, vara ett sätt att få kunder att stanna av. Många besväras av hur ljusa bakgrunder bländar en, och uppskattar möjligheten att kunna växla till mörkt läge vid behov. Ett mörkt läge kan också vara estetiskt tilltalande.

9. 3D-grafik

Dessa element är som 3D-renderingar och videor, som ger en interaktiv illusion med aktivitet på webbplatsen. Det går idag att se på fler och fler webbplatser nu när trenden för 3D-grafik växer i år.

Den här typen av funktioner lockar alltid besökarens uppmärksamhet. Tidigare var denna trend begränsad på grund av teknik och höga kostnader. Nu, med mer mångsidiga 3D-designverktyg som ökar penetrationen av 3D-visual på webbplatserna har det blivit allt enklare och tillgängligt.

Det är en trend såväl som sann teknikutveckling. Med de kraftfullare grafikprocessorerna i mobila och stationära enheter ser du fler webbplatser med 3-bilder och animationer.

10. Interaktivt innehåll

Från knappar, formulär och frågor till quiz, undersökningar, räknare och tävlingar. Genom att ha innehåll på er hemsida som besökare kan interagera med får ni dem att stanna kvar längre.

11. Design med tydliga ramar

Om man var med vid internets början minns man nog alla ramar som syntes överallt på hemsidor. Det var tydliga ramar runt menyer, knappar, texter och bilder. Sen försvann dem, och även om ramarna fanns kvar i koden skulle de ny döljas för att få en mer minimalistisk design.

Minimalistisk design är, som vi skrev längre upp, fortfarande inne – men ramarna har kommit tillbaka! Nej, inte i de färggranna 3D-versionerna vi minns från 2000 talet, utan som enkla linjer. Att ha en svart, enkel ram runt en knapp, eller runt menyn, är både stilrent, minimalistiskt och gör hemsidan mer tydlig för besökare.

12. Horisontell scroll & manövrering

Horisontell scrolling (scroll till höger och vänster) är en ny trend som är både estetisk och funktionell. Den här funktionen bläddrar texten och innehåll i horisontell riktning istället för med radbrytning och nedåtscroll.

Det är bra för mobilanpassad design och förbättrar läsbarheten på mobila enheter. Du kan använda denna design på din webbplats om du vill publicera mycket innehåll, med förbättrad användbarhet på små skärmar. Det gör innehållet roligare och mer engagerande för din publik.

Horisontell rullning ersätter snabbt ”nästa avsnitt” på webbplatserna. Under 2023 kommer du att se många hemsidor med horisontell scroll.

13. Icke-symmetriska layouter

Trots att rutnätsliknande och symmetriska layouter är en del av majoriteten av webbplatser, om du vill sticka ut kan du gå till out-of-box-layouter. Dessa obalanserade layouter kan skapas genom rotation, förskjutningar och överlappning av det ena elementet över det andra. De ser unika och attraktiva ut.

14. Personlig content

Stilren design och säljande text i all ära – men ibland kan det nästan bli för mycket. En trend inför 2023 är att våga vara lite personlig på sin hemsida. Kanske en kort intervju med en anställd? En rolig anekdot om företaget? Genom att använda personlig content kan man få ett företag att sticka ut ur mängden, på ett sätt som andra inte kan härma: det handlar om er.