PPC – Google Annonser
Kom igång med Google Annonser!
I denna guide kommer vi gå igenom varför du bör tänka igenom att använda dig utav Google Ads annonsering. den är perfekt för dig som är intresserad av att få nya kunder från nätet och Google.
Vad är Google annonser?
Google Ads annonsering är betald sökordsanonsering eller SEM (search engine marketing) där du budar för ett sökord/fras så att en text-, bild, eller videoannons visas. Oftast används Google Ads annonsering för att få in trafik till hemsidor. Det är ett utmärkt sätt att arbeta med både inbound- och outbound marketing.
Annonser på Google gör så syns just i det tillfället när någon söker efter just dina produkter/tjänster. Det är en typ av marknadsföring som är svårslagen vad gäller ROI (return on investment). I Google Ads så finns det olika kampanjtyper som ger dig möjligheter att få annonserna att synas på olika platser och forum.
- I Googles sökresultat (Sökkampanj)
- På diverse hemsidor som t.ex. bildannonser (Displaykampanj)
- på YouTube som videoreklam (Vide0kamanj)
Vill du veta mer om Google Ads så kan du läsa vår omfattande guide som tar dig igenom allt från hur du sätter upp ett konto till att du väljer rätt sökfraser.
1. Syns högst med Google annonser!
Visste du att 80% av alla köpresor börjar på Google idag? Inte, men du vet säkert själv hur ofta du söker på Google varje dag efter produkter, resor och tjänster.
Den första, och kanske största anledningen till varför du bör arbeta med Google Ads annonsering är för att du dag ett syns högst upp på Google. Det innebär att du kan välja för vilka sökfraser som du vill att din hemsida ska synas högst upp för.
Vem ska använda Google Annonser?
Annonser på Google är fördelaktiga för de flesta företag, men framförallt för de företag där potentiella kunder kan ta del av företagets erbjudanden på webben. Idag arbetar de flesta företag med olika typer av Google annonser och det är ett utmärkt sätt att med total kostnadskontroll och mätförmåga nå kunder.
Alternativet till Google Ads är SEO:
Den enda möjligheten att synas högst på Google är via Google Ads, Google Business eller SEO. Däremot så ligger den organiska rankingen under annonserna.
Hur många är det som klickar på Google Ads annonserna?
Detta är en vanlig fråga, men faktum är att cirka hälften av alla sökningar på Google går Google annonserna. Så Google Ads är en bra kanal för att komma åt trafiken som finns på Google. Att kombinera SEO med SEM är ett utmärkt sätt att syns i de nya marknadsföringskanalerna.
2. Få nya kunder & förfrågningar
Nästa klockrena anledning till varför du bör arbeta med Google Ads är att med en ökad volym för bra sökfraser, så har du möjlighet att få in nya kunder, leads och förfrågningar till företaget.
Dock är det viktigt att veta att Google Ads enbart är trafik till hemsidan. Sedan är det hemsidan uppgift att konvertera besökare till förfrågningar.
Eftersom du väljer dina sökfraser som du vill att dina annonser ska synas för så har du möjlighet att fånga besökare till din hemsida när dem exempelvis söker efter ”elektriker nyköping”, ”köpa gula strumpor” eller söker efter en ”bokföringsbyrå Gnesta”.
3. Google Annonser riktade mot DIN målgrupp
Med Google Ads annonsering så kan du specifikt välja ut vilken målgrupp det är som du vill att dina annonsera ska synas för.
Du bestämmer helt själv följande:
- Vilka sökord som du vill synas för.
- Din budget för annonseringen
- Vilka enheter (mobil eller desktop).
- Tid på dygnet när annonserna ska visas på.
- Om annonserna ska vara text, bild eller video.
Till skillnad från traditionell marknadsföring så kan du när du använder Google Ads få full kontroll över allt som rör annonseringen. Du är i kontroll.
Den största fördelen med Ads är att det är relevant annonsering. Du skrämmer inte bort kunder utan det speglar sökarens avsikt.
När någon söker på ”köpa skridskor” och din annons syns och din hemsida erbjuder bra skridskor så kommer du med stor sannolikhet göra affärer.
4. Mät resultaten enkelt
Med Google Ads så kan du få fram exakt vad ett samtal eller förfrågan kostar företaget. Du kan med hjälp av konverteringsspårning på hemsidan ställa in Google Ads att mäta när önskvärda aktiviteter görs.
Du kan mäta följande:
- Samtal
- Email förfrågningar
- Köp
- Bokningar
Med hjälp av konverteringsspårning så kan du med enkelhet avgöra din ROI (return on investment) på din marknadsföring.
Ibland kan det skilja stort mellan sökord och det gör att du efter en viss tids annonsering kan ta bort sökord och fraser som inte genererar leads och lägga tid, energi och pengar på sökord som faktiskt ger resultat!
5. Sätt din egen budget
Det är du som sätter budgeten för din annonsering. Google bryr sig inte om du lägger ned 200kr eller 20 000kr/mån. Det är också upp till dig att avgöra ur mycket du är villig att betala per klick. Det är sedan en kombination av ditt bud, annonsens kvalitet och din lanidngssida (hemsida) som avgör vart du syns i sökresultaten (plats 1-6).
Budar du för lite per sökord så finns en risk att du inte ens kommer med på första sidan och då kan du inte räkna med att få nämnvärd trafik. I vissa fall kan dina annonser på Google inte få några klick alls. Sen har du dessutom möjligheten att välja olika typer av budgivningsstrategier.
Några exempel på budgivningsstrategier:
- Maximera klick
- Manuell budgivning
- Maximera konverteringar
- Cost per Acquisition (CPA)
- Exponeringsandel
Det finns en rad olika typer av budgivningsstrategier du kan använda dig utav i din kampanj. Vilken du ska välja beror lite på vilka mål du har med dina Google annonser. Din strategi ska utmynna i rätt val av budgivningsstrategi.
6. Få full koll på all statistik
I Google Ads plattformen så får du full koll på all statistik som rör din annonsering. Du kan så hur många som sökt och klickat på dina annonser. Vilka sökord som genererar bästa resultat, vilka tider som är bäst samt vilken position dem haft och antal visningar.
Genom att bekanta dig i statistiken som är mycket djup så kan du optimera din annonsering och konto så att du över sikt lyckas skapa en pengamaskin och nå ännu bättre resultat.
7. Börja smått, öka & testa
Börja inte med att lägga på 20 000kr/månad. utan börja smått dem första veckorna. Testa dig fram för att sedan successivt lägga på mer budget. Tänk också på att när du börjar så är best-practice att börja med inriktad annonsering.
Det innebär att du bör:
- Arbeta med många annonsgrupper.
- Arbeta huvudsakligen med fras- och exaktmatchning.
- Annonsera nära geografiskt.
- Börja med konverteringsspårning från dag 1.
Det viktiga här är att du bör vara medveten om att ett lyckat Google Ads-konto tar ett par månader att få igång. Så ha tålamod och testa dig fram. Det är bättre att börja med snäv annonsering för att sakta men säkert sedan lägga på nya sökord och fraser.
8. Mobilanpassad annonsering
Flexibiliteten i Google Ads är stor så du kan mobilanpassa annonser med exempelvis endast telefonnummer på mobila enheter. Det går också tt göra så att appar laddas ned, eller möjligheten att SMS:a.
9. Betala endast för klick PPC
I Google Ads annonsering så betalar du enbart för resultat. Det innebär att du inte betalar för exponering i SERP, utan enbart när någon klickar på dina annonser. Det pris du betalar är ett öre mer än den som ligger under dig. Du betalar också aldrig mer än den klickkostnad du satt per sökord.
Dessutom fungerar Google Ads på det sättet att du sätter en dagsbudget. Så säg att du sätter en dagsbudget på 200kr. Det innebär att du då har en månadsbudget på cirka 6 000kr.
Några snabba frågor
Vad är Google Ads?
Google Ads är en annonseringsplattform där man betalar för att exempelvis synas i sökmotorerna när någon söker med en sökfras. Det är en typ av in-bound marknadsföringskanal som sätter företagets annonser högst upp under en sökning på Google.
Vad kostar Google annonser?
Google Ads annonsering kostar olika beroende på konkurrens, annonseringsstrategi samt din annonserings kvalitetsresultat. Du betalar enbart för resultat via PPC (Pay Per Click) vilket gör att du har total kontroll över annonseringskostnaderna. Dessutom styr du kostnaderna med en dagsbudget.
Vilka typer av Google kampanjer finns det?
Det finns olika typer av Google kampanjer. Några vanliga är sökkampanjer, displaykampanjer och videokampanjer.