ULTIMAT GUIDE 2021

Vad är SEO och Sökmotoroptimering?

SEO eller Search Engine Optimization är namnet på de aktiviteter som har för avsikt att Google rankingen för en hemsida och ranka högt i sökresultaten.

I denna SEO guide kommer vi gå igenom de viktigaste rankingfaktorerna för SEO och hur du kan jobba med SEO själv.

Guidens innehåll:

1. Vad är SEO?
2. Viktigaste rankingfaktorerna
3. Så optimerar du din hemsida
4. Vanligaste misstagen
5. Steg för Steg SEO-guide
6. Hur lång tid tar SEO?
7. Alla de vanligaste SEO frågorna

ULTIMAT GUIDE 2021

Vad är SEO och Sökmotoroptimering?

SEO eller Search Engine Optimization är namnet på de aktiviteter som har för avsikt att Google rankingen för en hemsida och ranka högt i sökresultaten.

seo-guide

Lär dig allt om SEO

I denna guide kommer vi gå igenom de viktigaste rankingfaktorerna för SEO och hur du snabbt kommer igång.

Guidens innehåll:
1. Vad är SEO?
2. Viktigaste rankingfaktorerna
3. Så optimerar du din hemsida
4. Vanligaste misstagen
5. Steg för Steg SEO-guide
6. Hur lång tid tar SEO?
7. Vanligaste SEO frågorna

Tid att läsa:
6-8 minuter
Svårighetsgrad:
Nybörjare
Kategori:
Sökmotoroptimering (SEO)
SEO Guide

Öka hemsidans trafik med SEO

I denna guide kommer du lära dig grunderna i SEO, och sökmotoroptimering, så att du kan börja ranka högt i sökresultaten på Google. Det gör att du får mer trafik och fler kunder hittar till din hemsida. 

Du kommer lära dig om teknisk optimering, välja rätt sökfraser, skriva bra innehåll och mycket mer! Nu startar guiden.

seo-organisk-trafik
SEO ger på sikt ofta mycket goda resultat.
SEO fördelar

Varför ska du jobba med SEO?

Några anledningar till varför SEO ska vara en självklar del av marknadsföringsstrategin.

1

Syns i sökresultaten

SEO gör att din hemsida syns högst upp i sökmotorerna när någon söker efter sökfraser.
2

80% av kunder börjar på Google

Hela 80% av kunderna börjar sin köpresa på Google! Det är en utmärkt kanal för kundkontakt & leads.
3

Exponera Varumärket

Kunder vill göra sin egen "research" idag och nätet är där de flesta börjar. Påverka dina kunder direkt på Google!
4

Hög effektivitet & ROI

Får många kunder är SEO och Google den bästa kanalen för nya kunder och uppvisar högsta ROI.
5

Mätbara resultat

Det är möjligt att mäta exakt vilka sökfraser som genererar köp, leads och samtal. Går att mäta resultaten.
6

Välj rätt leverantör

Det finns många oseriösa SEO aktörer. Så se till att välja en seriös byrå som kan uppvisa resultat.
Kapitel 1.

Vad är SEO?

SEO är en förkortning för begreppet Search Engine Optimization. Kortfattat handlar det om att optimera en hemsida så att den syns högt i en sökmotors sökresultat. Den största sökmotorn idag är Google där cirka 90% av alla sök genomförs.

Övriga sökmotorer såsom Bing och Yahoo står för resterande 10%. Det finns i dagsläget över 200+ rankingfaktorer som Google använder för att ranka en hemsida. Sedan rankar Google innehållet efter vad som anses bäst passa sökfrasen.

Det är dumt att enbart tänka på sökmotorerna när man seo optimerar en hemsida och dess innehåll. Om du fokuserar på användare först och sedan optimerar innehållet så kommer du få bättre resultat av dina SEO insatser.

Dessa faktorer har olika betydelse och inverkan på ranking där vissa spelar bra mycket större roll än andra. Du kan läsa mer om vad Google säger om SEO här.

För Google är kvalitet av största vikt så om ditt innehåll talar det språk som Googles robotar talar och uppfyller det som är best-practice för SEO så är du på god  väg att få ökad trafik till hemsidan.

Är sökmotoroptimering (SEO) lönsamt?

Det korta svaret är: Väldigt effektivt! I regel uppvisar SEO och SEM mycket hög return on investment (ROI), jämfört med andra marknadsföringsaktiviteter.

Dock är det inte lika effektivt för alla branscher, även om det ökar inom alla branscher. Om du vet att kunder söker på Google efter företagets tjänster så kan du räkna med att en hög ranking på Google, en bra strategi och effektivt insäljande hemsida kan skapa goda resultat.

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

Då detta är en guide om SEO så kommer vi inte gå in på djupet om SEM men det står för Search Engine Marketing. Exempel på SEM är Google Ads och Microsoft Bing Ads.

SEM innebär betald annonsering

SEM handlar om att skapa annonser för sökfraser så man syns i sökresultaten. För Google så syns man antingen ovanför de organiska resultaten eller under dem. Ofta är det 3-4 annonser som syns ovanför sökresultaten. För dessa annonser betalar man för varje klick. 

seo-och-semSEO handlar om den organiska trafiken där ett klick inte kostar något. Här går majoriteten av söktrafiken och det är denna aspekt som denna guide handlar om. 

skillnaden-sem-seoPå Sitea brukar vi rekommendera företag att arbeta med båda aspekterna. De är bra komplement och SEM ger ofta snabba resultat då man kan synas högst upp på Google direkt efter att man aktiverat annonserna.

Majoriteten av trafiken går till organisk trafik

Viktigt att veta är att cirka 70% av all trafik går till de organiska sökfraserna som är kopplade till SEO, medan cirak 30% går till SEM-annonser.

Viktiga SEO-termer att känna till:

Det finns en rad olika termer som är bra att veta om när man pratar om SEO. Att känna till dessa hjälper dig att utveckla din kunskap och det blir lättare att följa denna SEO guide.

SEO – Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering

SEM – Seach Engine Marketing, elller sökmarknadsföring (t.ex. Google Ads)

Organisk trafik/ranking – är det som SEO skapar, och är de resultat som ligge runder SEM

Konvertering – är kopplat till leads, köp, samtal, eller förfrågningar på en hemsida

On-page – alla de aktiviteter som görs på hemsidan som ska förbättra hemsidans SEO

Off-page – är de aktiviteter utanför hemsidan som höjer hemsidans ranking

Länkar – är när någon länkar till din hemsida från en extern hemsida

Vad är en sökmotor?

Sökmotorer såsom Google och Bing kan liknas med svars-maskiner. Dem har till uppgift att ge svar på frågor när någon söker på en sökmotor.

seo-sökresultat-googleHuvudfunktionen är att hitta, förstå och organisera allt innehåll som finns på nätet och sedan visa det bästa och mest relevanta sökresultatet när någon söker.

God struktur är nyckeln

Sökmotorernas algoritmer tar hänsyn till en rad nyckelfaktorer på en hemsida. Det inkluderar bland annat sidans titel, innehåll, sökordsfrekvens, användarvänlighet och kommer sedan fram med en organisk ranking för den sidan.

Att ha en god struktur på hemsidan med tydliga kategorier och innehåll hjälper Google att ranka hemsidan.

olika-sökmotorer

Olika sökmotorer

Det finns en rad olika sökmotorer på nätet, men Google har cirka 90% av marknaden, följt av Bing. SEO är i princip samma för de olika sökmotorerna, men dem viktar viss faktorer en aning olika.

En sökmotor arbetar huvudsakligen sedan med tre typer av aktiviteter:

  1. Crawl: Söker på internet för innehåll, går igenom kod och innehåll för varje domän/URL som dem hittar.
  2. Indexering: Lagrar och organiserar innehållet från crawl-processen. När innehållet har indexerats så är den på god väg att börja ranka i sökmotorerna.
  3. Rankar: Förutsatt att ditt innehåll är relevant och det bästa resultatet så kommer du ranka högt. Google rankar innehåll efter det som är mest respektive minst relevant.

För att synas i sökresultaten så behöver du först och främst ha innehåll som är tillgängligt för sökmotorerna. Om en sida inte kan hittas av sökmotorerna så är det nästintill omöjligt att börja synas i sökresultaten. Dessutom så skiljer sig sökmotorerna Yahoo, Bing och Google åt och en hög ranking i en sökmotor garanterar inte en hög ranking i en annan sökmotor.

Rankingfaktorerna är dessutom mycket hemliga och ändras kontinuerligt vilket gör SEO till lite av ett kvalificerat ”gissningsarbete” under ständig utveckling och förändring.

Tänk på en sökmotor som en ”svarsmaskin”

Kommer du ihåg att vi gick igenom att en sökmotor fungerar som en svarsmaskin? Det beror på att alla resultat som finns på Google, så kallade sökresultat, är det som Google väljer att visa som svar för en sökfråga.

För att ranka högt på Google så behöver du se till att ditt sökresultat, ditt ”söksvar”, på den sökfrågan är så relevant och värdeskapande som möjligt. Tänk därför i termer av att lösa ”problem” och frågor på nätet så kommer du skapa en god grund för ranking och SEO.

SEO är mer än teknisk optimering!

Kanske det vanligaste missförståndet med SEO är att man tror att det är en isolerad teknisk optimering som krävs för att ranka högt på Google. Faktum är, och för att lyckas med att ranka högt på Google eller Bing för den delen, så handlar det om att förstå vilken typ utav resultat du behöver skapa för att skapa värde för den som söker på Google.

Om du utgår från användare och att skapa värdefullt innehåll och ge besökarna det dem söker så kommer du få bra resultat med din SEO optimering.

Vad bör jag fokusera på?

Det är lätt att känna sig vilsen när man vill börja SEO Optimera innehåll. Vad är egentligen viktigast? Jo, det viktigaste är kvaliteten på innehållet och att välja rätt sökord.

  1. Utveckla landningssidor
  2. Skapa värdeskapande innehåll
  3. Optimera text och bilder
  4. Optimera hemsidans hastighet och teknik
  5. Arbeta med att få till organiska länkar

Det viktiga med SEO är att det inte är en engångsinsats. Man behöver arbeta kontinuerligt för att få goda resultat. Tänk därför långsiktigt med din SEO.

SEO är ofta lönsamt

Lyckat SEO-arbete medför ofta en mycket hög avkastning jämfört med andra kanaler.

sökmotoroptimering seo
sökmotoroptimering-guide-seo
Kapitel 2.

SEO i praktiken (Steg för Steg)

Dags för lite praktik. Nu ska vi SEO optimera din hemsida på 5 minuter. Det kan låta omöjligt, men det är det inte. Vi pratar nu om On-page optimering. Och det första vi måste göra är att avgöra vilka sökfraser vi vill synas för.

Fokusera på några sökfraser

Det måste finnas en hierarki för Google tillåter dig inte att synas för 3 000 sökord på en enda flik (sida) på din hemsida. Så vi måste börja med att avgränsa oss.

Steg 1. Välj dina sökord och fraser

Låt oss säga att vi vill synas för ”köpa skor online”. Då hade vi börjat med att optimera vår hemsida efter denna term. Med hjälp av sökordsverktyg hade vi sedan valt ut sökord med bra volym och inte för hög konkurrens.
välja-sökord--och-sökfraser-seo
Vi hade använt termen cirka 10 ggr per 500 ord i vår text och vi hade valt att optimera hemsidans URL, bilder, metatitel och H1 samt H2 efter detta.

Väljs sökord med rätt intention

Vi hade också varit noga med att hemsidan erbjuder det som sökfrasen och besökaren har för intention. Om någon söker efter Adidas skor och vi visar Nike skor så är inte intentionen starkt kopplat med det resultat vi ger dem. Så här är det en god idé att arbeta med landningssidor.

Här kan du lära dig mer om hur du väljer sökfraser och utför en sökordsanalys.

Steg 2. Välj din URL efter sökfrasen.

Vi hade då valt att kalla vår URL för www.sitea.se/seo-guide. Den är kort, koncis och optimerad för sökfrasen. Detta gillar Google!

seo-länkarDu byter enkelt din URL i WordPress när du skapar en hemsida. Samma funktion gäller även för andra CMS-system. Ofta får din hemsida URL efter vad du vill att sidan ska heta.

seo-länkDet är viktigt att din URL har sökfrasen i sig och att den inte blir för lång. Alltför ofta ser vi hemsidor och länkar med märkliga tecken och frågetecken och andra tecken (t.ex. %68&!).

Steg 3. Välj din H1:a.

Dina rubriker på hemsidan rankas av Google. Den viktigaste rubriken för SEO är din H1:a. Sedan följer H2, H3 osv. Best-practice för H1 är att inkorporera din sökfras i din H1:a.

Rubriker hjälper Google och andra sökmotorer att förstå strukturen på hemsidan. H1:an är den tveklöst viktigaste att ha med de viktigaste sökfraser i.

seo-titel-rubrik

Använd endast en H1 per sida

Så vi hade kunnat skriva: ”SEO Guide  för att ranka högst på Google 2021”. Tänk på att inte hålla den för lång och använd endast H1:an en endaste gång på hemsidan. Google gillar inte flera.

välja-h1-för-seoTänk på att bara använda en H1:a per sida (flik). Använd inte dina Rubriker (H1, H2, H3 osv.) för att designa hemsidan utan använd CSS-kod för det.

Steg 4. Optimera dina bilder efter sökfrasen

bildoptimering-seo
Nästa steg är att komprimera och göra dina bilder så små som möjligt och optimera dessa efter sökfrasen du vill synas för. Dock är det viktigt att bilderna faktiskt visar SEO och inte något annat. Byt ut bildens alt-tag till ”köpa skor online”. Kombinationen av en optimerad och komprimerad bild ökar chanserna för dina bilder att ranka högt i Googles sökresultat.

alt-tagg-seo

I bilden ovan ser ni hur det ser ut i WordPress text-editor. Vid alt-taggen kan ni se sökfrasen ”köpa skor online”.

Steg 5. Skriv ”killer”-content

Överdriv inte med sökfraser

Som med all sökmotoroptimering så måste du vara noga med att inte ”överoptimera”. Det ska vara tydligt för Google vad sidan handlar om och vilken sökfråga den svarar emot. Men, det är viktigt att inte ”spamma” hemsidan med sökfraser, länkar och överoptimerat innehåll och bilder.

Skriv engagerande

Något utav det viktigaste är att skriva riktigt bra innehåll för din sida. Skriv engagerande och med mycket värde. Varför ska annars någon läsa eller vilja köpa från företaget?

Faktum är att du kan ha en fantastisk bra och teknisk hemsidan med massor med inlänkar utan att ranka högt på Google! Varför? Jo, du har ”content” (innehåll) som är för dåligt.

Steg 6. Skriv din Metatitel & Metabeskrivning

Nästa steg är att skriva och sätta din metatitel och metabeskrivning. Det är endast metatiteln som är en ranking faktor för Google. Dock är metabeskrivningen en indirekt rankingfaktor då den ökar klickfrekvensen (CTR) för ditt resultat och blir således också en rankingfaktor.metatitel-och-metabeskrivning-SEO

  • Metatiteln är det blåa som syns i Google sökresultat och bör vara mellan 50-60 tecken lång. Blir den längre så visar Google inte hela resultatet utan visar (…). Det är viktigt att metatiteln använder sökfrasen/erna som du vill ranka för och gör ditt resultat intressant att klicka på.
  • Metabeskrivningen ligger under metatiteln och är en indirekt rankingfaktor. Här är det viktigt att du skriver en beskrivning som innehåller sökfrasen för då blir sökfrasen fetstilt. Den får vara max 300 tecken lång. Men också att du tänker att beskrivningen ska uppmana till handling och klick!

Steg 7. Engagera besökare till att dela din hemsidas innehåll

En faktor för att ranka högt på Google med SEO är dina länkar, eller backlinks som dem också kallas. Det finns huvudsakligen två typer av länkar. Interna länkar som är inom hemsidan och externa länkar som är länkar på andra sidor som länkar in till din hemsida.
seo-dela-innehåll
Båda typerna av länkar har en koppling till ranking, men framförallt är det viktigt att få in kvalitativa externa länkar.

Länkar fungerar från Googles sida som förhöjande i termer av auktoritet och trovärdighet. Om trovärdiga hemsidor länkar till din hemsida, så påvisar det för Google att din hemsida är seriös och värdeskapande.

Ett bra sätt att få länkar är att göra det enkelt att dela innehållet med knappar för t.ex. sociala medier och framförallt: utveckla så pass bra innehåll att besökare vill dela med sig det till sina vänner.

Steg 8. Fortsätt SEO-optimera

När du väl börjar nå bra ranking för din hemsida så får du inte börja slappna av utan ditt innehåll bör kontinuerligt optimeras och uppdateras.

För glöm inte bort att Google är ute efter att visa de bästa resultaten högst upp på Google och det innebär att om en konkurrent kommer med bättre resultat så kommer Google ranka dennes innehåll och flytta ner ditt.

Kapitel 3.

Välj rätt sökfraser för hemsidan

Börja med att se över vilka sökord du redan syns för. Detta gör man enkelt med ett sökordsverktyg såsom Ahrefs.

seo-sökord-guide

Sedan kan man få en lista för vilka sökord som man syns för på just den länken.

seo-utforska-ranking

SEO optimeringen börjar med att man väljer ut vilka sökord som man vill att ens hemsida ska synas för. Det finns tusentals kombinationer av sökfraser och ambitionen ska aldrig vara att synas för alla sökord utan för rätt sökord.

seo-sökord

Sökord visar på olika sökintentioner och behov och det är därför viktigt att du fokuserar på sökord som är relaterade till en intention som driver affärsnytta för företaget.

Skillnaden mellan korta sökfraser och ”long-tails”

Den första distinktionen vi behöver göra för sökord inom SEO är kring sökord och ”long-tails”. Här kommer ett exempel:

Long-tail: ”köpa skor Stockholm billigt”

Sökfras: ”skor”

En ”long-tail” innehåller således en längre sökfras. Det gör också sökfrasen mer specifik, vilket hjälper dig att förstå mer ingående vad sökintentionen är. Detta är sedan värdefullt för att SEO optimera både innehåll och försäljningspotentialen.

seo-long-tail

Om någon på Google söker efter ”köpa skor” så är det vad vi inom SEO skulle kalla för en sökfras, medan frasen ”köpa skor stockholm billigt” är en så kallad ”long-tail”. Den har en längre ”svans” (tail) jämfört med grundfrasen ”köpa skor”.

Få fler leads med ”long-tails”

Long-tails medför också en mer inriktad intention som mer exakt uttrycker ett behov. Utifrån SEO-optimering så är ”long-tails” mycketattraktiva och man brukar försöka få med många olika long-tails i sökordsanalysen och det påföljande contentarbetet.

seo-välja-sökord

Hur väljer jag rätt sökord då?

Jo, vi på Sitea brukar rekommendera att man försöker välja sökfraser med rätt intention. Vad betyder detta undrar säkert du nu.

Jo! Någon som söker på ”SEO” kan exempelvis vara ute efter en utbildning, en konsult, försöka ta reda på vad det innebär, eller läsa denna guiden.

seo-sökfraser-intentionerDet viktiga att förstå är att: ambitionen är svår att avgöra när sökfrasen endast innehåller ett fåtal sökord. Jämför sökfrasen med SEO denna: SEO-konsult Stockholm.

Här är intentionen tydlig och som verksamhet är det en bättre sökfras att synas för utifrån ett leadsperspektiv.Och det för oss till nästa punkt. Val av sökfras ska spegla företagets strategi.

Ett företags strategi för hemsidan kan vara följande:

  • Skapa nya kunder och leads
  • Sälja varor och tjänster
  • Skapa medvetenhet om varumärket
  • Skapa trovärdighet för verksamheten
  • Bidra med information och kunskap

Det du bör ta med dig är att välja sökfraser efter vad du vill att hemsidan ska uppnå. 

Undersök dina konkurrenter

En ytterligare faktor som hjälper din SEO optimering är att gå igenom hur dina konkurrenter arbetar med SEO och vilka sökord dem syns för.

ahrefs seo verktyg

Genom en analys av dina konkurrenter så får du också en uppfattning för hur du förhåller dig gentemot dina konkurrenter samt hur du håller dig uppdaterad över deras situation. Det är hög konkurrens om rankingen på Google!

För DN ovan kan vi se att dem syns för 492 000 sökfraser, har en uppskattad organisk trafik på minst 1 miljon besök per månad och 57 900 sidor som länkar till DN (referring domains).

Hur hittar jag sökfraser?

Om du nu definierat vilken typ av sökord du vill synas för så gäller det att få fram en lista på de sökord som du vill börja synas för.

Steg två är sedan att kika på om dessa sökfraser uppvisar tillräcklig sökvolym för att vara värda att synas för. Det är ju ingen vits att SEO-optimera en hemsida för sökord som ingen söker på.

De vanligaste verktygen för SEO är:

  • Ahrefs
  • Moz
  • Google KeyWord Planner
  • Semrush

Vart ska jag lägga sökfraserna?

Sökfraserna ska du lägga löpande i texten, i dina headers (H1, H2 osv) i metatitlar (läs längre ned för info) samt för att optimera bilder. Tänk på att sökorden ska användas naturligt.

Se därför till att inte överanvända sökorden, då det kan leda till negativ ranking. En bra tumregel är cirka 5-10 ggr per 500 ord på sidan. Men det är inte en regel.

Vad skiljer SEO-verktygen åt?

I grunden så är SEO-verktygen desamma. Det som särskiljer dem är ofta att de fokuserar på särskilda delar av SEO. Ahrefs är mer inriktat på länkar medan Semrush mer på sökfraser. Oavsett val av verktyg så kommer du dra stor nytta av dem för SEO optimeringen.

Det hjälper dig ocksåa tt utveckla en kort- och långsiktig strategi för sökord. Vissa sökord som är under hög konkurrens kan ta flera månader upp till år innan man når en bra position, medan andra sökord, ofta long-tails, går att börja ranka för mycket tidigare.

Behöver jag ett SEO-verktyg?

Ja! Det är nog den utan tvekan bästa investering du kan göra för att på riktigt börja bli seriös med din SEO. Det kostar mellan 79-150 USD per månad men är en värd investering att göra!

Vill du använda verktyg som är helt gratis för SEO så kan du använda Google KeyWord Planner och Google Trends som hjälper dig att dra slutsatser kring vilka sökord som kan vara relevanta att fokusera på.

Kapitel 4.

Rankingfaktorer för SEO

Google rankar sidor med hög auktoritet högst upp i sökresulteen för ett visst sökord eller sökfras. Det är därmed upp till dig att skapa en hemsida med hög auktoritet och ranking. På senare tid (under 2019) så har Google också valt att fokusera extra mycket på något de kallar för EAT.

Ranka högst på Google med E.A.T?

EAT står för Expertise, Authority och Trustworthiness och rankingen relaterar till en hemsidas poäng inom dessa dimensioner. Enkelt uttryckt så värderar Google resurser, innehåll och hemsidor efter kvaliteten avvärdet som skapas från hemsidan samt att det kommer från en källa som är trovärdig, seriös och uppvisar expertis.

Det är detta en kompetent SEO byrå arbetar med. Ju bättre din hemsida möter EAT desto högre ranking och bättre innehåll.

Vi har ju varit inne lite grann på det här med EAT betyder och vad de har för roll för SEO. Google som sökmotor är ju mån om att leverera bästa möjliga resultat och för att kunna göra det så vill Google veta att den typen utav resurs och innehåll som skapas kommer ifrån en trovärdig och auktoritär källa.

Då kommer ju frågan hur man kan arbeta med EAT och det korta svaret är att försöka etablera dig och din hemsida med innehåll som är sanningsenlig, värdeskapande, uppdaterad, och relevant.

Ju bättre ditt innehåll på hemsidan möter dessa kriterier desto högre ranking kan du räkna med.

seo-on-page-faktorer

En viktig aspekt kring detta som relaterar till SEO är att identifiera vad besökare på Google har för intentioner och sedan utveckla riktade resurser kopplat till sökarens intentioner.

Det åstadkommer man genom att utveckla innehåll som använder finner användbart och som de dessutom känner en vilja att dela med sig på bloggar, Facebook, Twitter osv.

Länkar från andra höjer din ranking

När andra länkar till din hemsida och innehåll så är det en stark signal att hemsidan och innehållet är värt att ranka högt. Dessutom ser Google också till externa källor när de ska ranka en hemsida.

seo-off-page-faktorerDet innebär att Google ser till ”trust-signals” såsom omdömen på nätet, recensioner och liknande. Företag som erbjuder dålig service ska inte heller ranka högt på Google.

Länkar hjälper Google att förstå vilka hemsidor som ”rekommenderar” din hemsida. Länkar från bra och branschrelaterade hemsidor är att föredra. Länkar från andra hemsidor som länkar till din hemsida kalas också för ”backlinks”.

Värdet av interna länkar

Missa inte heller styrkan av interna länkar. Det är länkar som länkar till andra sidor på din hemsida. Detta hjälper också vid SEO optimering.

Glöm inte ankartexten
Både interna och externa länkar, optimerad ytterligare med en passande ankar-text. Det är de ord eller den fras som man klickar på flr att komma dit länken visar.

Psykografik är viktigt för SEO

En avgörande del av SEO, framförallt med Googles RankBrain är att Google nu ser på mer psykografiska dimensioner när sökmotorn avgör ranking. Det innebär att utöver teknisk SEO så har också hemsidan upplevelse och värdeskapande en allt större roll.

Det innebär att du också bör lägga ned tid och energi på att göra dina SEO-insatser engagerande och värdefulla för besökare.

Cirkeln av att besökare delar innehållet på sociala medier och externa hemsidor höjer din SEO.


Så påverkar din domänrank din ranking!

Nästa steg är att förstå kopplingen mellan domänrank och hemsidans seo ranking. Google sätter ett värde på din hemsidas auktoritet. Med andra ord betyder det att din hemsida har ett ranking värde. Detta värde är direkt kopplat till hur snabbt din hemsida kan få rankat innehåll och synas högt på Google men också hur högt ditt innehåll rankar. 

 

Hur viktigt är det med länkar?

En annan  fråga är hur viktigt det är med länkar för SEO? Det finns lite varierande åsikter om detta där vissa SEO konsulter uttrycker det som den utan tvekan viktigaste faktorn medan andra uttrycker att länkar spelar allt mindre roll och att innehåll (content) är bra mycket viktigare. 

refererande-domänerI bilden ovan från ahrefs så kan vi se hur antalet sökfraser en hemsida rankar för korrelerar med antalet länkade domäner (referring domains). 

Fler länkar leder ofta till högre ranking

Ju fler domäner som länkar till hemsidan desto fler rankande sökfraser. Det är dock en sanning med viss modifikation.

För att länkar ska medföra störst effekt på SEO så bör länkarna hålla hög kvaltiet och vara relaterade till företaget. Dåliga länkar som inte har någon relation till företaget kan i många fall skada SEO-arbetet.

Så hur viktigt är det egentligen med länkar till hemsidan? Går vi tillbaka historiskt så kan vi se att länkar hade en otroligt stor roll för SEO.

Teknisk optimering mindre viktigt

När teknisk optimering var lite av det enda som Google kunde använda som beslutsunderlag för sökmotoroptimering så hade också länkar en roll som auktoritetshöjande för en hemsida.

Detta har över tid, och sett från Googles sida, setts som ett manipulerande sätt att höja öka sin ranking. På senare tid så har länkar fortfarande en relevans för ranking, men den är betydligt svagare än förut.

Det är möjligt att ranka på första plats på Google utan någon som helst länk förutsatt att du har ett resultat som är väldigt intressant, relevant, värdeskapande, och läsvärt. Så frågan är om du ska arbeta med länkar för din hemsida?

Ska jag arbeta med länkar för SEO?

Det korta svaret är att du bör arbeta med länkar, och du bör se till att det är lätt att dela det innehåll du skapar på din hemsida. Se till att du har socialaknappar för Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn på din hemsida som gör det enkelt för besökare på hemsidan att dela med sig av ditt innehåll.

Det viktiga med så kallad länkutveckling, eller länkbygge, är att det är länkar av hög kvalitet, som är relevanta för ditt företag, som är branschrelaterade, och som är naturliga. Att utveckla, och bygga skräplänkar, har ett väldigt litet värde och kan i många fel många skada din SEO.

Mozlows SEO Hierarki

SEO verktyget ”Moz” har sammanställt en enkel modell som visar på en hierarki av vad SEO bör innehålla och hur sökmotoroptimering relaterar  till dessa dimensioner.

seo-hierarki

Mozlows ”SEO Hierarki” från Moz’s SEO Guide.

Modellen visar de första två dimensionerna, och som avgörande för SEO, Crawl accessibility (sidan kan sökas igenom av sökmotorer) och Compelling content (engagerande innehåll).

Sedan följer att innehållet ska vara optimerat efter sökord (Keyword optimized), sidan ska erbjuda en bra användarupplevelse (Great User experience), innehållet ska vara enkelt att dela (Share-worthy content), optimering av Metatitel, Metabeskrivning, URL (Title, URL & Description) och nyttja Snippets och Schema för att sticka ut i sökresultaten.

Dålig content = dålig ranking

Vad är det viktigaste att förstå med SEO? Jo, det är att sökmotoroptimering i grund och botten handlar om att utveckla värdefullt content, eller innehåll. Genom att sätta upp en content-strategi som bygger på dina kunders eller dina besökares behov så får du till en typ utav marknadsföring som genererar hög ranking i sökmotorerna.

De tekniska aspekterna har också en viss roll. Utan viss teknisk optimering så kan det till och med vara omöjligt att ranka på Google. Men det finns många sökresultat på Google som har väldigt bristfällig teknisk optimering men på grund utav det stora värdeskapandet som innehållet bidrar med så rankar resultatet väldigt högt i sökmotorerna.

Det viktigaste är bra content

Så om det är något du ska ta mer utav denna guide så är det vikten av att förstå och kunna utveckla innehåll sånt dina besökare uppskattar och som också bidrar med affärsvärde för din verksamhet. Då får du till en sökmotoroptimering som funkar!

Kapitel 5.

Rankingposition och trafik!

I bilden nedan så kan vi se i snitt hur mycket av trafiken som går till en hemsida beroende på vilken position man rankar. Exempelvis går hela 80% till topp-tre resultaten. Detta stämmer inte alltid men är en indikation på hur viktigt det är att ranka i toppen på Google. 

Fokusera på att synas ”above the fold”

I många sammanhang pratar man också om att ranka  ”above the fold”. Detta innebär innan man gör den första scrollen på mobil eller dator. Alltså att ens resultat syns innan en första scroll. Poängen här är, och det är reliabelt i hänsyn till vårt digitala nätanvändande, är att vi är ganska snabba på att välja ett resultat och klicka. 

seo-positonDet som är viktigt att ta med är att position spelar stor roll och att bara ett steg från plats fyra till plats tre kan in era stor skillnad i resultat och lönsamhet. Så nöj dig inte med att synas enbart i topp tio. Ha som ambition att ranka åtminstone topp tre.

Börja med att optimera ”lågt hängande frukt”

Ett bra SEO tips är således att arbeta med att optimera sökfraser som du redan rankar i topp tio för men som än inte rankar i topp fem. Där har du lägre hängande frukt som snabbt kan ge bra resultat.

Genom att optimera sidor som redan rankar i topp 10 på Google så kan du snabbt komma åt värdefull trafik och få in mer potentiella kunder till ditt företag. Det är många som hela tiden fokuserar på att synas för nya sökfraser.

Fokusera på rätt sökfraser – inte alla sökfraser

Men målet ska inte vara att synas för allt, utan målet ska vara att synas för rätt sökfraser som är relevanta för företaget och som kan driva affärer. så börja med att se över din nuvarande rankingsituation och börja där med att optimera dessa sidor

Kapitel 6.

Så får du bättre ranking på Google

Search Engine Optimisation eller SEO som det sammanfattas som, handlar i simpla termer om att säkerställa att en hemsida kan bli funnen på internet av sökmotorerna för sökfraser och ord som är relevanta till företaget och sökfrasen.

metatitel-och-metabeskrivning-SEONågra snabba tips är:

  1. Skriv engagerande, underhållande och kvalitativt innehåll som använder fraser och ord som kunderna som söker efter dina produkter och tjänster använder på nätet.
  2. Utveckla innehåll som möter besökarens intentioner. Det innebär att hemsidan ska skapa så mycket värde som möjligt relaterat till specifika sökfraser.
  3. Utveckla en hemsida som är funktionell och anpassad för olika enheter och skärmupplösningar såsom mobil och padda (responsiv).
  4. Gör det enkelt för användare och besökare att dela och länka innehållet.
  5. Optimera sidan för sökfraserna och fortsätt, fortsätt och fortsätt!
  6. Skriv för människor – inte Googles sökrobot!
  7. Fundera ut avsikten för besökaren. Köp? Information?
  8. Utveckla fantastiskt content som engagerar
  9. Se till att besökare kan dela din hemsida på sociala medier
  10. Engagera dina besökare och först deras behov
  11. Lär dig grunderna i On-page SEO
  12. Glöm inte bort Off-page
  13. Läs mer om SEO hos Sitea 🙂

Rankbrains utveckling

I takt med att Google utvecklat RankBrain så har vikten av användarvänligt innehål loch värdeskapande gentemot besökaren ökat. Det betyder att de tekniska dimensionerna av SEO, eller on-page seo, blivit mindre avgörande för SEO optimering.

  • Din CTR eller klickfrekvens är viktig
  • Hur länge någon stannar på sidan (vistelsetid)
  • Semantik, eller ords betydelse eller mening
  • Bounce rate (hur många som lämnar din hemsida efter att ha sett en sida)

RankBrain blir allt viktigare över tid och tillsammans med EAT så ger det goda indikationer på vad du bör fokusera på innehållsmässigt för att kunna optimera hemsidan. Då sökrobotarna blir allt klokare så minskar vikten av den tekniska optimeringen till förmån för bra content.

Glöm inte de tekniska komponenterna

För Google så blir de tekniska aspekterna kring hemsidan allt viktigare. Din hemsida behöver ladda snabbt, vara säker och mobilanpassade. Det spelar ingen roll hur bra innehåll din hemsida har om den är tekniskt undermålig. Så se därför till att investera i hemsidans teknik och användarvänlighet. Så kommer användare och Google älska dig ännu mer.

Några saker du måste veta om SEO

Som vi tidigare var inne på så är SEO en kombination av teknisk optimering samt att utveckla värdefullt innehåll som dels möter besökarens avsikt, men som också presenterar företagets produkter och tjänster på bästa sätt.

En SEO-byrå som enbart arbetar med den tekniska biten av SEO såsom länkar, on-page optimering med mera kommer tappa mycket på att inte inkorporera en tydlig och företagcentrisk contentstrategi!

seo-misstag

Några varningar:

Det är viktigt att din SEO är naturlig och äkta. Bygger du för mycket länkar och inte håller dig till Googles riktlinjer så kommer du att tappa din ranking och i värsta fall bli svartlistad. Inte något som är särskilt roligt.

Du får absolut inte kopiera andras innehåll eller stjäla det. Det är emot Googles policy samtidigt som du inkräktar på andras egendom.

Kapitel 7.

Hur lång tid tar SEO?

En viktig fråga med ett svar som följer: det beror på. Huvudsakligen så finns det en rad orsaker som påverkar tiden att ranka på Google: 

  • Hemsidans auktoritet och antal länkar 
  • Hemsidans ålder (tar längre tid för nya sidor) 
  • Konkurrensen för sökfraserna
  • Hemsidans kvalitet och innehåll 

Ofta när man pratar om SEO så talar man tid för ranking i termer av månader och kvartal. Sedan tar det längre tid ju kortare en sökfras är varefter ”long tails” är en klassisk strategi för nya hemsidor att snabbt få trafik. 

Tiden att ranka för SEO beror på konkurrens samt hemsidans och innehållets kvalitet och optimering. Räkna med månader i början innan du ser resultat

Vad kan jag göra för att skynda på SEO?

Det du kan göra är att utveckla och optimera din hemsida så mycket det går. Se till att den laddar fort, har optimerade och komprimerade bilder. Att du väljer ut bra sökfraser med god potential att ranka för. Du bör också arbeta med att få bra länkar och uppmana besökare att dela hemsidan och dess länkar.

Ranka snabbare genom fler länkar, bättre innehåll och en tekniskt och SEO optimerad hemsida.

Kapitel 8.

Vanliga SEO frågor – F.A.Q

Vad är skillnaden mellan on- och off-page optimering?

Off- och on-page optimering är två traditionella sätt att optimera hemsidor för sökmotoroptimering. Kortfattat så handlar on-page om allt som rör hemsidan (internt), medan off-page handlar om de optimeringar som kan höja rankingen och som ligger utanför hemsidan (externt). Google tittar både på signaler internt och externt när en hemsida ska rankas i sökresultaten.

Vad är en backlink?

En backlink är när någon länkar från en externt till en hemsida. Det är också en del av off-page optimering.

Vad är bäst SEO eller SEM?

Båda erbjuder synlighet för ökad trafik till hemsidan. Vi på Sitea förespråkar en kombination av båda med rätt typ av konverteringsspårning. Kortsiktigt är dock SEM ett bättre val då det går att synas högst på Google direkt.

Hur har SEO utvecklats över tid?

I samma takt som tekniken och A.I utvecklats så har också SEO utvecklats. Tidigare var teknisk optimering avgörande, jämfört med idag när den tekniska aspekten blir allt mindre avgörande. Idag handlar SEO huvudsakligen om förstklassigt innehåll och värdeskapande.

Kan jag arbeta med SEO själv?

Yes, det är inga som helst problem. Väldigt lite av SEO handlar om djup teknisk förståelse. Tro det eller ej. Det handlar däremot om goda kunskaper inom marknadsföring och att kunna segmentera och rikta in sig mot rätt målgrupper och behov.

Vilket SEO-verktyg är bäst?

Det finns många SEO verktyg som är riktigt bra, men vi på Sitea rekommenderar i första hand Ahrefs och sedan SEMrush.

Vad är viktigast inom SEO?

Kortfattat så är följande fem delar viktigast inom sökmotoroptimering.

  1. Innehållet och hur värdefullt det är
  2. Korrekt utförd sökordsanalys
  3. Förståelse av vilken typ av innehåll som måste skapas
  4. On-page optimering
  5. Länkar

Vad är skillnaden mellan interna och externa länkar?

Interna länkar är länkar som kommer från samma domän och länkar inom samma domän. Externa länkar är länkar som kommer från externa hemsidor.

Vad är en ALT-tagg?

En alt-tagg är det som ger sökmotorerna en förståelse om vad en bild handlar om. Den hjälper till med sökmotoroptimering av bilder.

Hjälper kategorier SEO?

Jajamen! Att sortera innehållet i kategorier hjälper individuella sidor från att konkurrera med andra sidor. Det hjälper också till med navigation och indexeringen av hemsidan.

Är HTTPS (SSL) en rankingfaktor?

Ja! HTTPS erbjuder extra säkerhet och kryptering för hemsidan och är en svagare typ av rankingsignal. Dessutom är HTTPS snabbare än HTTP. Byt till HTTPS om du inte redan har gjort det.

Vad kostar SEO?

En vanlig fråga är också hur mycket SEO kostar. Svaret beror på vilken typ utav strategi och mål som blir ute efter med din s jobbsatsning. Vissa byråer arbetar med punktinsatser det kan vara att man arbetar under en 1-3 månaders period medan andra SEO byråer arbetar med ett månatligt arvode och där optimerar innehåll för att höja din ranking i sökmotorerna.

Månadskostnaden för SEO kan variera från allt mellan några tusen kronor per månad till väl över trettio-fyrtiotusen kronor per månad beroende på vilken typ utav avtal och samarbete som ingås mellan byrå och företag. Vanligtvis hamnar ett månatligt SEO-arvode på mellan sju till tjugo tusen kronor per månad.

Hur får jag fler länkar?

Länkar är en viktig indikator för kvalitet men blanda inte ihop antalet länkar med kvaliteten på länkarna. Dock handlar SEO inte bara om att bygga en mängd länkar, utan att skapa innehåll som användare vill länka till. Det handlar Om att skapa naturliga länkar från andra auktoritära sidor.

Enkelt uttryckt gäller det här: Riktigt bra auktoritära hemsidor vill inte länka till dåligt innehåll. Varför skulle dem?

Vad är SEO – En Slutsats

Det är dags att göra hemläxan och förstå att det handlar om innehåll och att skapa en upplevelse för användaren.

För att svara på: Vad är SEO så är det därför viktigt att förstå att det handlar Om att utveckla en riktigt bra hemsida som användare har nytta av och vill länka till. Om du lyckas med det så har du också lyckats på Google.

Online MarknadsföringTopp 3
april 19, 2017

Hamna först på Google – Ranka högt på Google idag 7 Tips & Tricks

7 Viktiga Tips för att Ranka högt på Google. Del 1 av 3. När dagens marknadsföring rör sig allt mer mot internet så blir utrymmet att synas allt mycket mindre och…
Online MarknadsföringSynas på GoogleTopp 3
oktober 3, 2016

Därför misslyckas din Sociala Marknadsföring på nätet och så gör du för att lyckas!

Vill du också lyckas på nätet? Känner du också att ditt företag skulle kunna utvecklas och nå nya höjder bara det rankades högre på Google eller att du hade fler…
social-marknadsföringSynas på GoogleTopp 3
oktober 3, 2016

Marknadsföring Sociala Medier – Så Lyckas du med Social marknadsföring!

12 tips för att lyckas med Marknadsföring via Sociala Medier Idag är det många som ställer sig frågan: På vilket sätt kan jag använda de sociala medierna på bästa sätt?…