Är ranking eller leads viktigast?
Varför ranka högst på Google, om man inte ens kan få några leads från sin ranking? Visst måste resultaten från en SEO konsults insatser vara det viktigaste. Så rankingen är viktig – men kanske är ledsen viktigare?
Vilken sökfras är den bästa?
Att välja sökord är inte alltid det enklaste. Några vanliga beslutsgrunder som ofta gör det förvirrande kan vara följande:
- Bör jag välja sökordet med mest söktrafik?
- Sökordet som är enklast att synas för?
- Flera long-tails, eller kortare sökfraser med mer volym?
- Hur många sökfraser ska jag fokusera på per landningssida?
- Vad är den egenliga sökintentionen?
Detta är bara några av de överväganden som en SEO konsult behöver se över. Den kanske tveklöst viktigaste faktorn vid en sökordsanalys är att urskönja vad sökintentionen är; alltså, vad är det personens sökfras verkligen symboliserar. Vad är behovet som min hemsida ska möta upp och lösa?
Ett litet exempel med blommor:
Blommor är ju alltid trevligt. Framförallt om man har gröna fingrar. Låt oss ponera att du äger en butik som säljer blommor på Kungsholmen och du vill börja utöka kundunderlaget med SEO. Du anlitar en SEO konsult för arbetet och du ställs inför en fråga: Vilka sökord ska jag fokusera på?
Låt oss säga att du för förslag vad gäller följande sökord: ”blommor stockholm”, ”blommor brudbukett”, ”blombutik södermalm” ”skicka blommor”.
Direkt kan man ju säga att ”blommor stockholm” är brett. Det kan ju gälla överallt i stockholm. Detsamma gäller för ”blommor brudbukett”, om det inte är så att det är din specialitet. Utifrån dessa sökfraser så kanske ”skicka blommor” är mest intressant, alltså som blombud, då det är en sökintention som kan med existerande underlag ge mer affärer för företaget.
Teknisk optimering
Teknisk SEO är den del av SEO som rör tekniska beslut på hemsidan. Det är optimering som rör länkar, sökord, bildoptimering, sidstruktur, XML-sitemap, metatitlar och metabeskrivningar och mycket mera.
Den tekniska optimeringen är viktig för SEO, men den kanske viktigaste aspekten är att utveckla värdefullt innehåll. Innehåll som en sökare på Google har nytta utav att läsa/upptäcka.