SEO Konsult

SEO Konsult – Bli ett proffs 2022

Ok. Så du är också inne på spåret att det är viktigt att ranka och synas högt på Google? Som SEO konsult så är det yttersta målet att presentera en hemsida så högt upp i Googles sökresultat som möjligt. Detta åstadkommer man genom att arbeta med något som heter SEO, eller sökmotoroptimering.

En duktig SEO konsult behöver ha insikter och kunskaper inom en rad olika ämnen och verktyg. Det krävs teknisk kunskap, kunskap inom marknadsföring och sälj, samt förmågan att paketera och skapa värde. De sistnämnda faktorerna är de mest avgörande.

För oavsett om du rankar högt på Google så är inte rankingen i sig intressant – utan det är ju givetvis antalet konverteringar och leads. Eller hur?

seo konsult

Få hjälp av en SEO konsult:

    Viktiga Kompetenser

    Viktiga kompetenser som en SEO konsult bör besitta:

    Att arbeta framgångsmässigt som SEO konsult medför att du bör ha insikter inom en rad olika områden. Det är många som har föreställning att SEO huvudsakligen handlar om teknisk optimering – men det är en bra bit från sanningen. Visserligen är teknisk kunskap viktigt för en SEO konsult, men långt ifrån avgörande.

    seo-sem-marknadsföring

    Teknisk optimering

    On-page och off-page optimering.

    Copywriting

    Det är ju trots allt framförallt texter som rankar.

    Sökordsanalys

    Konsten att välja rätt sökord och intentioner.

    Konverteringsoptimering

    Optimera innehåll, flöde och layout för att få mer leads.

    Känsla för design och grafik

    Innehållet som rankar ska vara engagerande.

    Strategisk marknadsföringspartner

    Underlaget är affärskritiskt.

    Lyhörd och anpassningsbar

    Alla företag är olika och har olika behov/önskemål.

    Rapportering

    Tydlig och actionbaserad dokumentation och rapportering.

    Ovan nämnda faktorer är bara ett axplock utav många av de faktorer som är avgörande för att dels hitta en bra SEO konsult, men också välja en SEO konsult som kan ge dig och din verksamhet mest för investeringen.

    SEO Avväganden

    Är ranking eller leads viktigast?

    Varför ranka högst på Google, om man inte ens kan få några leads från sin ranking? Visst måste resultaten från en SEO konsults insatser vara det viktigaste. Så rankingen är viktig – men kanske är ledsen viktigare?

    Vilken sökfras är den bästa?

    Att välja sökord är inte alltid det enklaste. Några vanliga beslutsgrunder som ofta gör det förvirrande kan vara följande:

    • Bör jag välja sökordet med mest söktrafik?
    • Sökordet som är enklast att synas för?
    • Flera long-tails, eller kortare sökfraser med mer volym?
    • Hur många sökfraser ska jag fokusera på per landningssida?
    • Vad är den egenliga sökintentionen?

    Detta är bara några av de överväganden som en SEO konsult behöver se över. Den kanske tveklöst viktigaste faktorn vid en sökordsanalys är att urskönja vad sökintentionen är; alltså, vad är det personens sökfras verkligen symboliserar. Vad är behovet som min hemsida ska möta upp och lösa?

    Ett litet exempel med blommor:

    Blommor är ju alltid trevligt. Framförallt om man har gröna fingrar. Låt oss ponera att du äger en butik som säljer blommor på Kungsholmen och du vill börja utöka kundunderlaget med SEO. Du anlitar en SEO konsult för arbetet och du ställs inför en fråga: Vilka sökord ska jag fokusera på?

    Låt oss säga att du för förslag vad gäller följande sökord: ”blommor stockholm”, ”blommor brudbukett”, ”blombutik södermalm” ”skicka blommor”.

    Direkt kan man ju säga att ”blommor stockholm” är brett. Det kan ju gälla överallt i stockholm. Detsamma gäller för ”blommor brudbukett”, om det inte är så att det är din specialitet. Utifrån dessa sökfraser så kanske ”skicka blommor” är mest intressant, alltså som blombud, då det är en sökintention som kan med existerande underlag ge mer affärer för företaget.

    Teknisk optimering

    Teknisk SEO är den del av SEO som rör tekniska beslut på hemsidan. Det är optimering som rör länkar, sökord, bildoptimering, sidstruktur, XML-sitemap, metatitlar och metabeskrivningar och mycket mera.

    Den tekniska optimeringen är viktig för SEO, men den kanske viktigaste aspekten är att utveckla värdefullt innehåll. Innehåll som en sökare på Google har nytta utav att läsa/upptäcka.