Skip to main content

Google AdWords byter namn till Google Ads

Den 27 Juni meddelade Google att de ny efter cirka 18 år byter namn på tjänsten Google AdWords. Det nya namnet för Googles annonseringstjänst blir ny Google Ads. 

Tiden går fort och det är många av oss marknadsförare som är vana vid att uttrycka oss med Google AdWords. Efter 18 år så är det nu dags att börja ändra på det med tanken på namnbytet till Google Ads.

För många så går tankarna från begreppet AdWords till just söknätverket. Namnbytet är inte helt genomfört än, men det kommer att börja märkas snart.

Vad tycker vi på Sitea om namnbytet till Google Ads?

Google erbjuder en stor rad annonseringsmöjligheter på nätet utöver enbart Googles sökmotor. Möjligheterna till att annonsera via video (YouTube) eller via Display-nätverket gör att namnbytet blir mer allomfattande och bättre representerar det större utbudet av annonseringslösningar som Google erbjuder.

Därför kan vi på Sitea, även om det kommer ta ett tag att vänja sig vid det nya namnet, att det är en vettig idé.

Sen måste jag nog trycka lite på att Google Adwords låter bättre än vad Google Ads gö!

Även Doubleklick byter namn

Samtidigt som Google Adwords byter namn till Google Ads så byter också Doubleklick namn. Både Doubleklick och Google Anaytics 360 Suite (långt namn jag vet) byter nu namn till Google marketing Platform.

Vi tackar för detta då det tidigare var alldeles för mycket ord för att beskriva tjänsten.

Marknadsföringsmässigt ett klokt val

Utifrån ett marknadsföringsperspektiv så är namnbytet Google Ads ett utmärkt val. Det blir mer en helhetslösning och ett större paraplybegrepp för de annonseringstjänster som Google erbjuder.

Även om Adwords klingade väl så är inte begreppet representativt för de annonseringslösningar som dem erbjuder.

Fokus på små företag

Med introduktionen av Google Ads så har också Google valt att inrikta sig mer ot små företag genom att ge dem en möjlighet att använda deras ”Smart Campaigns”.

Enligt Google så gör detta det enklare för marknadsförare att snabbare designa och starta annonseringskampanjer och bättre rikta dem mot särskilda marknader och segment jämfört med vanliga AdWords-kampanjer.