Det här ska du tänka på när du startar webshop!
Det har aldrig varit så enkelt att starta en webshop och webbutik! Idag finns det massvis med olika leverantörer av färdiga e-handelslösningar och du kan också med relativ enkelhet starta en webshop aldeles själv – utan direkta kodningskunskaper. Ja, du hörde rätt! Det går att starta en egen webshop utan att vara en fullfjädrad webbdesigner.
Alla drömmer om att skapa en pengamaskin som genererar inkomst av sig självt. Faktum är att en webshop faktiskt kan vara en sådan lösning.
I denna guide kommer vi gå igenom det du behöver tänka på för dig som är sugen på att starta webshop idag!
Det finns en rad aspekter man bör tänka igenom när man startar en webshop såsom:
- Affärsidé
- Marknadsföringsplan
- Produktutbud
- Fraktsätt
- Plattform för webbutiken
- Kvalitet på grafisk profil
Starta webshop och underhålla den är tidskrävande
Sälj något som du har koll på och gillar. Att starta webshop är mer tidskrävande än vad man själv tror. Det är mycket som måste fungera såsom design, lägga upp produkter, support, leverans av varor och marknadsföra webbutiken.
Välj en bra e-handelslösning
Den plattform du väljer som e-handelslösning är viktig. Det finns färdiga plattformar som gör det enkelt för dig att använda en färdig mall med integrerade frakt och betalningslösningar där du mer eller mindre bara lägger upp produkterna så är du igång.
Kanske det viktigaste är att betalningen är smidig för när någon väl bestämt sig för att göra ett köp så ska det ta sekunder att göra ett köp.
Utför en marknadsundersökning innan du börjar!
Gör en marknadsundersökning innan du börjar. Om konkurrensen är för stor så finns det stor risk att du som privatperson med begränsade resurser får svårt att lyckas. Ni måste finna en särskild nisch där ni kan medföra värde till kund. Det kan handla om att erbjuda bättre produkter, nischade produkter, eller produkter till ett lägre pris. Pris kan vara svårt att konkurrera emot då större aktörer ofta kan köpa in samma produkt som du till mängdrabatt och således ett lägre pris. Det du kan göra som de större företagen har svårt med är att ta in nya, trendiga och unika produkter.
Nischa dig, Nischa dig – åter Nischa dig!
Fokusera på djup och inte bredd. Kanske det viktigaste är att när du väl valt nisch så ska du fokusera på att din webshop har låt oss säga 500 olika modeller av leksaksbilar istället för en allmän leksaksbutik med endast 50 leksaksbilar. Som besökare och potentiell kund så ger en hemsida med en djup produktnisch intrycket att vara specificerad på en viss produkt och då ökar trovärdigheten.
VILL DU SYNAS HÖGRE PÅ GOOGLE?
Vi ökar trafiken och antalet kunder till hemsidan. Sökordsoptimera hemsidan idag!