Skip to main content

Sitea – Google My Business och lokal SEO

Optimera er Google My Business profil för att locka mer trafik, och använd lokal SEO för att nå ut till era lokala kunder. Du som företagare har mycket att vinna på att hålla er Företagsprofil uppdaterad, och genom att ta kontrollen över hur ert företag visas på Google kan ni få fler att besöka er verksamhet.

Välkommen till Siteas guide med tips för att förbättra hur ert företag syns på nätet med en företagsprofil på Google My Business och lokal SEO!

Vad är Google My Business?

Google My Business är ett gratis verktyg från Google som erbjuder företagare att lista sina verksamheter på nätet. Det ger dig möjlighet att lista din verksamhets adress, telefonnummer, produkter/tjänster på ett sätt som syns både i Googles sökresultat samt i Google Maps. Det är således ett utmärkt sätt att komma i kontakt med nya potentiella kunder. Dessutom ger det dina kunder en möjlighet att lämna recensioner vilket har en positiv inverkan på din ranking. Du kan starta ditt Google My Business konto gratis via denna länk.

Några anledningar att arbeta med Google My Business:

  • Helt gratis att använda för att lista företag
  • Få din verksamhet att synas i Google sök och Google Maps
  • Ett bra sätt att få nya kunder med relativt liten insats

Google My Business är ett kostnadsfritt och lättanvänt marknadsföringsverktyg som visar information om ditt företag vid en Google sökning, information som ert företags adress, kontaktuppgifter och öppettider.

En företagsprofil är den kostnadsfria profil ditt företag kan skapa på Google My Business för att ta kontrollen över vilken information om ert företag som syns vid en sökning på till exempelvis Googles söksida och Google Maps.

Om en lokal användare söker på en tjänst eller produkt som ditt företag erbjuder, kommer ditt företag att synas ovanför alla globala företag på sökresultatssidan. Och det är denna lokala SEO som du styr med Google My Business.

Så optimerar du ditt konto för bäst synlighet!

Det första steget är givetvis att först starta ditt Google business konto. Det gör du lättast med ett Google konto. Sedan är nästa steg att verifiera antingen adressen eller via ett telefonnummer. Via telefonnummer går oftast snabbast. Sedan ser du till att lägga in alla dina uppgifter som Google frågar efter. Ju mer information du fyller i i Google My Business desto bättre.

Några saker du kan göra för att optimera Google My Business är:

  • Använd bara korrekta uppgifter som är desamma på hemsidan
  • Se till att verifiera ditt konto för ökad synlighet
  • Addera en mängd bilder på verksamheten.
  • Se till att få nuvarande kunder och nya kunder att lämna recensioner
  • Svara på de recensionerna du får. Kundvård är ett plus för Google.
  • Lägg upp en bra beskrivning och lägg in sökfraser och rätt kategori
  • Använd inte flera Google My Business konton

Något som vi ofta uppmanar kunder är att verkligen värda Google My Business kontot och lägga upp nyheter, bilder och svara på recensioner snabbt. Google och användare tittar ofta på ”Social Proof” vilket är omdömen som finns på nätet och företag som värnar om kundvård får ofta bättre resultat. Utöver det så är det klokt att emellanåt lägga upp lite blogginlägg och information om erbjudanden och annat.

google-my-business-karta

Varför är Google my Business viktigt för lokal SEO?

Google my Business är den största drivkraften för lokala SEO framgångar!

Genom att skapa en Företagsprofil på Google är det lätt för ert företag att kommunicera med lokala kunder som hittar er på Google Sök och Google Maps – och här kan potentiella besökare direkt få grundläggande information om ert företag utan att behöva lämna Google.

Potentiella kunder kan också klicka sig vidare till er hemsida, se er adress och telefonnummer, öppettider och annat.

Genom att ge besökare möjligheten att ställa frågor, skicka meddelanden och skriva recensioner direkt på er företagsprofil blir det också enkelt för företag att knyta kontakt direkt med lokala kunder.

Så fungerar Google My Business

Det första steget efter att kontot är klart är att ditt företag kommer synas i en lista geografiskt när någon söker efter en produkt/tjänst som erbjudas på hemsidan. Här är det viktigt att du väljer kategori så om du äger ett fik i vasastan, som bilden ovan visar på, så är det viktigt att du inte väljer restaurang om det är så att du inte erbjuder restaurang mat. Rätt kategorival är avgörande för att optimera Google My Business och få ut det mesta utav det.

Ett kanontips är att skapa landningssidor på hemsidan som handlar om t.ex. ”fik i vasastan”. Det hjälper till med lokal SEO.

google-my-business-sökfraser

 

I bilden ovan så ser ni att vi på Sitea syns för sökfrasen ”hemsida företag” i Google Maps. Genom att vi dels tillhandahåller hemsida till företag samt att vi har en landningssida om det så har vi fått ökad exponering och synlighet för det. I kombination med SEO, Google Ads annonsering och Google My Business så kan vi maximera vår träffyta när någon söker på Google efter de tjänster vi erbjuder. Här är Google My Business ett utmärkt bra verktyg.

Tre viktigaste faktorerna för Google My Business

Relevans – ju tydligare er företagsprofil är, desto större chans är det att det dyker upp som lokalt sökförslag. Genom att skriva in detaljerad information om ert företag hjälper ni Google att bättre förstå när de ska rekommendera just er.

Distans – Den här kategorin talar lite för sig själv, samtidigt kan det vara knepigt att förstå exakt var Google drar sina gränser geografiskt. Men åter igen är tydlighet viktigt: visa var ni befinner er, så att Google vet när de ska rekommendera just ert företag. Ju kortare avstånd mellan den som söker och företaget, desto högre rankning kommer ert företag att få.

Prominens – Varför ska just ert företag ranka först lokalt, och inte andra inom samma bransch och område? Här handlar det om företagets aktivitet på Google My Business, och vad andra konsumenter säger om era produkter och tjänster. Många positiva recensioner kommer göra att Google rankar er högre än andra företag, och även annan information om företaget som går att hitta på Google (så som länkar och artiklar) spelar in här. Men även nyare företag, eller företag som saknar många recensioner kan arbeta upp företagets prominens genom att hålla informationen på sin företagsprofil uppdaterad: hantera recensioner, lägg till nya bilder, länka till er webbplats – håll helt enkelt er profil uppdaterad med aktuell information och visa att ni är aktiva!

Vad kan Google My Business innehålla?

Det finns mycket information ni kan dela med er av till era kunder på eran Företagsprofil. Från adress och kontaktuppgifter till öppettider – men ni kan även dela foton och erbjudanden. Här gäller det att dela den information som kunder vanligtvis söker, men också att visa upp vad som gör just ert företag unikt. Helt enkelt ge kunderna en anledning till att välja just ert företag.

Google My Business är även ett utmärkt verktyg för att förmedla Aktuell information till era kunder. Till exempel om ni har några nya (kanske tillfälliga?) öppettider, specialerbjudanden, nya rätter på menyn och kampanjer eller varför inte nya foton på nya produkter? Det är helt enkelt ett utmärkt sätt att hålla kunder, gamla som nya, uppdaterade och få dem att komma tillbaka.

En företagsprofil kan också ge er många insikter

Det är enkelt att se hur många som interagerar med ert företag på Google via er My Business profil; Total antal Visningar, antal Sökningar samt vilken Aktivitet – det vill säga, hur många som till exempel klickade sig vidare till er hemsida eller använde sig av vägbeskrivning.

Ni kan även få tillgång till många mer specifika fakta; till exempel hur många som klickade in sig på er hemsida från er företagsprofil, hur många som startade ett telefonsamtal, valde att följa ert företag eller bokade en tid.

Visste du att besökare anser att företag som svarar på recensioner på Google är hela 76% mer tillförlitliga än företag som inte gör det?

Er Google My Business profil kan också ge er mer information om era kunder. Titta vilka följare ni har och vilka det är som skriver recensioner – vad skriver kunderna och vilka är dom?

Vad kostar Google My Business?

Google my Business är en helt kostnadsfri tjänst och är således helt gratis. Däremot så går det också att annonsera direkt i Google My Business vilket är lite som en lättviktsversion av Google Ads.

Lokal SEO är viktigt – men så är även er hemsida

I den här guiden har vi gått igenom hur man bör uppdatera sin företagsprofil för Google My Business för att ranka på bästa sätt på lokal SEO – men det är minst lika viktigt att er hemsida också är i optimerad. Genom att länka ihop lokalt innehåll med era väl valda sökord har ni större chans att ranka högre både på lokala och generella Googlesökningar.