Skip to main content

Taktiker för att öka konverteringsgraden

Leadsgenerering är den främsta anledningen till att marknadsföring finns. Den kan definieras som aktiviteter som används för att attrahera potentiella kunder och konvertera dem från besökare till kunder. Dessa kunder ska sedan helst generera ett långsiktigt intresse för företagets produkter och tjänster.

Konvertering är en viktig komponent av marknadsföring och verksamheten eftersom det är det enda sättet att gå från intresse till faktisk kund. Att kunna öka konverteringsgraden är således av största vikt för att få in fler kunder förutsatt en jämn grad av besökare och trafik.

Vad är en konvertering?
En konvertering är alla de åtgärder som omvandlar en besökare till ett potentiellt lead för företaget. Det kan vara ett köp, ett email, telefonsamtal eller intresseanmälan.

Om du kan hjälpa dina kunder att uppnå den tillfredsställelse som följer med att köpa en vara/tjänst så genererar det positivt affärsvärde. Å andra sidan, i din marknadsföringsprocess, om det verkar som att dina kunder ”tvingas” köpa produkter, kommer du inte att kunna hålla jämna steg med friktionen, och det är bara en tidsfråga innan kunderna lämnar dig och din hemsida.

Leadgenerering är en del av en effektiv marknadsföringstratt (funnel). Och det syftar till att vårda framtidsutsikterna i de potentiella kundernas köpprocess. Det är en process som börjar med att skapa nya potentiella leads och fortsätter sedan med att vårda, utvärdera dem med olika strategier, inklusive strategier för marknadsföring av innehåll (content marketing) och slutligen konverteras till betalande kunder.

Det finns flera sätt att skapa nya leads, som involverar många traditionella och nyare digitala metoder, men frågan är hur man kan öka konverteringen hos de besökare som redan finns på hemsidan? Går det ens? Svaret är: Ja!

Att öka konverteringsgraden är ofta lönsamt för företag, och bör vara ett av de första stegen. I den här artikeln kommer vi att dela med oss av de 8 bästa taktikerna för att öka leadsgenereringen på en webbplats. Lås oss börja!

Konverteringsoptimering (CRO)
Handlar om att optimera flödena på hemsidan så att konverteringsgraden (i%) skapar fler kunder med samma trafikunderlag.

1. Skapa Landningssidor

Detta är en beprövad taktik för att samla in leads från en webbplats. Nya studier har visat att registreringsformuläret för e-post i sidofältet har en dålig omvandlingsfrekvens. Många människor ignorerar det; detta borde inte låta konstigt för dig, utvärdera dig själv och kom ihåg när du senast registrerade dig för en e-postuppdatering via e-postregistreringsformuläret.

Skapa en landningssida för din fångst av lead. Dessa sidor fungerar som magi när du lägger till ett erbjudande om att fungera som blymagnet. Sidan behöver inte vara så komplicerad. Vad den behöver är en rubrik och en underrubrik, en bild, lite text som beskriver erbjudandet och ett ifyllningsformulär för att ta den nödvändiga informationen du behöver. Du kan använda flera saker som blymagneter (allt från e-böcker, affärssatser, mallar eller snabbguider). Målet är att erbjuda värde i utbyte mot information.

2. Lägg till recensioner – Social Proof

Ingen säljer dina tjänster lika bra som dina kunder. En nöjd kund är mycket benägen att rekommendera ditt företag till bekanta och vänner. Att ha recensioner på din hemsida hjälper till med att öka förtroendet och din hemsidas relevans och erbjudande. Ju fler positiva recensioner, desto bättre resultat.

öka-konverteringsgraden

Ett smart sätt att enkelt få in recensioner är via Google My Business

3. Använd Call-To Actions (CTA)

Det är viktigt att det finns konverteringsåtgärder på din hemsida såsom knappar, formulär och kontaktuppgifter tillgängliga. Ju mer en besökare måste söka runt på hemsidan för att kunna bli ett lead, desto lägre konverteringsgrad. Se därför till att efter varje 2 scroll på hemsidan erbjuda knappar och andra element som genererar en kontaktpunkt med användaren. Denna CTA bör också sticka ut färgmässigt så att den syns enkelt och fångar uppmärksamheten.
call to action

Ovan är några exempel på CTA som vi på Sitea använder

4. Välkomna besökare till din hemsida

Förstasidan är den mest besökta delen av din webbplats. Och under de första sekunderna som en gäst besöker din webbplats vill du inte få dem att se något som skapar ett ointresse. Ett av de mest effektiva sätten att göra detta är att ha en introduktion/herosection som välkomnar besökare, berättar om dina tjänster/varor och navigerar dem till de viktigaste sidorna.

hero-sectionDu kan också använda välkomstvideor. Flera studier har visat att människor föredrar att titta på videor online jämfört med att läsa texter.

5. Optimera rätt sidor

Optimering är mycket viktigt för sidor du vill att besökare ska hitta enkelt. Landningssidor är utan tvekan i topp tre för strategier att öka konverteringen med. De mest besökta sidorna på din webbplats har den starkaste potentialen för leadgenerering. För att hitta dina mest besökta sidor måste du använda ett webbanalysverktyg såsom Google Analytics.

Google Analytics tillhandahåller tillräckligt med information att använda för leadgenereringsändamål. Du hittar din mest besökta sida och kan fortsätta med att bedöma beteendet på dessa sidor, t.ex. genomsnittlig tid på sidorna och skillnaden i trafik under en viss period. Efter den korta studien bör de översta sidorna optimeras och användas för konverteringsoptimering.

6. Använd Live Chatt på hemsidan

En allmän karaktäristika hos människor är att vi gillar att prata med människor. Att socialisera. Och vad marknadsföring handlar om är att använda mänskligt beteende för att få dem att utföra ett köp i just din verksamhet. En live chatt gör det enklare att prata med besökare och ta itu med deras problem och önskemål. Det är en beprövad metod som hjälper dig att behålla dina besökare på sidan och det är ofta utmärkt för leadsgenerering. Du kan inte alltid vara online, men du kan ofta använda chatbots för det ändamålet. För de tillfällen du inte är online så kan du pausa chattfunktionen.

live chat7. Använd Content Gating

Så kallad ”Content Gating” av innehåll är en mycket effektiv taktik för att öka konverteringen. Skriv bra innehåll och använd sedan ”dangler-tekniken” för att få in fler e-postadresser. Det innebär att du visar en del av ditt innehåll och sedan för att besökaren ska kunna få läsa mer så måste besökaren erbjuda sin e-postadress i utbyte mot hela innehållet/PDF:en.

Taktikerna som anges ovan är några av de 7 bästa metoderna för att generera leads från en hemsida. Så här har du det. Ett mycket effektivt sätt att göra en webbplats till en leadsgenererande maskin. I kombination med expertstrategier kan dessa taktiker hjälpa dig att överträffa dina konkurrenter på nolltid.

8. Se över hemsidans design

Om du har en hemsida som inte är tilltalande och som har en design som inte konverterar så kommer du alltid ha en bristfällande konverteringsgrad. Det är därför viktigt att hemsidan både visuellt men också innehållsmässigt möter upp och löser kundernas behov (pains). Ju bättre din hemsida möter kundernas behov desto högre konvertering. Så i vissa fall kan det vara läge att uppdatera hemsidans design, alternativt köpa ny hemsida.

öka-konverteringsgraden-design-hemsidaÄr det så att du ska skapa hemsida själv så kan det vara bra att se över lite olika strategier och tips så att du får ut det mesta av din nya design. Använd 3-4 färger, högkvalitativa bilder och tydlig navigation och typsnitt så är du en bra bit på vägen. Sen bör du verkligen tänka igenom innehållet på hemsidan så det direkt är kopplat till dina kunders behov.

Innehåll:

1. Skapa Landningssidor
2. Social Proof
3. Call-To Actions
4. Välkomna besökare
5. Optimera rätt sidor
6. Live Chatt
7. Content Gating
8. Hemsidans design