Vill du också lyckas på nätet? Känner du också att ditt företag skulle kunna utvecklas och nå nya höjder bara det rankades högre på Google eller att du hade fler följare på Facebook och Instagram?
Bra, för det är det vi kommer gå igenom kortfattat i detta inlägg.
Det är många som tänker att marknadsföring på nätet är detsamma som traditionell marknadsföring i exempelvis butik. Detta är en klassisk fallgrop som gör att just många företag inte dyker upp högt på Google och att antalet följare på Facebook inte ökar.
Hemligheten är denna…
Onlinemarknadsföring, eller marknadsföring på nätet handlar om att bygga relationer med kunden. Begreppet sociala medier betyder just att det sociala utbytet är av stor vikt. Därför är det viktigt att du som företagare möter upp kundens behov och att ni behandlar de sociala medierna och forumen som ni skulle behandla en vänskap.
Det här är kanske det viktigaste tipset…
För att kunna nyttja potentialen i de sociala medierna så är det första som behovs kontinuitet. Det innebär att du som företag måste synas. Ett företag som inte syns är osynligt och ett osynligt företag tjänar inga pengar. Så enkelt är det. Men det är också viktigt att du som företag lägger ut bilder och text som faktiskt är av intresse.
Det finns inget mervärde att lägga ut något bara för att du vill lägga ut det. Istället bör du försöka vara medveten om vilka trender som gäller i din bransch, vad det är för något som säljer och vad folk pratar om. Det gäller att hänge med i trenderna. För på internet går det fort.
Vad söker dina kunder efter på nätet och i butik?
Om du vet vad dina kunder vill ha och vad de söker efter på nätet då kan du möta upp det i din marknadsföring. Och för att kunna veta vad kunderna vill ha så måste du bygga upp en relation med kunden. Än en gång vill jag betona vikten av den sociala biten i digital marknadsföring på nätet.
Relationen till kunden är A och O i marknadsföring på nätet
Därför bör du vara noga med att prata med kunder som ställer frågor eller liknande på ditt företags Facebook, instagramkonto eller liknande. Varje möjlighet till dialog ska du se som en möjlighet att skapa förtroende, kunder och synlighet.
Sist men absolut inte minst…
Är det du lägger ut på nätet inte intressant, varför skulle då kunder vara intresserade av din butik, produkt eller tjänst. Därför ska du alltid ställa dig frågan: Är det här värt att lägga ut? Är någon ens intresserad utav detta? och Hur kan jag göra inlägget mer intressant?
En bra strategi är att erbjuda något gratis. För alla älskar gratis saker, eller hur? Locka in kunderna till butiken med en gratis bulldag med kaffe som du gjort reklam för på dina sociala medier.
Känner du att du vill ha bättre koll och mer tips vad gäller marknadsföring på nätet och sociala medier?
Då är du mer än välkommen att kontakta oss på Sitea så kan vi utveckla en skräddarsydd marknadsföringsplan för just ditt företag och dina kunder.