10 tips för att ranka högre på Google Maps
Sätt ditt företag på kartan (bokstavligen!) och säkra fler kunder genom att ranka på Google Maps. Här är våra 10 bästa tips för att få ditt företag mer synligt på Google Maps!
När använde du Google Maps senast? Kanske var du i en ny stad och letade efter den bästa lunchrestaurangen, eller så behövde du hitta närmaste bilmekanikern för att du plötsligt fick punka på ett däck. Eller så kanske du bara skulle använda Google Maps tjänst med vägbeskrivning, men fick upp förslag på saker att se och göra i närheten.
Google Maps är det mest använda systemet för att både hitta vägen, upptäcka lokala företag och ett värdefullt hjälpmedel för att hjälpa oss at fatat mer välgrundade köpbeslut. Genom Google Maps söker vi efter vad vi behöver, och det blir första steget i att välja var vi ska lägga våra pengar.
Så hur kan lokala företag ranka högre på en plats där konsumenter i allt högre grad vill hitta och köpa lokala produkter och tjänster? Här får du 10 tips om att boosta ditt företag på Google Maps.
1. Optimera din Google Business Profil
Det första steget är egentligen rätt enkelt: det är att ta kontrollen över ditt företags profil på Google. Detta gör du genom att söka på företagets namn på Google eller Google Maps och verifiera dina uppgifter. Denna tjänst hette tidigare Google My Business (GMB) men går alltså nu under namnet Google Business Profile (GBP).
Genom att ta kontrollen över, och optimera, ditt företags Google My Business Profile kommer Google att korshänvisa de uppgifter som finns på företagets webbplats (mer om det längre ner!).
För att få ditt företag att synas i Google Maps, måste du först skapa en Google My Business-profil. Här är stegen för att göra det:
- Gå till google.com/business och logga in med ditt Google-konto.
- Klicka på ”Starta nu”-knappen och följ stegen för att skapa din profil. Du behöver ange information om ditt företag, inklusive namn, adress och telefonnummer.
- Verifiera din verksamhet genom att välja en metod för verifiering, som att få en verifieringskod skickad till din verksamhet via post.
- När din profil har verifierats, kan du börja lägga till information, som beskrivning, bilder och öppettider.
- Uppdatera din profil regelbundet för att säkerställa att informationen är aktuell och korrekt.
Efter att du har skapat och verifierat din profil, kan det ta ett par veckor innan ditt företag visas i Google Maps. Men så snart det gör det, kommer det att vara lättare för kunder att hitta och lära sig mer om din verksamhet.
2. Lägg upp länkar och foton
När du har tagit kontrollen över ditt företags profil på Google gäller det att uppdatera det. Företag som är aktiva på sin Business Profile belönas av Google i form av högre synlighet på Google Maps.
Med andra ord är det oerhört viktigt att regelbundet uppdatera företagets Google Business Profile, till exempel med specialerbjudanden, speciella events, nyheter och annan relevant och ny information kring ert företag. Glöm inte att bifoga länkar till er produkt, tjänst eller hemsida, så det blir enkelt för besökare att få tag på mer information.
Tips! Försök att alltid lägga till foton till uppdateringarna – det fångar potentiella kunders blickar bättre än bara texter. Och ju fler som tittar, desto fler som klickar.
3. Optimera företagets närvaro på Internet för lokal organisk sökning
Optimera både hemsidan och externt innehåll för er lokala publik genom att fokusera på de tre primära komponenterna som närvaron bygger på: nyckelord, innehåll och länkar.
Det första steget kan vara att göra en lokal SEO-revision för att hitta vad som är bäst att fokusera på: kanske är det en sökfras eller ett nyckelord, innehåll eller länkar. Kontrollera även att er hemsida är strukturerad på ett sätt som gör det enkelt för Googles algoritmer att söka igenom och indexera hemsidans innehåll.
Detta görs genom att använda relevanta, och lokalt orienterade, sökord samt använda sig av logiska interna och externa länkar till svaren på de frågor som era besökare letar efter.
Det kanske låter lite krångligt, men tänk så här: En besökare ska hitta svaret på sin fråga (eller sökfras) i så få klick som möjligt. Vi alla tröttnar på att behöva klicka sig runt för många gånger; då är det lätt att man går tillbaka och går in på en annan hemsida i stället.
Tips! Logiska länkar är extra viktigt när det kommer till marknadsföring på lokal nivå, eftersom många använder sina mobiler för att söka lokalt. Och att navigera runt på mobilen länge tycker ingen är kul.
4. Local SEO Schema (ja, det heter så)
Det kanske låter som att det handlar om det klassiska skolschemat, men så är det inte. Local Schema handlar om att koda och lägga upp innehållet på sin hemsida på ett sätt som gör det enklare för Googles algoritmer att söka igenom den och indexera.
Till exempel att man gör det lätt för algoritmen att hitta information om företagets adress och öppettider – information som Google sedan korsrefererar till (på till exempel lokala Google Maps).
Ju enklare Google kan verifiera företagets plats, desto mer sannolikt är det att just ditt företag dyker upp på lokala Google Maps sökningar.
5. Använd Google-kartan på hemsidans kontaktsida
Helt ärligt så vet man inte säkert att användande av Googles karta på sin egen hemsida ger en fördelar; men det känns ju knappast omöjligt att så är fallet.
Samtidigt finns det ju inga nackdelar, utan bara fördelar, med att ha en karta till ert företags adress på er kontaktsida. Så glöm inte att implementera Google-kartan!
6. Ta väl hand om era recensioner
Efter att ni skapat er Google Business profil, sett till att hålla all företagsinformation uppdaterad och fått en rutin på att lägga upp relevant innehåll för er lokala publik – ja då är det dags att lägga tid och kärlek på era recensioner på Google.
- Tips för recensioner:
Google lägger stor vikt både vid hur många recensioner ert företag får – men också hur aktiva företaget är att svara på dessa recensioner. Oavsett om det är negativa eller positiva recensioner. - Det finns många ställen kunder kan lämna recensioner: Facebook, Yelp, Trustpilot osv. Men recensionerna på er Google Business profil är de som väger mest när det kommer till att ranka på Google Maps.
- Be kunder att lämna en recension strax efter att ni framgångsrikt levererat en produkt eller tjänst – det är då ni har bästa chansen till att få en positiv recension. Detta kan automatiseras, till exempel via email eller sms, vilket både sparar tid för ert företag och gör att ni får in fler positiva recensioner regelbundet.
7. Namn, adress, telefonnummer
Detta är de tre absolut viktigaste informationerna på både er hemsida, på er Google business profil och ja, överallt på nätet egentligen. Namn adress telefonnummer – NAT. Kom ihåg att alltid hålla denna information uppdaterad och korrekt!
Tips: Är er NAT information korrekt? Så här kollar du!
Sök på ert företagsnamn på internet och kolla alla platser där uppgifter om ert företag finns. Är informationen korrekt på dessa ställen? Om inte är det dags att kontakta webbplatsägarna för att få informationen uppdaterad.
8. Implementera lokala ”backlinks”
Backlinks-länkar är i praktiken en förlängning av er NAT-strategi; se till att rätt information finns på rätt plats. Det handlar om att se till att relevanta, lokala tredjepartshemsidor länkar till rätt till er primära hemsida. Om tredjepartshemsidor har olika kategorier; se till att ert företag finns i rätt kategori.
Många hemsidor som har dessa kataloger av lokala företag inser värdet av ”följ” länkar och tar betalt för att inkludering, men det finns också icke-betalda katalogtjänster så som relevanta partner-, industri- eller tjänsteorganisationers webbplatser.
9. Engagera dig i din lokala grupp
Som vi redan har lärt oss belönar Google de företag som är aktiva med sin Google Business Profil. Men Google är också duktiga på att uppmärksamma företag som är aktiva inom sitt samhälle – helt enkelt företag som etablerar sin lokala närvaro och auktoritet.
Det kan handla om att vara med i lokala serviceorganisationer (kanske sponsra en lokal idrottsförening eller vara med i en lokal välgörenhetsorganisation), men också att sponsra lokala evenemang, samarbeta med andra lokala företag – helt enkelt att företaget är en del av samhället.
På Google syns detta som samarbeten, ökad publicering av företaget samt marknadsföring från länkat innehåll.
10. Håll koll på SERP och long tail
SERP = Search Engine Result Page. Helt enkelt resultatsidan av en Google sökning
Om du ska optimera någon aspekt av din lokala webbnärvaro, kommer du att vilja övervaka dina framsteg när det gäller om och var du rankar i Google Maps samt på SERP, baserat på de sökord du valt att fokusera på.
Tips: Överväg att kombinera sökfraser med lokala identifikationer
När det kommer till att ranka på Google och på Google Maps kan det vara värt att överväga att inkludera ord som ”nära mig” och ”prisvärt”, till exempel ”bilverkstad nära mig” eller varför inte ”prisvärd frisör Sundbyberg”?
Att använda flera ord i en sökfras kan kännas som för mycket, men även när det gäller sökvolym blir många bäckar små en stor å. Det bästa tipset när det kommer till att ranka bland lokala företag är att fokusera på aktuella grupper av relaterade sökord, snarare än att kämpa med de mer konkurrenskraftiga fraserna.
Sammanfattning:
Google My Business (tidigare känt som Google Places) är ett gratis verktyg från Google som hjälper företag att nå ut till kunder på nätet. Här är några av fördelarna med att använda Google My Business:
- Är synligt i sökresultat: Din verksamhet visas på Google Maps och i sökresultaten när användare söker efter företag i din närhet.
- Ger kundinsikter: Google My Business ger dig insikt i hur dina kunder hittar och interagerar med din verksamhet online.
- Lätt att uppdatera: Du kan enkelt uppdatera informationen om din verksamhet, inklusive öppettider, adress, bilder och beskrivningar, från en central plats.
- Kundrecensioner: Kundrecensioner kan hjälpa till att öka förtroendet för din verksamhet och öka sökbarheten.
- Reklammöjligheter: Google My Business ger dig möjlighet att använda verktyg som Google AdWords Express för att skapa lokala annonser som når ut till en målgrupp som är intresserad av din verksamhet.
Således är Google My Business en kraftfull och lättanvänd plattform som kan hjälpa dig att nå dina kunder, öka sökbarheten och förbättra online-närvaron för din verksamhet.