Skip to main content

Sökordsanalys Google – Så väljer du rankande sökord och sökfraser idag!

Sökordanalys är processen att utforska ord och fraser som folk använder i sökmotorer med det yttersta målet att optimera sidinnehåll kring dessa fraser. Detta leder till att din hemsida kan synas högt på Google för just de/de sökfraserna.  Kunskapen om dessa söktermer är grundpelare i innehållsstrategier eller övergripande marknadsföringsstrategier.

Det är också det första steget i SEO copywriting-processen och en viktig del av någon SEO-strategi.

I den här guiden kommer du att lära dig:

  • Hur du väljer rätt sökfraser för din hemsida
  • Skillnaden på sökord & sökfraser
  • Vilka verktyg du kan använda (gratis & betalda)
  • Tips för hur du maximerar rankingen på kort & lång sikt

Kraften av en sökordsanalys ligger i att bättre förstå din målgrupp och hur de söker efter ditt innehåll, tjänster eller produkter på Google. Du kan ha ett sätt att beskriva vad du gör, men vet du hur din målgrupp söker efter dina produkter/tjänster och information?

Faktum är att en sökordsanalys huvudsakligen är likt en marknadsundersökning – fast för det 21: a århundradet.

Första steget – en lista över sökfraser

välja-sökord-google
Det första steget är att göra en lista över viktiga kategorier du vill synas för. Du borde fråga dig själv: ”Vilka termer kan potentiella kunder söka efter som är relaterat till mitt företag? ”.

Du måste försöka räkna ut vad som får dig att sticka ut från mängden. Dessutom måste du veta vilken publik som du vill rikta in dig mot.

Andra steget – förslag på sökfraser från Google

Därefter bör du undersöka vad Google föreslår när du söker efter termer du har definierat i det första steget. För om Google föreslår ett sökord, vet du att många söker efter det.

Hitta inspiration från fler sökmotorer

Och du behöver inte begränsa dig till bara Google, du kan också hitta sökordsförslag med YouTube Suggest och liknande sökmotorer.

sökordsanalys-för-google
Om du tycker det är problematiskt att hitta på fler sökord som människor kanske söker efter, så gå till Google.se och kolla på de relaterade sökord som visas när du söker ett sökord. När du skriver in din fras och bläddrar till botten av Googles resultat kommer du att märka några förslag på sökningar relaterade till din ursprungliga inmatning.

sökordsanalys-long-tail-sökfraserVar medveten om att du borde hittas för termer som matchar din webbplats. Om du säljer örhängen och optimerar dina sökfraser för cykelleveranser kommer personer som kommer till din webbplats att bli förvirrade först och sedan besvikna för att inte hitta det de söka efter. De kommer snabbt att lämna, vilket ger dig en stor studsfrekvens.

Sökordsoptimering måste spegla sökfrasens avsikt.

Att optimera sökfraser felaktigt för en sida är ett misstag som många gör. Och det kommer i sin tur att sänka din SEO-poäng för dessa sökord.

Tredje steget – sökord och ”long tails”-sökfraser

long-tail-keywordsNär du sammanställer dina sökordslistor bör du komma ihåg att ha en bra blandning av korta sökord och ”long tail sökfras”.

  • Sökord= ”bil”
  • Sökfras = ”Köpa bil”
  • Long-tail = ”Köpa bil stockholm billigt”

Om du inte vet skillnaden mellan sökord och long-tail sökfras, så kommer vi besvara det nu.

Sökord är fraser som i allmänhet är kortare och mer generiska – de är vanligtvis bara en till tre ord i längd, beroende på vem du frågar. Långa sökord är å andra sidan längre sökordsfraser och innehåller vanligtvis tre eller flera ord.
huvudfras-sökordsanalys
Exempel på sökord är fraser som ”försäkring” eller ”skor”. Eftersom sökarens avsikt är allt som har med frasen att göra (någon som söker ”försäkring” kan leta efter en hemförsäkringsleverantör, lista över livförsäkringsbolag eller en definition av ordet), korta sökord brukar inte konvertera mycket väl.

En ”long-tail” sökfras kan vara ”köpa bildäck i stockholm”. Från det vet du exakt vad användaren letar efter och att det finns en mycket stor chans att han kommer att vara köpa en ny försäkring. Så om han landar på din sida, har du en stor chans att konvertera besökaren till kund.

long-tail-sökfrasAtt fokusera på en långsiktig sökordsstrategi bör vara en en stor del när du utför en sökordsanalys. De får mindre söktrafik, men brukar ha ett högre konverteringsvärde, eftersom de fokuserar mer på en viss produkt eller ämne.

sökordsanalysDessa termer får inte mycket sökvolym individuellt (vanligtvis runt 10-200 sökningar per månad). Men när du lägger till dem tillsammans, så står long-tails för majoriteten av sökningarna på nätet. Eftersom sökningarna efter ”long tals” är lägre så är konkurrensen mycket lägre när man vill synas för long-tails.

Long-tails står för 80% av total sökvolym på nätet och är avgörande för att fånga de bästa sökfraserna.

Fjärde steget – filtrering av alla dessa nyckelord

Nu när du har rätt mix av nyckelord, är det dags att begränsa dina sökfraser med lite mer kvantitativ data. Att optimera din sida efter för många sökord är lika dåligt som att optimera sidan efter för få.

Använd inte för många sökfraser på samma sida!

En bra plan här är att använda Google AdWords Keyword Planner (du måste konfigurera en AdWords konto för detta, men det betyder inte att du måste skapa en annons) och Google Trends.

google-sökordsplanerarenI sökordsplaneraren, tidigare känd som sökordsverktyget, kan du få sökvolyms- och trafikuppskattningar av sökord som du funderar på att använda. Använd sökordsplaneraren för att markera och sätta upp några villkor och filter för din lista. På det sättet kan du filtrera bort sökfraser med alltför lite (eller alltför mycket) sökvolym och hjälper dig skapa en bra kombination av sökfraser och sätta rätt ambitionsnivå.

Men innan du tar bort något, kolla in sökfrasernas trendhistorik och prognoser i Google Trends så att du inte väljer sökfraser som är döende.

Google Trends kan hjälpa dig att bestämma vilka villkor som trendar uppåt och är därmed kan vara värdefulla att arbeta efter.

google-trender-för-sökordsanalys

Det finns också olika verktyg som hjälper dig att hitta och organisera sökord snabbt. Ett exempel är KeyWordTools gratis nyckelordsverktyg. Det är gratis och det erbjuder många alternativ så testa gärna den så har du fler alternativ.

Sökordsanalys i Ahrefs (betalt sökordsverktyg)

ahrefs-scrrenshotNu ska vi in på lite mer avancerat territorium, men häng kvar. Nu ska vi gå in på grunderna i Ahrefs sökordsverktyg. Det är ett utav de mest använda sökordsverktygen på Google och används av de flesta stora SEO-byråerna i Sverige.

Med Ahrefs är det möjligt att ta reda på allt om sökfraser och dina konkurrenter.

Med Ahrefs kan du:

  • Analysera svårighetsgraden för sökord & fraser.
  • Utföra konkurrensanalys och se vad konkurrenterna rankar för.
  • Utföra sökordsanalyser och se vilket innehåll det är som rankar.
  • Se vilka inlänkar som din sida och konkurrenter har.

Kort kan man säga att Ahrefs är ett fantastiskt verktyg att använda för att kunna arbeta med avancerad sökordsoptimering. Det är särskilt viktigt i branscher där svårighetsgraden är högre och där marknaden inte är nischad.

Exempelvis är det enklare att synas för ”brons propellrar” jämfört med ”online t-shirt” eller ”köpa bildäck som ni kan se nedan.

välja-sökord-ahrefs

Som ni kan se i bilden ovan så har vi tagit fram svårighetsgraden att synas för frasen ”köpa bildäck”. Här kan vi se att svårighetsgraden är 53/100. Vilket gör det tämligen svårt att ranka för.

Vad betyder siffrorna i bilden ovan?

Sökvolymen är 150/månad, CPC (cost-per-click) är cirka 1.6USD i Google Ads och cirka 46% av trafiken går till betalda annonser, medan 54% går till organisk ranking.

Vi kan också se i bilden ovan att det finns olika variationer av sökfrasen ”köpa bildäck”. Det gör att om vi lägger till fler sökfraser och variationer på den sida vi utvecklar så kan vi också ranka för fler sökfraser.

SERP Översikt

I nästa bild när vi utför en sökordsanalys för en enskild fras så får vi upp hur det ser ut i Googles sökresultat. Här ser vi att Däck365 ligger högst på nätet och att Mekonomen ligger på andra plats. Vi kan också se vilken URL (www.dack365.se/hitta-produkt)

ahrefs-sökordsanalys

De viktiga siffrorna vi kan se här är att däck-365 har 5 externa domäner (hemsidor) som länkar in till just den sidan (www.dack365.se/hitta-produkt) och att det totalt blir 30 backlinks. En hemsida kan ge fler än en backlink om länken finns på flera undersidor på hemsidan.

Exempel: Låt oss säga att Däck365 har en 4 länkar från Aftonbladet. Länkarna kanske är från olika sidor på Aftonbladet. T.ex. en sida om bilar och en annan om jämförelser av däck. Du får Däck365 totalt in 2 ”Backlinks” från Aftonbladet.

Nästa aspekt vi kan lära oss utav här i SERP-översikten är att den totala trafiken för just den sidan uppskattas till 1 143 och syns för totalt 151 olika sökfraser.

Bonustips

Visste du att du också kan optimera din hemsida efter sökfraser? Det gör att dina bilder rankar högt i Googles bildsök. Det gör du genom att ändra bildens namn och ändra dess ”alt-titel”.

Sammanfattning:

  • Kombinera sökord (korta fraser) med” long-tails” (sökfras med fler ord).
  • Välj sökfraser med avsikt som kan leda till konvertering (använd ord som ”köpa”, ”företag”, ”ort” osv.).
  • Använd Googles gratisverktyg för att analysera sökfraser med bra volym
  • Glöm inte att optimera bilder efter sökfraser också

Resultatet – nu är din sökordslista redo. Nästa steg är att optimera din hemsida.

Bra jobbat!

Nu har du en lista med nyckelord som hjälper dig att fokusera på rätt ämnen för din företag, och få dig några kortsiktiga och långsiktiga vinster. Efter det borde du naturligtvis skriva artiklar och blogginlägg på varje enskilt sökord du vill hitta för. Och det är ganska en annan utmaning!

Vill du lära dig mer om SEO så kan du läsa dessa grymma guider: