Det råder lite osäkerhet på nätet kring huruvida meta-beskrivningar är relaterade till Google-rankingen. Enligt Google själva så är Metabeskrivningar inte relaterade till sökranking såsom Meta-titlar är, men sanningen är inte så enkel…
Innehåll:
Vad är en metabeskrivning?
Hur ser den ut?
Så skriver du en beskrivning
Tips för att lyckas
Exempel på bra beskrivningar
Vad är en metabeskrivning?
Det första vi måste göra är att förklara vad en metabeskrivning (meta description) är. Det är en kort text som du anger i sidans <head> för att beskriva innehållet på din sida för Googles sökresultat. Själva anledningen att skriva en metabeskrivning är att att presentera och engagera potentiell trafik att klicka på just din sida i Googles sökresultat och inte konkurrenternas. Det skulle kunna ses som en del av det skyltfönster som Google erbjuder er hemsida för att profilera sig på internet.
Så ser metabeskrivningen ut
Alla som någon gång har använt en sökmotor som Google har sett en metabeskrivning. Det låter fancy, men det är enkelt att lägga till och är en avgörande aspekt för att fånga potentiell besökare från Google. Viktigt att förstå är att beskrivningen inte syns som text på hemsidan utan syns som beskrivning för sökmotorerna. Det är den textmassa som ligger under Meta-titeln och hemsidans urls (t.ex. www.sitea.se). Tidigare var meta-beskrivningens längd 155 tecken för att i dagsläget i vissa fall vara upp och längre än 300 tecken. Se därför till att minst skriva upp till 300 tecken för din beskrivning.
Nedan visas hur metabeskrivningar fungerar. Det sökord som använts blir fetstilt. I exemplet nedan sökte jag efter ”hemsida företag”.
Dessutom så syns beskrivningen som länk när du delar sidan via sociala medier såsom LinkedIn, Facebook med flera.
Så här visas beskrivningen när du delar en länk till en hemsida på Facebook.
Hur skriver jag en metabeskrivning?
Det finns flertalet sätt att lägga till en metabeskrivning. Antingen så lägger du till den själv i head-taggen eller så använder du ett tillägg eller plugin såsom Yoast om du använder WordPress för att lägga till en beskrivning. I bilden nedan så har jag använt Yoast för att lägga till en metabeskrivning i denna guide.
Om du inte vill använda en plugin eller vill lägga till det i ren HTML på din hemsida så kan du lägga till beskrivningen genom att använda denna kodsnutt:
<meta name=”description” content=”Lägg in din meta-beskrivning här”>
Så gör du för att skriva en meta beskrivning som levererar resultat!
En lyckad beskrivning är skriven för att engagera, beskriva och locka besökare att klicka på din länk! Här följer våra bästa tips på Sitea:
1. Var medveten om längden
I dagsläget visar Google upp till 300 tecken. Oftast visas runt 155-tecken men se till att skriva en längre meta-beskrivning. Dock bör du vara medveten att om du skriver 300 tecken men Google enbart visar 155 av dessa så kommer en del av beskrivningen inte att visas och således delas eller kapas. Se därför till att de första 155 tecknen fungerar även om Google kapar din beskrivning.
2. Unika beskrivningar levererar
Undvik att upprepa dina beskrivningar och se till att varje undersida på hemsidan har en unik och tilltalande beskrivning. Dessutom kan upprepningar inverka på Google-rankingen negativt.
3. Tänk på att skriva engagerande till besökare
Tänk på att inte ”över-optimera” metabeskrivningen i tanke att det ska bidra till bättre sökordosptimering. Se till att skriva den engagerande och uppmanande så att en Google sökning resulterar i en besökare på hemsidan. Ta gärna med begrepp såsom: ”Kontakta oss idag…” ”Läs mer…” ”14 tips…” ”Kom igång idag…”
4. Inkorporera de viktigaste sökorden
Som tidigare nämnt så blir sökordet fetstilt om metabeskrivningen innehåller sökordet eller frasen i Google. För varje undersida där du riktar in dig på ett specifikt sökord så bör du därför ha med det sökordet för att öka relevansen.