SEO WORDPRESS
Sökmotoroptimering WordPress SEO med Yoast
Låt oss börja med att få lite grundläggande fakta ur vägen. SEO (sökmotoroptimering) är processen att öka din hemsidas trafik (ofta kallad fri eller organisk) genom att förbättra din ranking och synlighet på sökmotorer som Google.
Din sida har då möjlighet att visas nära toppen av sökresultaten på t.ex. Google för specifika sökfraser som du har optimerat din sida för. Det kan i sin tur genererar mer inkommande förfrågningar, leads och försäljning för din hemsida och verksamhet.
Om du driver ett litet företag, en enkel blogg, en restaurang eller ett medelstort företag, är chansen stor att din hemsida körs på WordPress – vilket är bra! Åtminstone utifrån ett SEO perspektiv. Den dåliga nyheten här är att, medan det är relativt bra, är WordPress själv inte tillräckligt för att ranka högt på Google och synas. Du behöver sökmotoroptimera WordPress med plugins (tillägg) först.
En WordPress hemsida är ett utmärkt bra blogg- och CMS-system för hemsidor, men det är inte en universell lösning för allting du kan tänkas behöva på en webbplats.
Den verkliga kraften med SEO ligger i din hemsidas möjlighet att attrahera besökare och skapa affärer.
Det finns många bra WordPress tillägg (eller plugins) tillgängliga för nästan alla saker du kan tänka dig när det kommer till WordPress. Det är inte konstigt att det är detsamma med SEO. Många företag är beroende av dessa plugins för att ge nödvändig funktionalitet och driva trafik till deras webbplatser. Och även om du inte är en SEO-specialist kan du ställa in SEO på din WordPress-webbsida via det mycket hjälpsamma tillägget som heter Yoast SEO.
Vi är inte anslutna till Yoast på något sätt, men har valt deras plugin för att göra denna genomgång av sökmotoroptimering i WordPress eftersom det är en funktionsrik och fri version som kommer att tillfredsställa de flesta användares behov utan att du behöver betala en enda krona för det.
Vi vet att en eller två premium tillägg inte kostar särskilt mycket, men det kan snabbt bli en omfattande summa om du behöver flera av dem. Lägg till kostnaden för webbhotell, domänregistrering, ett premiumtema och olika prenumerationer för andra tjänster och du kan titta på att spendera flera hundra euro varje år för din webbplats.
Men nu kör vi igång med sökmotoroptimering av WordPress. Låt oss börja!
Steg 1. Installera Yoast
Det första du behöver göra är förstås att installera pluginet. Du kan enkelt göra det genom att hitta ”Tillägg” i din Wordpress-dashboard och sedan klicka på ”Lägg till nytt.” Skriv ”Yoast SEO” i sökrutan till höger, klicka på ”Installera” och ”aktivera” sedan. Enklare blir det inte!
- Du kan nu hitta ditt nyinstallerade plugin i menyn till vänster, det kallas bara SEO.
- Om du klickar på den öppnas en sida, Yoast dashboard.
- Om det här är första gången du använder plugin-programmet ser du ett stort meddelande för första gången SEO
konfiguration.
Fortsätt och klicka på det.
Det öppnar ett nytt fönster där du kommer att presenteras med en möjlighet att konfigurera Yoast SEO eller bli utbildad. Kursen betalas, och den har tre alternativ, men vi lämnar det just nu. I den här texten talar vi om Yoast-konfigurationen så att du ska välja det första alternativet här.
Steg 2. Konfigurera Yoast SEO
Nästa steg kommer att be dig att ange din miljö. Du bör välja det första alternativet (Alternativ A), såvida du inte arbetar på en utvecklingsplats (ändringarna ska alltså inte ske live då).
Den tredje frågan är ganska enkel, du måste välja vad din webbplats representerar, dvs. vilken typ av webbplats du bedriver.
Fråga 4 frågar dig om din webbplats representerar ett företag eller en person. Beroende på det valda alternativet så kommer du att bli ombedd att ange ditt företagsnamn och logotyp eller ett personnamn. (att lägga till företagets logotyp är valfritt.) Det här avsnittet hjälper Yoast att ge ytterligare information till Google för att skapa ett kunskapsgrafiskt kort.
Knowledge Graph Card – innehåller relevant, kontextspecifik information om din sökning, drivs av kunskapsgrafen. Om du söker efter ett visst företag visar kunskapsgrafen en nästan fullständig profil, beroende på hur bra de gjorde deras SEO arbete, så varje liten bit av information hjälper.
Femte frågan frågar dig om dina sociala profiler. Du borde ange alla profiler som du vill främja. Den här informationen, precis som tidigare, hjälper Yoast att ge extra information till Google för deras ”Knowledge graph”.
I den sjätte sektionen frågar konfigurationsguiden dig om du vill tillåta att vissa typer av innehåll indexeras i sökmotorer. I nästan alla fall lämnar du standardinställningarna. Du bör bara ändra dem om du verkligen vet vad du gör och har ett specifikt behov av ”Gömma” några WordPress-posttyper.
Om du är den enda personen som ska skriva på den här sidan borde du lämna standardalternativet (Nej). Om du inte planerar att skriva en blogg, lämnar du också standardalternativet.
Yoast frågar dig om det här för att om du är den enda författaren så markerar den automatiskt din författare och arkiverar den som ”noindex” för att undvika dubbletter. (noindex säger att sökmotorer inte ska indexera just den sidan).
Google Search Console är en gratis tjänst som erbjuds av Google som hjälper dig att övervaka, underhålla och felsöka webbplatsens närvaro i Googles sökresultat.
Om du använder den redan kan du enkelt ansluta den. Men om du inte gör det, och du är inte riktigt säker på vad det är eller om du vill använda det, kan du bara hoppa över det. Vi rekommenderar däremot att du blir bekant med det här verktyget i framtiden. Här kan du läsa mer om Google Search Console.
I nionde sektionen kan du välja ditt namn på webbplatsen och även ”separatorn”. Standard sep är ’-’, och det betyder att den rubriken som visas i Googles sökresultat och besökarnas webbläsarflikar ser så här ut: Postnamn – Webbsida namn. Du ska välja den separator som passar din design.
I nästa avsnitt frågar Yoast dig att anmäla dig till deras nyhetsbrev, och du kan om du vill, men det är inte nödvändigt. Dock skickar de några bra SEO-nyheter, tips och trick för att hålla sig uppdaterade med de senaste trenderna.
Och i det sista kommer Yoast försöka intressera dig för att köpa Yoast SEO Premium som har ytterligare funktioner, men som som nybörjare behöver du verkligen inte dessa.
Och det är allt. Grattis, du har framgångsrikt ställt upp Yoast SEO för din webbplats!
Om du går tillbaka till din Yoast SEO Dashboard hittar du meddelanden om olika uppdateringar och problem som kan kräva din omedelbara uppmärksamhet. Vi rekommenderar att du följer anvisningarna för varje meddelande och kontrollera det emellanåt.
Okej, nu när det är klart, kan vi fortsätta med de verktyg som Yoast erbjuder med tilläget. Dessa kommer oftast att användas när du skriver nya inlägg eller utvecklar nya sidor.
Yoast gör två saker här: Det analyserar innehållet du har skrivit och ger dig verktyg för att finjustera Metadata (information som sökmotorer ser och använder) för den sidan eller inlägget. När du går till sidan för inlägg eller sida skapar du en ny metadata med all din SEO alternativ.
Den har en liten meny till vänster som växlar mellan Content Optimization, Sociala inställningar och avancerade inställningar.
Under Innehållsoptimering kan du se en användbar förhandsvisning som i grund och botten är vad din sida eller postinmatning kommer att se ut i Googles sökresultat. Det finns också en skrivbords- eller mobilhandsvisning tillgänglig som alternativ för att manuellt redigera det via knappen ”Edit snippet”.
Nästa avsnitt är läsbarhetsanalysen som också analyserar ditt innehåll och ger dig en rapport på vad som är ”ok” och vad som inte är det.
Grönt är bra, så försök bli av med alla röda cirklar.
Därefter kan du ange ett Fokus-nyckelord för att optimera ditt innehåll efter.
I grund och botten vill du utföra några sökordsforskningar för att hitta ett nyckelord som människor är söker efter. Då skriver du in det här sökordet i rutan och Yoast analyserar ditt innehåll för att se hur väl optimerad ditt inlägg är för det specifika sökordet. Du kommer att få resultat bredvid förslag på hur du förbättrar din poäng.
Och dessa är de viktigaste stegen för att tweaka din SEO-inställning och sökmotoroptimera WordPress och dess sidor med Yoast. Det finns andra alternativ, men vi kommer inte att gå så djupt i den här guiden.
Vi planerar mer SEO-artiklar för WordPress så håll dig uppdaterad för andra tips och bästa praxis.