BLOGG | SOCIAL MEDIA | 4 MIN
Nybörjarguide:
Facebook Ads Annonsering
(Meta Ads)
Annonsering och reklam har idag fått ett helt nytt utseende och funktion. Teknologisk utveckling, smartphones och sociala medier har förändrat hur företag når ut till sin kunder och målgrupper.
Lär dig annonsera på Facebook!
Digitala annonser är vägen att gå och om du har som mål att nå din exakta målgrupp som uppfyller en särskild demografisk profil. Men då behöver du ha lite kunskaper i hur du når ut korrekt och effektivt.
Facebook, en av de bästa och största plattformarna för sociala medier, är en digital mötesplats som kan skryta med miljarder användare runt om i världen.
Är Facebook den bästa plattformen?
Faktum är att nästan 96% av digitala marknadsförare lyfter Facebook som den sociala medieplattform med störst effektivitet.
Facebook-annonsering erbjuder dig möjligheten att köra riktade kampanjer som når din verksamhets ideala demografi och psykografi. Dessutom når du dem till en liten budget och effektivitet som är svårslagen! I dagens digitala marknadsföring med SEO, Bing Ads och Google Ads så är Facebook annonsering ett givet måste för många företag.
Vad är Facebook Annonsering?
Steg för steg – Så startar du din kampanj
Så lyckas du med din Facebook annonsering
Vad kommer du lära dig?
I denna guide kommer du lära dig hur Facebook-annonser fungerar och hur du kan ställa in dem för att utöka din affärs räckvidd och sälja dina produkter och tjänster online. Vi kommer gå igenom alla steg från hur du väljer ut din målgrupp, budget och format för annonserna.
Låt oss börja!
Varför Facebook Ads?
Fördelar med Facebook annonsering
Facebook är i dagsläget den utan tvekan mest populära sociala media-plattformen där hela 60% av alla internatanvändare har Facebook. Varje månad så interagerar över 2.6 miljarder människor på Facebook. Det gör det till en utmärkt plattform för företag att nå ut till potentiella kunder.
Utav de 2.6 miljarder användarna så interagerar hela 1.6 miljarder dagligen med Facebook. Dessutom finns det hela 80 miljoner företag listade på Facebook.
Med all denna potential så finns det fördelar med Facebook annonsering som inte finns på övriga annonsplattformar eller verktyg. Några fördelar med Facebook för företag är:
- Du kan styra vilka målgrupper och personer du vill nå ut till
- Via målgruppshanteringar kan du styra och testa annonser mot olika målgrupper
- Via Facebook Pixel kan du mäta din ROI (return on investment)
- Det är möjligt att marknadsföra varierande mediaformat såsom bild och video
- Du har också komplett kontroll över annonseringskostnaderna
- Går att nå ut i olika forum såsom Instagram, Messenger och Facebook
Detta är några av de fördelar som kommer med Facebook annonsering. Vi skulle vilja lyfta fram möjligheten att verkligen styra annonserna mot sin målgrupp.
En stor del av Facebook annonsering har just med att göra hur man möter upp och fångar sin målgrupp. Det första steget är såldes att definiera sin målgrupp och sedan matcha den i Facebook.
Hur fungerar Facebook-annonser?
Facebook-annonser avser annonser som skapats av företag till en målgrupp på den sociala medieplattformen Facebook. Annonserna är inriktade på användare beroende på deras onlineaktivitet, profilinformation, plats och andra preferenser.
Detta innebär att personer som ofta ser dessa annonser är de som förmodligen har ett intresse av dem. Det betyder också att ju mer ingående profilering och insikter ni som företag har i vilka era kunder är – desto mer effektivt kan Facebook Ads fungera som forum för att nå målgruppen effektivt.
Facebook erbjuder olika typer av annonser beroende på kampanjmål och önskat alternativ som företag väljer.
- Länkklickannonser
- Videoannonser
- Messenger Ads
- ”Boosted Posts”
- Karusellannonser
- Facebook Lead Ads
Dessa är några exempel på annonseringsmöjligheter inom Facebook. De visas vanligtvis i användarens nyhetsflöde och ”stories”, oavsett vilken plattform som används för att komma åt kontot – mobil eller PC. Dessutom går det med lätthet att annonsera på Facebook och samtidigt nå ut till sina användare på Instagram.
Genom att nyttja annonserna kan du rikta användartrafik till din webbplats och uppmärksamma dina produkter och tjänster. Facebook gör det lättare att ställa in annonser och hantera kampanjer med verktyget Facebook Ads Manager.
Skärmbild av Facebook Ad manager
Facebook har gjort det lättare att konfigurera och hantera kampanjer med Facebook Ads Manager. Facebook Ad Manager är ett verktyg som du kan skapa betalda kampanjer, rikta in sig mot olika målgrupper, optimera kampanjen och spåra dess prestanda.
Facebook erbjuder också gratis annonser värda 50$ till små företag men de är begränsade i sina erbjudanden och är inte riktigt omfattande för de lösningar de betalda annonserna erbjuder.
Vem kan annonsera med Facebook?
Facebook-plattformen är för alla – stora och små företag och erbjuder en stor chans att öka räckvidden och marknadsföra sina varumärken, tjänster och produkter.
STEG FÖR STEG
Ställ in din Facebook-kampanj
För att ställa in din kampanj med Facebook Ads Manager måste du logga in på sidan och få åtkomst till din dashboard samt koppla Ad manager till din egen sida och sätta upp faktureringsinformation.. Instrumentpanelen innehåller alla tidigare skapade kampanjer och den visar också resultaten. Om det här är första gången du skapar en kampanj, här är steg du kan följa som förenklar det för dig att komma igång.
1. Skapa en kampanj och välj ett mål
Varje Facebook-annons, precis som andra annonser på sociala medier, skapas med ett särskilt mål. Målet kommer att berätta för Facebook vad du vill göra och då erbjuds du också rekommendationer från Facebook som hjälper dig att nå dina mål.
Facebook Ads Manager kommer att begära att du väljer ett mål för den här kampanjen samtidigt som du visar olika alternativ som du kan välja.
Det är avgörande att du väljer rätt mål för din Facebook kampanj och annonsering. För att få ut maximal effekt av din annonsering och budget så är det viktigt att du definierar vad syftet med Facebook annonseringen är.
Det skulle kunna innefatta:
- Få utökad varumärkesmedvetenhet om din verksamhet
- Marknadsföra produkter och tjänster
- Få nya leads såsom bokningar och förfrågningar
- Visning av video och bilder
Baserat på den målsättning du har och vilken inställning du ställer in Facebook kampanjen på så blir nästföljande steg i annonseringen enklare. Facebook kommer nämligen att, baserat på det mål du satt, lyfta fram aspekter och rekommendationer i Facebook annonseringen som gör att du lättare når dina mål.
2. Namnge din kampanj
Nästa sak efter att du har valt kampanjens mål är att namnge din kampanj. Det är viktigt att du bildar ett namnsystem och bara namnger din annonskampanj på ett sätt som du kan känna igen den. Det gör också hanteringen lättare i framtiden om du har flera kampanjer eller vill utföra A/B-testing (jämföra olika kampanjers prestation).
Namnge din Facebook Ads-kampanj
En stark rekommendation är att skapa en tydlig kontostruktur från början där du tydligt namnger både kampanjer, Ad-sets och annonser. Det gör att du lättare för en överblick av Facebook annonseringen, men också enkelt att kopiera över annonser och liknande mellan kampanjer och Ad sets.
3. Skapa din budget
Du kan ställa in två typer av budget – en daglig budget och en livstidsbudget. Med en daglig budget kommer Facebook att möte dina bestämda utgifter per dag. Med livstidsbudgeten kan du dock köra din budget under en viss tidsperiod och till en fast totalkostnad. Facebook tillåter endast en minimibudget på 1,00 $ USD.
Facebook Annonsering ställa in budget
3.1 Vad kostar Facebook annonsering?
En vanlig fråga vi får på Sitea är vilken budget man ska ha för sin Facebook annonsering. Det är en relativt svår fråga och beror dels på dina affärsmål samt hur dyrt det är att annonsera mot den satta målgruppen. Kostnaden per klick kan variera från några kronor till väl över 10-20 kronor per klick.
En rekommendation vi har är att de första 1-2 veckorna börja med en mindre Facebook budget och sedan ändra den beroende på de resultat man ser.
Börja räkna ut din marginal och vad ett lead får kosta
En viktig faktor du bör vara medveten på som förvisso rör all marknadsföring, är vilken marginal du har på dina tjänster/produkter och vilken maxkostnad som marknadsföringen får kosta.
Ett exempel
Säg att du äger en webbshop och säljer ett par Nike-skor.
Låt oss säga att du kan sälja skorna för 500kr. Sedan när du räknat bort fasta kostnader så har du en vinst på 200kr. För att få en hållbar affär så får t.ex. en konvertering (ett sälj) kosta t.ex. 70kr.
Det betyder då att dina kampanjer och ad sets är lönsamma när du får en konvertering till max 70kr. Kontots framgång och effektivitet kan sedan relateras till att sänka den konverteringskostnaden.
Optimera annonseringen kontinuerligt
Se också till att kontinuerligt vara inne i kontot och justera parametrar som rör din Facebook annonsering. Dessutom bör du redan sett till att du har en välfungerande Facebook-pixel så att du korrekt kan mäta alla beteenden som är viktiga att mäta samt är lönsamma för din verksamhet.
3.2 Optimera budgeten
Facebook arbetar med ett automatiskt optimeringsverktyg för din budget över de annonser som du har skapat. Det hjälper dig att automatiskt optimera Facebook annonseringen, men också spara pengar.
Något som tåls att upprepas är vikten av att testa sig fram med olika typer av annonser, bilder, videos, texter, uppslag och liknande för att hitta vilken typ av kommunikation och budskap som bäst när ut till din målgrupp.
En ytterligare viktig del är att vara noga med att hitta rätt målgrupper samt A/B-testa olika Ad-sets. Något vi på Sitea ofta gör är att testa annonseringen mot olika typer av målgrupper, demografisk data och intressen för att genom testning kunna öka konverteringsgraden, minska kostnaderna samt på bästa sätt nyttja Facebook budgeten.
3.3 Hur räknar Facebook kostnaden? CPC vs. CPM
Via Facebook annonsering så kan du välja att kostnaden för annonseringen baseras på kostnader per klick (CPC) eller kostnad per mille (CPM). Beroende på hur du har ställt in Facebook Ads så kan du få betala för CPC eller CPM. Vad du ska välja beror lite på vad målet är med din annonsering som vi kommer gå in på snart.
- CPC innebär att du enbart betalar för annonseringen när någon klickar på din länk.
- CPM innebär att du betalar baserat på exponering. Priset blir då ett resultat av kostnaden för 1 000 visningar av annonsen.
3.4 Vad ska jag välja? CPC eller CPM?
Om du är ute efter att få så många leads som möjligt så brukar vi rekommendera CPC. För att skapa varumärkeskännedom så rekommenderar vi CPM. I och med att du enbart betalar når någon klickar på din annons så är det också inte lika kostsamt om du skulle misslyckas att skapa bra annonser.
Så för resultatinriktad annonsering så är ofta CPC det bästa valet. Dock kan det snabbt bli dyrt om du har skapat annonser som många klickar på.
4. Skapa ditt Facebook Ad set – Välj din målgrupp
Det här steget är ett av de viktigaste stegen i din kampanj. Tänk på ditt mål innan du riktar in dig mot en specifik målgrupp. Om din kampanj fokuserar på att marknadsföra ditt varumärke till en större publik kan du välja att använda en bredare publik.
Men om målet är att driva försäljning och trafik bör du fokusera mer på människor som är mer benägna att ha ett intresse och behov av dina produkter och tjänster.
4.1 Vad är ett Facebook Ad set?
Ett Facebook Ad set har till funktion att bestämma hur din annons ska köras. under ett Ad set så skapar du målgruppen för de annonser du vill skapa. Det är en del i annonseringsstrukturen i Facebook annonsering.
Efter att du satt målgruppen, så kan du ställa in en specifik budget även här (kan göras i skapandet av kampanj också) samt så kan du ställa in ett schema för när annonseringen ska visas.
En viktig sak som ofta gör många nybörjare till Facebook annonsering förvirrade är att en kampanj kan bestå av flera olika Ad sets där varje Ad set har olika målgrupper, annonsscheman och budgetar.
De vanliga stegen när man skapar sitt Facebook Ad set är:
- Ställ in den målgrupp du vill rikta annonseringen mot
- Bestäm och sätt din budget och annonsschema
- Skapa dina annonser
Facebook erbjuder ett brett inriktningsalternativ. Några av dessa inkluderar ålder, kön, plats, utbildning, förhållande, intressen, kontakter osv. På det här sättet kan du hitta en publik som blir mer lockad av det du erbjuder.
I detta steg har du möjlighet att verkligen finna en specifik målgrupp som stämmer överens med era affärsmål.
Facebook visar storleken av din valda målgrupp.
Av alla de som använder sig utav Facebook så är det bara en bråkdel som kommer vara intresserade av dina produkter/tjänster. Det gör det extra viktigt att identifiera rätt målgrupp för dig och sedan skapa annonser riktade mot denna målgrupp.
Vid val av målgrupp så kan du välja att annonsera mot de som gillar din sida eller utesluta de som gillar din Facebook-sida.
En funktion som vi gillar på Sitea är Facebook Lookalike Audiences. Det innebär att FAcebook automatiskt hittar en målgrupp som passar de som i dagsläget gillar din sida eller de som besöker din hemsida.
Det gör det snabbt och enkelt att komma igång och hitta intressanta målgrupper. Dock ger det inte dig som annonsör samma typ av kontroll.
5. Välj dina annonsplaceringar
Facebook erbjuder ett automatiskt placeringsalternativ skapat för att ge dig de bästa kampanjresultaten. Instagram, Facebook och Audience Network väljs som standard som en del av automatiska placeringar.
Om det här är första gången du skapar en Facebook-annons är det förmodligen ditt bästa alternativ, men om du redan har ett föredraget alternativ, avmarkera alla placeringar som inte är lämpliga och välj sedan ”Manuella Placeringar” så kan du själv välja de olika typer av annonsplaceringar som du är intresserad utav.
6. Ställ in annonserna
Här ställer du in annonserna som kommer att visas på Facebook. Ta dig tid att skapa en tilltalande typ av annonser som kommer att förankra dina kampanjmål. Välj en annonstyp som du önskar och sätt in alla dina annonsbilder.
6.1 Olika annonsformat
Som vi tidigare var inne på så finns det en rad olika typer av annonsformat för Facebook. Du kan välja bilder, video, formulär och länkannonser. Sedan finns det olika typer av variationer av dessa.
Beroende på om dina annonser uppfyller rekommendationerna och annonsformaten så kan du sedan se antalet placeringar som annonsen uppfyller. De olika typerna av annonsformat är också relaterade till det mål du satt när du skapade Facebook-kampanjen.
Välja olika annonsformat
Några vanliga annonsformat är:
- Bild: Huvudfokuset för annonsen är att lyfta fram grafisk information
- Video: Visa rörliga annonser som ger mer information och story
- Carousel: Genom att välja ”karusell” så kan du visa flera bilder och videos i samma annons.
- Dynamiska annonser: Med denna typ av annonser så visas tjänster/produkter automatiskt till din målgrupp
- Länkannonser: Få fler att klicka på din länk och besöka din hemsida
6.2 Vilka format ska annonserna vara?
- Rekommenderar storlek för bildannonser är 1200 x 628 pixlar
- Minsta bredd och höjd är 600 pixlar
- Det finns en rekommenderad bredd/höjd förhållande på 9:16 till 16:9.
- Rekommenderade filformat är JPG och PNG
- Bilder med mer än 20% text kan få minskade resultat och svårigheter att godkännas.
6.3 Testa Facebook Dynamic Creative för automatiska annonser
Det kan vara krävande att skapa en mängd olika annonser manuellt för att sedan se vilka annonser och textkombinationer som ger bäst resultat. Ett relativt nytt sätt som Facebook automatiskt genererar annonser utifrån en rad bilder, videos och texter med mera är via Facebook Dynamic Creative.
Denna funktion har gjort det mycket enklare för marknadsförare att automatiskt testa olika annonskombinationer och upplägg.
Totalt så kan du använda dig av cirka 30 resurser som innefattar:
- Fem rubriker/titlar och rubrikvariationer
- Upp till 10 videos eller 10 bilder
- Fem stycken olika variationer av text
- Fem beskrivningar
- Slutligen kan du testa med fem olika CTA-knappar.
Beroende på vilka mål du har med din marknadsföring så kan du i dessa fall testa med olika texter, bilder och CTA-knappar som gör att du med lätthet kan hitta kombinationer som ger bra resultat och sedan fokusera mer på den typen av strategi tidigt.
7. Spåra resultaten med Facebook Pixel
För att kunna mäta resultaten och lönsamheten utav din Facebook annonsering så är det en stark rekommendation att installera en Facebook Pixel för din annonsering. Den erbjuder dig möjligheten att spåra konverteringar och resultat så att du kan se vilka Ad sets, annonser och kampanjer som ger bäst resultat. Det ger dig möjligheter att optimera Facebook annonseringen så att du får ut så mycket som möjligt.
För att kunna lägga till en Facebook pixel behöver du kunna:
- Ha en hemsida
- Möjlighet att lägga till ett kodavsnitt på hemsidan.
När du sedan har lagt till din Facebook pixel och konfigurerat den rätt så kan du mäta din annonsering på bästa sätt. För att läsa mer om hur du installerar Facebook pixel så rekommenderar vi att du läser mer om det i Facebooks Pixel Guide.
8. Facebook Retargeting
Retargeting eller remarketing som det också kallas handlar om att annonser visas för någon som exempelvis besökt din hemsida. Låt oss säga att du har en ny besökare på din hemsida. Besökaren går in på din sida som handlar om att sälja inomhusskor och sedan när personen loggar in på sin Facebook så ser besökaren samma skor i flödet på Facebook.
Retargeting handlar du om en koppling mellan din hemsida och Facebook där sedan Facebook genererar annonser baserat på det som besökaren tittat sökt efter på hemsidan.
8.1 Så ställer du in Facebook Retargeting
Du ställer in Facebook retargeting genom att logga in på Facebook Ad manager och sedan högst uppe till vänster så klickar du på ”Målgrupper”. Sedan i nästa vy så kan du välja att skapa målgrupp och sedan välja ”Webbplats”.
Sedan väljer du för vilken typ av hemsidatrafik som du vill att annonserna ska synas för. Det kan innefatta användare som besökt hemsidan, enbart särskilda sidor på hemsidan med flera. Sedan installerar du din Facebook Pixel och du är redo att köra igång!
9. Några supertips för att lyckas med Facebook annonsering!
Vi på Sitea har mångårig erfarenhet av Facebook annonsering och i detta avsnitt så tänker vi dela med oss av några av våra bästa tips som kan göra att du lyckas extra bra med din Facebook annonsering och får ut så mycket som möjligt av din marknadsförignsbudget.
9.1 Skapa innehåll och annonsering som genererar organisk engagement
När du betalar för Facebook annonsering så betalar du för att dina annonser ska synas på Facebook för din bestämda målgrupp. När sedan din budget tagit slut så syns inte längre dina annonser.
Men genom att skapa innehåll och annonser som både gillas och delas av användarna så får dina annonser en ökad räckvidd. Så du kan uppnå bra mycket större räckvidd med innehåll som engagerar och uppmanar till handling jämfört med att bara förlita dig på annonseringsbudgeten.
Se därför till att skapa innehåll och annonser som din målgrupp gillar och vill dela så kommer du få ut mycket mer resultat och spridning av din annonsering.
9.2 Sociala medier handlar om engagemang och dialog
Sociala medier är just sociala för att de handlar om kommunikation, dialog och enagemang. Se därför till att inte enbart starta annonser och sedan släppa dialogen. Skriv istället i kommentarsfältet till de som kommenterar och försök få till en positiv dialog. Det gillar användare och Facebook, vilket ökar din räckvidd samt potential för bästa resultat.
9.3 Lyft fram de bästa annonserna igen och igen
När du väl lyckas få fram annonser som börjar ge bra resultat efter en del testning så kan det vara klokt att sedan fortsätta kommunikationen i den andan och möjligen låta vissa kampanjer löpa längre över tid. Fundera igenom varför just den annonsen fungerade bra och försök sedan att återanvända den taktiken och dra lärdomar.
9.4 Du måste konverteringsspåra med Facebook pixel
Utan konverteringsspårning så har du noll koll på vad du gör i annonseringen som genererar resultat. Det kan vara så att den annons som får flest klick är den absolut sämsta och att du kastar pengar i sjön. Med konverteringsspårning får du insikter i vilka parametrar som ger resultat vilket gör att du kan dra affärsstrategiska beslut.
9.5 Skapa annonser som lyfter fram fördelar och nytta för kunden
Det är viktigt att du kommunicerar tydligt fördelar och nytta för kunden. Annonseringen ”inkräktar” i den potentiella kundens flöde vilket gör att det är lätt att bara skrolla förbi annonser. Genom att skapa intresse, nyfikenhet och värdet för kunden med din produkt/tjänst så ökar du chanserna att lyckas. SÅ identifiera vad det är som gör ditt erbjudande attraktivt och lyft sedan fram det i grafik och text.
9.6 Glöm inte bort hemsidan – på hemsidan sker konverteringarna!
Om du har en hemsida som är bristfällig, långsam, inte responsiv (ej mobilanpassad) och svår att navigera så spelar det ingen roll hur pass bra annonsering du har på Facebook. Glöm inte att annonsering och all marknadsföring har till uppgift att föra marknaden/människor åt ett håll.
Det kan vara till en butik, hemsida eller telefonnummer med mera. Om hemsidan uppvisar bristfällig prestanda så kommer inte heller Facebook annonseringen generera resultat. Det är nämligen en synergi mellan annonsering och hemsida som genererar lönsamhet i de digitala medierna.
Hos oss på Sitea kan du köpa hemsida som genererar goda resultat. Vi kan också erbjuda dig en kostnadsfri genomgång av sidan för att se vad du kan göra för att förbättra resultaten.
Några snabba frågor:
Vad är Facebook Marknadsföring?
På Facebook kan du marknadsföra ditt företag, dess tjänster samt produkter. Det är en digital mötesplats med miljarder av användare som gör att du med lätthet kan rikta annonser mot specifika målgrupper.
Vad kostar Facebook annonsering?
För Facebook annonsering betalar du per klick (CPC) och det varierar beroende på konkurrens samt vilken budget du satt för din Facebook kampanj. Du har full kontroll över både kostnader och resultat.
Vad är en Facebook Pixel?
En Facebook Pixel hjälper ditt företag att mäta resultaten av annonseringen. Kortfattat är en Facebook Pixel sättet för dig att konverteringsspåra vilka annonser och upplägg som ger bäst resultat.
Slutsats
Facebook är den största sociala medieplattformen. Med över 2 miljarder aktiva användare varje månad är det helt enkelt en utmärkt marknadsplats som inte bör ignoreras. Den erbjuder dig stora möjligheter att direkt välja ut din målgrupp och sedan skräddarsy annonser som riktas mot just den målgruppen. Detta dessutom till en väldigt låg budget.
Historiskt var marknadsföring något med mycket ”spill”, vilket innebar att annonseringen nådde till många som inte hade intresse av företagens erbjudanden. Idag, med social mediamarknadsföring, så går det att direkt rikta sina erbjudanden mot exakt den kundgrupp/målgrupp företag har. Det ger en spets i marknadsföringen som är svårslagen.
Att ställa in kampanjer och övervaka det via Facebook är enklare och mer kostnadseffektivt än andra plattformar. Facebook-annonsering är ett fantastiskt marknadsföringsnätverk som alla företag bör använda. Har du frågor eller vill veta mer så tveka inte att höra av dig till oss på Sitea.