Skip to main content
SITEA GUIDAR

Vilken Webbyrå ska du välja?

Uppgiften att välja rätt webbyrå för ditt företag och hemsida är avgörande. Varför? Det är lika viktigt som att upprätta en in logotyp, sätta ihop ditt team och designa ditt kontor. Visning och företagsbild Impression och företagsbild.

Webbutveckling är inte helt enkelt idag. Oavsett om du börjar från början, gör ändringar eller ska helt bygga om din webbplats, så är det avgörande att välja den bästa och rätta webbyrån just för dig. Det finns ingen brist på alternativ där ute, så gör flitig forskning och sök efter en bra passform.

Förutom de vanliga stegen när du letar efter tjänster, så finns det lite saker som du kan ta med dig som gör att du kan välja i djungeln av marknadsföringsbyråer och webbutvecklare.

Nu kör vi igång!

välja webbyrå1. Vad är det du verkligen behöver?

Innan du träffar med potentiella företag, definiera vad du behöver och vill få ut från din webbplats. Du behöver inte räkna ut varje detalj, (det är ju trotsat experternas uppgift) men du behöver veta vilka frågor du ska ställa och kunna förstå och ställa krav på potentiella leverantörer.

Försöker du utbilda eller informera dina besökare på hemsidan? Vill du följa visuella standarder eller återuppfinna din presentation på nätet? Kommer du att skapa en e-handelsplattform? Precis som när du definierar dina affärsmål,  behöver du också definiera du dina företagsbehov på nätet..

 

2. Vilken teknik ska användas för sidan?

Medan ett erfaret webbutvecklingsföretag kommer att kunna ge dig ett skräddarsydd förslag på vilken typ av teknik och CMS-system du ska använda, är det bra att utbilda dig själv om vad som finns tillgängligt på marknaden.

På det sättet kan du bättre förstå fördelarna och nackdelarna med dina val, liksom de möjligheter som dessa val erbjuder.

 

3. Vilken support behöver du?

Webbutveckling slutar ofta inte när webbplatsen går live. Det är faktiskt då att de flesta förändringar kommer att ske. Det är inte ovanligt att inse att en funktion eller ett element inte är helt klart innan lanseringen eller ibland missar byrån en funktion som inte hans med eller som inte fungerar som tänkt.

En bra webbyrå och ett korrekt utvecklad CMS-plattform kommer att ge dig de verktyg du behöver för att lägga till, uppdatera och ta bort innehåll, sidor, artiklar och göra mindre uppdateringar själv – utan kodningskunskaper.

Men för nya funktioner eller designändringar är det mycket troligt att du måste lita på din webbyrå. Fastställ då vilken nivå av pågående stöd som erbjuds, om det kommer att täcka dina förväntade behov samt den service och trygghet som du söker.

 

4. Fundera kring andra digitala tjänster

De flesta webbbyråer erbjuder ett sortiment av tjänster, så om du behöver mer än bara en webbplats, kan det vara bekvämt att hitta ett företag som kan göra allt för dig. Dessa kan sträcka sig från online marknadsföring till användarupplevelse, design eller mobil applikationsutveckling, SEO och contentutveckling.

Många av dessa områden överlappar och interagerar med din hemsida, så det är alltid lättare att de olika aspekterna kommunicerar och orkestrerar arbetet effektivt om de är på samma plats som då säkerställer en sammanhängande strategi och bör förbättra total kvalitet och samstämmighet inom projektet.

 

5. Räkna på kostnaderna

När du bygger en webbplats, som vi varit inne på och om du är nöjd med jobbet, kommer du att ha ett långsiktigt partnerskap av olika slag med den webbyrån du väljer. Det innebär att du ska utarbeta långsiktiga kostnader för stöd och underhåll av ditt system, samt värd, SSL och domännamnavgifter.

Medan de två sista inte är signifikanta och ganska givna kan värd- och supportpriserna variera kraftigt från företag till företag.

Medan det kan vara frestande, är webbhosting det område där du inte vill välja det billigaste alternativt. I de flesta fall får du vad du betalar för och det betyder ofta lägre prestanda och funktion och bristande säkerhet.

Du vill att din webbplats ska vara tillgänglig hela tiden – inte bara en del av tiden, och du vill inte att dina användare ska bli trötta medan de väntar på att dina sidor ska ladda. Att spendera 100 kr mer per månad på bättre hosting kan vissa fall innebära skillnaden mellan att din hemsida förbättrar företagets image och försäljning eller faktiskt arbetar kontraproduktivt.

Som med nästan allting så finns det ingen definitiv lösning för att välja din digitala partner, men efter de tips som beskrivits i den här artikeln kommer du att få en bestämd fördel gentemot andra ovetande, liksom mer självförtroende när du diskuterar din hemsida med potentiella företag.