SITEA GUIDE 2018
Fem grundläggande saker som du ska tänka på när du startar webbshop!
Ska du starta en webbshop? Vet du inte riktigt vart du ska börja? Sitea ger dig 5 snabba tips som är värdefulla att ha i baktanken när du startar webbshop eller e-handel på näten. Låt oss börja!
Innehåll:
- Förbered och samla fakta
- Välj plattform
- Responsiv webbshop
- Lyssna på feedback
- Få fler kunder genom ökad trafik
1. Starta en faktainsamling och organisera dina produkter
Se till att ha en god faktainsamling kring dina produkter innan du sätter igång med att starta webbshoppen. Se till att ha en klar bild kring hur du vill marknadsföra och hur marknaden ser ut för dina produkter. Genom utföra en noggrann marknadsanalys med nödvändig information kommer du att kunna göra lämpligare beslut och organisera strukturen utav webbshoppen.
Börja med att marknads-analysera de produkter med kapacitet. För att du ska kunna skapa en lönsam verksamhet och webbshop måste du först säkerställa att det finns en efterfråga kring de produkter du tänkt sälja, samt att det finns goda marginal på dessa.
Google Trender är ett av många verktyg som du kan använda dig utav för att skapa dig en överskådlig uppfattning ifall folk söker på dina produkter, eller produkter som liknar dina ifall dessa inte finns på marknaden än.
Börja med att jämföra de produkter som du har tänkt sälja, och analysera resultaten. Vilka produkter får mest besökare? Vilka tjänster trendar i ditt område just nu? Google Trender kommer att beskriva hur stor andel besökare samt eventuella kunder du kan förväntas få, baserat på efterfrågan av produkten du tänkt sälja i din webbshop.
Se till att ha en översikt över dina konkurrenter. Vad är det som skiljer sig mellan dina produkter och andras verksamheter? Vad har dem för förutsättningar, funktioner eller utbud som inte du besitter? Se dessa som en inspirationskälla när du startar webbshop, och ta del utav deras kunskap och framgångar som krävs för att din verksamhet ska kunna funktionerna på bästa sätt.
Om det för stor konkurrens på marknaden för just dina produkter, se då till att antingen byta ut eller förbättra dina produkter, tjänster eller kundupplevelsen, eller ändra om dina priser för att utmana konkurrenternas. Glöm inte bort att det finns plats för alla på marknaden, och att bra service, lukrativa erbjudanden och estetiskt professionella hemsidor gör så att kunder kommer att shoppa på din webbshop, samt återkomma för nya köp.
Ett bra tips är att börja sälja inom ett smalare område utav produkter, då det kan vara både svårt och kostsamt att kontrollera breda produktområden. Detta är speciellt viktigt ifall du till exempel har tänkt förvara produkter på lager, då kostnaden för både lagret och produkterna måste gå hand i hand med de antalet köp som görs i din webbshop. Specialisera dig inom ett mindre område där du enklast kan fånga upp så många kunder din verksamhet behöver för att funktionera, erbjud professionell och bra service, förbättra din kännedom av marknaden, så kommer din webbshop att blomstra på nolltid!
2. Använd en lämpligt plattform för din webbshop
Efter att du har färdigställt en marknadsanalys och är fastställd på vilka produkter som du ska sälja är du redo med att välja en e-handelsplattform. Vilket system som passar dig beror på dina omständighet, visioner och önskemål.
Vilka behov behövs i din webbshop? Kommer du att sälja till länder utanför Sverige? Behöver shoppen alternativ där kunden kan välja olika storlekar, färger eller antal? Vilka betallösningar ska shoppen erbjuda efter att man har hänvisats till varukorgen, och ska dess resultat kopplas med ett affärssystem? Kommer din webbshop att erbjuda frakt, och kundsupport?
Var noggrann och beslutsam med de funktioner utav plattformen som du tänkt välja besitter och kan erbjuda, och ta gärna inspiration från andra lyckade och professionella webbshoppar.
Hur ska formgivningen och den estetiska designen av din webbshop vara? Önskar du att ha en unik och skräddarsydd design, eller vill du använda dig utav färdiga mallar är att hålla budgeten nere? Designen på din webbshop är ansiktet utåt som representerar vad din verksamhet står för, och bör därför granskas med resoneras med ytterlig uppmärksamhet. Ifall din webbshop är exklusiv måste designen andas detta. Ifall din sida är sportig måste designen andas detta. Tänk noga igenom temat på det som du säljer, samt vilka typer av kunder du vill rikta dig mot, och anpassa sedan din design efter detta.
Vad är din budget? Beroende på hur din försäljning förväntas prestera (eller redan presterar), samt de funktioner samt användarvänligheten du söker, så kan du göra ett beslut om hur avancerad och skräddarsydd din webbshop bör vara. Ju mer funktioner och produkter som du vill ha på sidan, desto dyrare blir kostnaden att skapa denna. Hör av dig till en lämplig webbdesigner och tekniker för att diskutera dina önskemål samt priset på detta.
Starta webbshop gratis med WordPress och WooCommerce. Idag finns möjligheten att starta webbshop helt på egen hand tack vare ebbplattformen WordPress och dess butikssystem som heter WooCommerce. Med enkla installationer och hundratals teman kan du välja vilken design som passar dig. Lägg in dina egna produkter själv, ändra färger, bilder, ikoner, samt skräddarsy och finslipa designen på egen hand. Dessutom är det enkelt att hålla din webbshop uppdaterad, då detta krävs för både stabilitet och säkerhet.
3. Se till att din webbshop är responsiv
Se till att ha en responsiv webbutik som anpassar sig till datan, mobilen och surfplattan. Detta innebär att din webbshop formar designen självgående utifrån besökarens skärmformat, vilket säkerställer att härlig online-shopping på alla enheter.
Det är lätt glömma detta, men är ett enormt viktigt tips då en stor del av internets totala trafik upplevs på mobil och surfplattor. Idag behöver du inte ha både en hemsida för datan och för mobilen, utan en och samma sida anpassas på egen hand, allt på ett ställe. Så innan du lanserar din webbshop, kolla först hur den presterar på mobilen och på surfplattan.
4. Vänta inte, sätt igång nu!
Är marknadsanalysen klar och webbshoppen färdigställd? – vänta inte, utan sätt igång direkt och se hur sidan presterar.
Man kan bara göra så mycket analyser, men I slutändan så vet du inte hur dina kunder kommer uppleva webbshoppen förrän du lägger fram det till dem.
Ett mycket bra tips är att prata med dem du känner, och fråga dem hur de upplever användarvänligheten och designen av din webbshop. Lyssna på deras feedback och tips, och använd sedan detta för att nyttja din verksamhet och när du startar webbshop.
5. För att få försäljning måste du ha trafik.
Ok, sidan är uppe – men hur får jag tag på fler kunder? Nu när din webbshop visas för dina kunder måste du se till att skapa mer trafik. Det finns 2 vanliga typer av trafik som du bör ha koll på, och dessa är Organisk Trafik, Betald Trafik och även Direkttrafik.
Organisk Trafik sker genom sökningar via Google, DuckDuckGo, eller andra sökmotorer. Denna slags trafik är mycket eftertraktad, då så fort någon googlar till exempel “Amerikanska hattar”, och du säljer just sådana, så kommer din hemsida att rankas högt upp vilket genererar trafik och potentiella kunder. Men för att sökmotorerna ska placera dig högst upp måste du arbeta med metataggar för varje tjänst och produkt, och se till att dina sidor har sökmotoranpassade texter.
Betald Trafik är trafik som kommer tack vara annonser och reklam på sökmotorer och från andra webbplatser. Oftast så används Googles annonsprogram som heter Google Adwords, och används för att investera och öka trafik. Du kanske har sett när du googlar att det placeras annonser i resultaten? Detta är tack vare Google Adwords, och beroende på din hemsidas kvalitet och priset du betalar för annonsen så placeras din länk högre.
Om du till exempel använder Google Adwords och betalar så att sökordet “Köp amerikanska hattar” ska placeras högt upp, så kommer de priset du betalar att konkurrera med de priset som andra konkurrenter har valt att investera i inom samma sökord eller fras. Du kan även ställa in så besökare betalar per klick, vilket speciellt är mycket användbart på billigare och enklare sökordsfraser.
Men kom ihåg att om du slutar att betala för Adwords, så syns du inte längre på Google på samma sätt, och kan få en avsevärd sänkning i trafik. På detta sätt är Organisk Trafik bättre, då den påverkas inte av annonsen.
Direkttrafik är trafik som inte har hänvisats från någon annan sida eller sökmotor. Denna trafik är främst från folk som har skrivit in din webbsida-adress direkt i URL fältet på deras webbläsare, eller klickat på deras bokmärke som är länkad till din sida.