Skip to main content
GUIDE 2018

Vad är CTA-Element?
Strategiskt grafiska element för att öka interaktionen på hemsidan

Vill du också öka chanserna att lyckas online? Toppen! Då har du kommit till rätt inlägg. I denna guide kommer vi gå igenom hur du på bästa möjliga sätt använder dig utav CTA-element eller Call to Action för att öka konverteringsgraden och försäljning samt leadsgenerering.

Call-to-action element på hemsidan kan enkelt förklaras som grafiska element, knappar, texter och bilder som ska fånga uppmärksamheten hos en besökare och leda besökaren till att göra önskvärda aktioner såsom göra ett köp, e-maila, ringa eller beställs något på hemsidan.

Enkelt uttryckt beteenden som är värdefulla för företaget!

Så börjar du med CTA-element i 4 steg.

Det första du bör gå igenom innan du bestämmer dig för hur du ska utveckla call to action element är vad syftet med din hemsida är. Handlar det om att sälja produkter, erbjuda tjänster, informera, leda besökare till att ringa och e-maila?

  1. Det första steget är således att komma till slutsats om vad du vill att besökaren ska göra på hemsidan. Det skulle kunna vara att registrera sig, göra ett köp, finna din butik/restaurang, ringa, boka med mera.
  2. Nästkommande steg är därför att utveckla de resurser, både grafiska, funktionella och textmässiga som ska leda besökaren till att utföra de handlingar som är önskvärda.
  3. Se till att dina CTA-element syns tydligt och alltid sticker ut så att besökarna blir mer benägna att klicka på CTA-elementet.
  4. Det fjärde steget handlar om att kontinuerligt utveckla och testa din Call to action för att se dess effektivitet och om den används.
CTA-element-call-to-action

Ovan ser du hur vi på Sitea har arbetat med vår kontakt knapp i menyn högst upp till höger med grön accentfärg och hur vi använder knappen ”Hemsida från 4 795:-”

call-to-action-exempel-2

Här följer ett exempel på hur Dropbox använder sig av knappar får att dirigera besökaren att antingen välja plan högst upp till höger eller läsa mera.

call-to-action-exempel-3

Här ser du ett bra exempel på hur Prezi har utvecklat sin grafisk layout till att vara väldigt ren och endast att de blåa knapparna ska fånga uppmärksamheten.

uber-call-to-action-3

Uber vill trycka på två saker via sina CTA-element. Bli förare och registrera dig för att börja resa med Uber. Här har dem också valt en minimalistisk design med färgknappar.