Så får du fler kunder från din hemsida
Genom att ha en hemsida med effektivt och värdeskapande innehåll kan ni få mer leads. Hög trafik är en sak, men det är ännu viktigare att trafiken leder till leads!
Leads är helt enkelt när en besökare blir en potentiell kund. Det handlar om att få kunden att stanna kvar på hemsidan, att lockas av det ni erbjuder och sedan välja att köpa er produkt eller tjänst, det är detta som kallas leads.
Och för att få kunden att göra just detta krävs både att din hemsida syns på Google och har en lockande och enkelanvänd design och texter som är både lättlästa och givande. Det bästa sättet att locka fler leads är att erbjuda kunden någonting i utbyte mot deras kontaktinformation, till exempel en rabattkod eller guide.
Det är egentligen inte svårare än ett två tre.
- Skaffa en hemsida.
- Få besökare till er hemsida.
- Gör så att besökarna blir leads.
Checklista för en ny hemsida:
Bygg upp din hemsida med rätt landningssidor och innehåll
När det kommer till själva innehållet på din hemsida handlar det om en balans. Självklart ska alla potentiella kunder hitta all den information de söker, men texten måste också vara läsvänlig och ge värde till läsaren.
Tänk punktlistor, tydliga rubriker och text som både ger besökaren den information de söker samtidigt som det lockar dem att stanna kvar på hemsidan längre.
Ordlistor och svar på vanliga frågor är exempel på två typer av innehåll som lockar besökare. Dessa hjälper dig att öka konverteringsgraden avsevärt.
Låt ditt erbjudande bli en ny lead
Efter att ni ordnat en hemsida handlar det om att utforma den så att besökare blir potentiella kunder eller leads. Detta gör ni enklast genom att i slutet av sidan erbjuda något till besökaren, till exempel en gratis guide de kan få via email, en produktdemo eller varför inte en rabattkod?
CTA- Call-to-action
Call to Actions, eller CTA:s är viktiga! Så avsluta sidan med en banner, bild eller en knapp besökaren kan klicka på för att ta del av erbjudandet.
Denna bör leda till en landningssida specifikt för ändamålet. Det räcker med en tydlig rubrik följt av en enkel text om vad de får, till exempel ”En guide med de 10 bästa tipsen inför säsongen 2022”.
Erbjudandet får de sedan genom att fylla i ett kontaktformulär. Här är det viktigt att tänka att enklare är bäst; ju mer uppgifter en besökare behöver fylla i, desto mindre är chansen att de faktiskt gör det.Du får information om en potentiell kund – de får en gratis produkt och ett smakprov av vad ert företag kan erbjuda. Win-win! Allt de behöver göra för att få denna produkt, helt gratis, är att fylla i formuläret.
Allt du behöver göra är att sätta upp en hemsida med detta formulär. Vi hjälper dig att komma i gång – men det är enkelt att ändra själv
Kanske tänker du att det är svårt med tekniken kring en hemsida? Alla våra hemsidor är lätta att ändra i och utveckla. Vi arbetar med system som är enkla att använda, och självklart utbildar vi våra kunder i hur de själva kan uppdatera sin hemsida i framtiden.
Steg två. Få besökare till din hemsida.
Vad är SEO och varför är det en viktig del av en hemsida?
SEO, sökmotoroptimering, handlar om att få så många som möjligt att hitta din hemsida. Genom att använda er av lönsamma sökord lockar ni flera potentiella kunder till er hemsida. Tänk själv när du söker en tjänst eller produkt på Google, hur ofta bläddrar du förbi toppresultaten? Hur många hemsidor går du egentligen in på innan du bestämmer dig för att köpa en produkt? Ju högra upp din hemsida rankar på Google, desto bättre lönsamhet får ditt företag – så lär dig hur du skriver bra SEO texter. Att synas högt upp på Google gör helt enkelt att ditt varumärke exponeras till en större publik och företaget fångar fler kunder.
Google i siffror:
- 90% av alla sökningar på nätet sker på Google.
- 93% av alla köp på nätet börjar med en Googlesökning.
- 65% av trafiken går till topp 3 resultaten på Google
- 55 miljoner sökningar på Google varje dag bara i Sverige.
Steg tre. Från besökare till kunder!
Ok, vi får in besökare på vår hemsida! Men hur får vi dessa att bli kunder?
Först och främst: vad är en lead för er? Beroende på vilken typ av tjänst eller produkt ni erbjuder kan detta se olika ut. Kanske är det när en besökare har köpt en produkt, eller när de fyllt i ett kontaktformulär, använt en chattbot, lämnar sin mailadress eller telefonnummer och önskar att bli kontaktad.
Ovan skrev vi hur ni kan använda er av landningssidor och kontaktformulär för att locka leads, men det finns såklart fler sätt än så. Det handlar om att skapa en relation med kunden – ge dem något! Nästa steg i att skapa en lyckad hemsida som leder till nya kunder är att hitta exakt vad det är som lockar kunderna och inte genom att titta på statistiken för just din hemsida. Du hittar en guide om hur du gör detta <här>.