Skip to main content

Innehåll:

1. Välja typsnitt
2. Varför är typsnitt viktigt?
3. Så hittar du rätt typsnitt
4. Grunderna i att välja rätt
5. Ranka dina typsnitt
6. Populära typsnitt 2021
7. Slutsats

Så väljer du rätt typsnitt till hemsidan

Att välja rätt typsnitt är inte det lättaste när man ska bygga hemsida. Det finns olika storlekar på typsnitt. Serifer och sans-serif typsnitt och olika viktade typsnitt. Dessutom finns det olika typer av höjder att välja för typsnittet.

Det är många saker att tänka på när du skapar din webbplats. Grundläggande element som det visuella och innehållet är mycket viktiga. Men typsnittet är något du inte bör förbise.

Vanligtvis pratar man om fyra huvudsakliga dimensioner för typsnitt. Dessa är:

  • Typsnittsfamilj (t.ex. Arial, Open Sans, Montserrat)
  • Font-weight (tjocklek på typsnittet)
  • Font-size (storlek på typsnittet)
  • Line-height (hur mycket utrymme det är mellan raderna)

Att arbeta med typsnitt för hemsidan inbegriper att arbeta med dessa fyra dimensioner på ett sätt som lyfter hemsidans design, estetik och läsbarhet. För poängen med att välja typsnitt är att det ska lyfta designen och förbättra hemsidans upplevelse.

Typsnitt är en viktig komponent i designen av användargränssnittet. En webbplats typsnitt ska säga allt som ett potentiellt prospekt borde känna om i ditt varumärke – i den skarpa, visuella etableringen och grafiska balansen som din webbsida skapar.

Typsnitt bör ses som designelement
Olika typsnitt skapar olika typer av känslor och bör användas i olika typer av syften. Att veta hur du arbetar med olika typsnitt stärker upplevelse och design.

Varför ska jag bry mig om typsnitt?

Oavsett om du är medveten om det eller inte så spelar din hemsidas typsnitt en stor roll. Om du väljer rätt typsnitt så kan det ha en positiv inverken på hemsidans estetik, upplevelse och det förenklingar läsandet av hemsidan.

Att välja fel typsnitt till hemsidan, eller ett som inte är anpassat för webb. Kan ha en motsatt verkan och hindra hemsidans läsbarhet. Därutöver så kan också hemsidans typsnitt påverka hemsidans prestation, både positivt och negativt. Det beror på om du använder ett ”web-safe”-typsnitt eller inte.

Vart hittar jag typsnitt till hemsidan?

Du kan hitta typsnitt som redan finns på din hemsida. Det kan vara via ett WordPress tema, din hemsidas ”builder”, HTML-kod, eller via Google fonts. Vi på Sitea rekommenderar att kika in Google Fonts eller DaFont för att hitta inspiration och typsnitt till din hemsida.

Google-font-typsnitt-hemsida

Genom att använda Google Fonts eller liknande program så får du snabbt en överblick på vilka typsnitt som skulle passa till ditt projekt. Viktigt är att inte kombinera för många typsnitt utan hålla sig till primärt ett.

Grunderna i att välja typsnitt

När det gäller val av typsnitt finns det mycket att tänka på. Låt oss börja med grunderna. Detta hjälper oss med vad som är lämpligt innan vi går vidare. Det finns fem grundläggande klassificeringar av teckensnitt, men tre är de viktigaste: serif, sans serif och script. De andra två är monospaced och display.

Serif-typsnitt är de vanligaste typsnitten. De är klassiska och eleganta, kännetecknade av den lilla utsmyckningen i slutet av varje bokstav. Serif-teckensnitt är mestadels associerade med utskrifter, och exempel är Times New Roman, Georgia, Bodoni.

Sans serif-typsnitt har inte serier i slutet av varje bokstav. Teckensnitten är moderna, rena och neutrala, och de är mest associerade med digital publicering. De anses vara lättare att läsa på en datorskärm. Exempel är Helvetica, Arial, Tahoma och Lucida Grande.

Skriptfonter inkluderar kursiva teckensnitt. De modelleras efter handstil. Dessa typsnitt används vanligtvis som titlar, eftersom de kan utgöra ett problem för läsaren om du använder dem i din brödtext. Hummer, Lucida och Handwriting är vanliga exempel.

Serif eller Sans-Serif?

Det finns två typer av typsnitt. De med serif och de utan (sans) serif. Serif är de små taggarna som ofta finns på typsnitt som finns på fysiskt papper. Alla är vi bekanta med Times New Roman exempelvis som ofta pryder akademiska texter och tidningar.

Ett vanligt användningsområde är att använda ”Serif”-typsnitt i titlar och sedan uteslutande sans-serif typsnitt i brödtexten. Det viktiga här är att veta att ”Serif”-typsnitt inte ska användas i brödtext då det försvårar läsvänligheten märkbart.

typsnitt-serif-sans-serif
Som du ser i typsnitten ovan så är serif-typsnitt av typen med ”serier” det vill säga ”taggar” i slutet av varje tecken. Medan sans-serif (sans betyder utan på franska) är typsnitt som är utan dessa taggar (serifer).

Ranka dina typsnitt till hemsidan

För det första är tumregeln att du ska använda mer än tre typsnitt för en hemsida. Ranka dina teckensnitt efter vikt. Välj ett primärt typsnitt, ett sekundärt typsnitt och en accent (tertiärt typsnitt). Det primära typsnittet bör vara mer dominerande och visas mest på din webbplats. Använd det mest som rubriker.

Det sekundära typsnittet kommer att användas i skrivet innehåll (brödtext); det sekundära teckensnittet ska vara lättläst och täcka styckena, bloggartiklar och mera.

Accenttypsnittet kan användas för speciella ändamål som navigeringsmeny och Call To Actions.

Ditt varumärke (Branding)

Oavsett vilket teckensnitt du väljer är det viktigt att se till att det ger rätt ton och känsla för ditt varumärke. Ditt val av typsnitt bör relatera till din målgrupp och den stämning du vill framkalla med dina typsnitt.

Typsnitt kan skapa stämningar för dina besökare. Det kan vara sofistikerat och trendigt eller robust och äventyrligt. Det som är viktigt är om det bidrar till din webbplats berättande.

Textteman

Du bör skapa ett tema för dina teckensnitt, och det handlar om hur du kombinerar dina olika teckensnitt och olika storlekar för titlar, undertexter och brödtext. Du kan arbeta med följande regler när det gäller storlekar på olika headings.

Titlar: 30-70px
Undertexter: 22-30 pixlar
Stycke: 16-20 pixlar

Denna metod hjälper till att producera mjukare mönster, förbättra webbplatsens upplevelse och stärker din SEO. Förutom storlek är andra faktorer till typsnitt stilistiska förändringar som fetstil, kursiv, understrykning osv. Dessa stilar måste dock användas med måtta för att undvika att skapa en överväldigande effekt.

Typsnitt att tänka på 2021

Här är några avde bästa gratis licensierade typsnitten från Google-fonts som är bäst lämpade för din webbplats 2021. Dessa teckensnitt varierar mellan sans, sans serif och kursiva typsnitt som kan tjäna olika syften, men som kan komma att visa sig nödvändiga beroende på användningsområde.

Lato
Lato designades av Lukasz Dziedzic. Det är ett sans serif-typsnitt som passar för titel och brödtext. Dess klassiska, runda proportioner skapar en känsla av värme och harmoni.

Forum
Forum designades av Denis Mashrov. Det är ett serif-teckensnitt som kan fungera som ett primärt teckensnitt på grund av dess lämplighet för rubriker och titlar. De romerska proportionerna ger lite av en vintage känsla.

Montserrat
Montserrat designades av Julieta Ulanovsky. Det är ett ganska populärt geometriskt sans-teckensnitt som känns rent och ”modelligt” ut. Den har ett distinkt utseende och fungerar i alla storlekar.

Libre Baskerville
Detta teckensnitt designades av Pablo Impallari och Rodrigo Fuenzalida. Det kallas en webboptimerad version av dess föregångare från 1700-talet. Den är perfekt för brödtext och passerar som ett sekundärt typsnitt.

Questrial
Questrial designades av Joe Prince, och det kallas ett av de få typsnitt som skapats med webbdesign i åtanke. Utseendet är baserat på hela cirklar, och moderna schweiziska mönster.

Slutsats

Här har du det. Det finns fortfarande flera hundra teckensnitt att tänka på när du väljer teckensnitt för din webbplats. Våra kombinationsval är väsentliga eftersom vissa av dessa typsnitt verkar kombinera bra medan andra inte gör det. Intuition är ofta utmärkt för att välja typsnitt, men du vill hellre ha en professionell som hjälper dig med det.

Sprid kunskapen: