Skip to main content

Vad är SEM? (Search Engine Marketing)

Sökmotormarknadsföring är ett effektivt sätt att utveckla ditt företag och nå nya insikter om konkurrenskraftiga marknadsplatser. Miljontals företag som letar efter nya kunder eller vill få ökad trafik försöker på olika sätt såsom reklam på nätet, och marknadsföring via sökmotorer blev det mest föredragna sättet att marknadsföra produkter/tjänster för företag.

Organisk SEO tar mycket tid, men SEM (marknadsföring via sökmotorer) kan hjälpa dig att öka din ranking och klättra på stegen med avsevärt lägre tid.
Låt oss nu förstå SEM mer ingående och hur det kan gynna dig och ditt företag.

vad-är-sem?

Vad är SEM?

SEM står för Search Engine Marketing. Det är praxis att marknadsföra företag med hjälp av betalda annonser som visas på sökmotorernas resultat. Marknadsförare budar du på sökord från Google eller Bing för att rikta in sig på specifika produkter eller tjänster och visa sina annonser för de valda sökfraserna.

SEM är också benämnt som ”Pay per Click ”och är tillgänglig i olika format. Vissa är små, textbaserade annonser, och majoriteten är produktlista-annonser som är mer visuella. De produktbaserade annonserna låter konsumenterna titta på pris och recensioner.

Det bästa med SEM är att det erbjuder annonsörer möjlighet att placera sina annonser direkt framför potentiella kunder som är redo att göra köpet. Det är därför sökmotormarknadsföring är ett kraftfullt sätt att växa ditt företag och få det att synas för relevanta fraser.

SEM-plattformar – Google Ads och Bing Ads

En sökmotorplattform är en sökmotor där ett företag kan placera annonser som visas när någon utför en sökning. De mest använda SEM-plattformarna är Google och Bing där Google Ads står för cirka 90% av alla sökningar.

  • Google Ads – det används ofta av SEM-plattformar. Det finns miljarder Google-sökningar som utförs dagligen. Det hjälper dig att ta dig in mellan den bredare publiken.
  • Bing-annonser – Det är påstått att det finns fyra miljoner sökare som Google inte kan nå. Visning av annonserna via Bing Ads syns också på webbplatser som Yahoo och MSN.

v

Sökord & Keywords – En viktigt aspekt av SEM

Sökord fungerar som det primära steetg för SEM eftersom användare söker med sökord och fraser för att finna en tjänst/produkt/information på nätet. Vi kan säga att nyckelorden är själva grunden för SEM och fungerar där som reklamstrategi.

Typer av SEM-sökord
SEM-nyckelord är fraser som används för att rikta in marknadsföringskampanjer på sökmotorer. När du söker efter dessa sökord ser de dina annonser.

  • Bred matchning – Det innehåller liknande fraser, singularformer eller flertalsformer, felstavningar eller synonymer för måltermen. Innebär att man använder en sökfras eller sökord utan tillägg för frasen.
  • Frasmatchning – Det riktar sig till den exakta fasen plus varje fras som tillkommer till ett ord. Det är en fras med flera ord inom ” ”.
  • Exakt matchande sökord – Annonserna ska enbart visas för just exakt den specifika frasen. Detta exkluderar stavfel, singular, plural former, stemming, förkortningar, ordnade ord eller nära besläktade ord med samma avsikt.
  • Negativa sökord – Det utesluter termer som du inte vill rikta in eller vill visa dina annonser för. Dessa sökfraser är variationerna av sökfraser med bred matchning, frasmatchning och exakt matchning som du inte vill använda i kampanjen. Termerna kan vara semantiskt relaterade till sökfraser men inte associerade med sökintressen för annonsgruppen och kampanjen.

sem-välja-sökord

SEM-tillägg

SEM-tillägg efterliknar organiska resultat, men de ger också möjligheten att visa ytterligare information. Vanligtvis innehåller rubrikerna i en standardannons två til tre rubriker, beskrivningar och webbadresser till hemsidan.

  • Sitelink-tillägg
  • Utropstillägg
  • Samtalstillägg
  • Meddelandeförfrågningar
  • Platstillägg
  • Annonsörens betyg
  • Pristillägg
  • Strukturerade tillägg

SEM-inriktning

Hur du väljer att inrikta din SEM-annonsering säger till sökmotorn när och vart dina annonser ska visas. Inriktningen anger ytterligare faktorer för annonserna såsom:

  • Platsinriktning – Den ställer in annonser för att bara visa personer med ett specifikt postnummer eller geografisk plats.
  • Schemaläggning av tid – Schemaläggning gör det möjligt att välja ett schema för den specifika perioden när annonserna ska visas såsom vissa tider per dag eller specifika dagar under en vecka.
  • Demografisk inriktning – Detta baseras på demografiska kategorier som kön och ålder. Denna typ av inriktning identifierar ålder och kön.
  • Enhetsinriktning – Den ställer in annonsen på specifika enheter såsom telefoner, stationära datorer, mobil.

sem-kampanj-2

Hur fungerar auktionen inom SEM?

Auktionen där budgivning sker för annonsering sker baserat på varje sökfras. Det finns olika priser i försäljningen. Den som har den högsta budgeten i en auktion och har alla faktorer kommer att vara överst. Inte bara priset är viktigt, utan det finns också flera andra faktorer. Det sägs att en stor budget är fördelaktig, särskilt när du riktar dig till mycket konkurrenskraftiga sökord med stor sökvolym.

sem-auktion-och-bud

Hur fungerar annonsauktioner?

Om du är redo att investera i SEM måste du ange ditt bud i Google Ads eller Microsoft Bing. För att delta i auktionen måste du undersöka vilka nyckelord som är relaterade till din produkt/tjänst att buda på och bestämma hur mycket du är villig att spendera på det specifika sökordet. När Google hittar dina nyckelord som är relevanta när någon söker på Google så ingår du i en auktion. Varje annons visas inte för nyckelordet. Vissa sökord har inte kommersiellt innehåll och är bara en standardfråga där annonserna inte ser ut.

Två huvudfaktorer som avgör annonsauktion är ditt högsta bud, din annons kvalitetsresultat.
Kvalitetsresultat är en total uppskattning av kvaliteten på dina annonser, sökord och målsidor. En kvalitetspoäng rapporteras sedan på en skala 1-10 som finns i statusen för sökordskolumnen i Google Ads-kontot. De mer relevanta annonserna ger en användare större chanser att klicka på Annonsen. Kvalitetsresultatet tar hänsyn till samtliga faktorer.

Att känna till SEM ger dig stora fördelar för att göra de nya annonsstrategierna som hjälper dig att generera potentiella kunder och relevant trafik till ditt företag.