SEO Rubriker och Headings
När det kommer till SEO så brukar man prata om teknisk optimering. Det vill säga optimering som ämnar till att höja hemsidans ranking. En viktig del av detta är SEO titlar och rubriker. I denna guide går vi igenom hur du kan jobba med SEO titlar och förbättra din on-page SEO.
Vad är en SEO titel?
En SEO titel är en typ av rubrik som beskriver för Google vad sidan handlar om. Det finns sex stycken rubriker som benämns H1-H6. Men det är bara en utav dessa rubriker som är viktigast för ranking.
De övriga H2-H6 är mindre viktiga, men har ett strukturellt syfte som hjälper sökmotorer att förstå sidans innehåll bättre. Så använd dessa mycket. H2:or är bra som underrubriker och H3:or kan ofta användas för underavsnitt.
Hur skapar jag en SEO rubrik?
Detta är enkelt! Du använder helt enkelt ett litet kodavsnitt framför sidans/inläggets rubrik <h1> och avslutar taggen med </h1>.
Ovan är en bild på editorn i WordPress. Där kan du välja vilken rubrik som ska vara en H1:a. Du kan sedan klicka på ”Text” för att se att det är rätt rubrik som fått H1-taggen.
Tänk på att H1:or ofta är ganska stora i storlek och dessa kan du formatera och designa med lite CSS. Formateringen rent visuellt påverkar inte SEO.
Du bör också använda sökordsverktyg såsom Ahrefs för att välja ut vilka sökfraser som du vill ha med i din SEO rubrik. I exemplet ovan har vi valt ut ”vinterdäck stockholm” som en bra sökfras som vi vill ha med i vår SEO rubrik.
Kan jag ha flera H1:or?
Nej, rekommendationen är att varje sida bara ska ha en enda H1. Det finns inget som hindrar dig att använda flera, men en är best-practice.
Hur viktig är en H1:a?
Den är väldigt viktig vad gäller on-page SEO. Så tänk igenom denna grundligt och använd rätt sökfraser i den. Tillsammans med URL:en och Metatiteln så utgör H1-headingen viktiga on-page faktorer.
- Endast en H1-tagg på varje sida
- Gör den cirka 25-35 tecken lång
- Ta med viktiga sökord i taggen
Följer du dessa enkla steg så får du med dig de viktigaste aspekterna för att göra en bra SEO rubrik på din sida eller landningssida.
Hur lång ska SEO rubriken vara?
Vi rekommenderar att du inte gör den för lång, eller försöker få in för många sökord.
Sikta på 25-35 tecken totalt för din SEO rubrik. Keyword-stuffing rekommenderas inte!
Några bra exempel på SEO rubriker:
Rubrikerna ska beskriva sidans innehåll och vara kopplade till sökfraser med värdefulla intentioner. Dessa kan vara ”köpa”, ”ort”, ”offert” med flera.
- 10 Bästa Vinterskorna när det är blött ute
- Så väljer du bästa SEO byrån
- Köpa Bildäck Stockholm
Tänk på att SEO titeln inte ska vara för lång och ha med rätt sökfraser och beskriva innehållet väl.