Google Analytics Guide 2025
Google Analytics är ett måste att kunna bemästra för att kunna utveckla sin hemsida på bästa möjliga sätt. Om du precis byggt en hemsida så är nästa steg att se till att du får en god överblick kring hemsidans resultat samt hur du kan få fler besökare till hemsidan. Olika sätt att få fler besökare har vi gått igenom tidigare i våra olika guider såsom vår guide om SEO, SEM, eller Google Ads och Bing Annonsering. Om du inte kikat på dem så är det en stark rekommendation.
I denna guide kommer vi gå igenom vad Google Analytics är samt vad du måste veta för att få en bra grund att stå på.
Guidens innehåll innefattar:
- Vad är Google Analytics?
- Så installerar du Google Analytics?
- Den viktigaste statistiken att hålla koll på
- Vad konverteringsspårning är
- Lite ”best-practice” för hur du drar slutsatser för bättre affärsbeslut.
Vad är Google Analytics?
Google Analytics är ett kostnadsfritt verktyg för webbanalys. Det erbjuder dig möjligheten att följa upp hur besökare till din hemsida använder din sida samt vilka resultat du får. I Google Analytics får du komplett insikt i exakt hur hemsidan används, vilka sidor som får mest besök, hur länge de stannar samt vilka sidor som presterar mindre bra och får mindre mängd trafik. Med hjälp av konverteringsspårning så har du också möjlighet att mäta vilka sidor som ger de viktigaste resultaten för din hemsida såsom antalet försäljningar, kontaktförfrågningar eller leads.
I bilden ovan så ser du den första översikten som man ser när man öppnar upp Google Analytics. Det vi får reda på i denna vy är:
- Användare – Antalet unika besökare till hemsidan
- Sessioner – Antalet besök som gjort till hemsidan (kan vara flera från samma person)
- Avvisningsfrekvens – Hur många som lämnar hemsidan efter att besökt enbart en sida
- Sessionens längd – Hur långa stannar snittbesökaren på hemsidan.
I Google Analytics så går det att djupdyka ordentligt in i olika relationer mellan sidor och hur besökens natur. I denna guide kommer vi gå igenom dem viktigaste som gör att du snabbt får en bra överblick.
Hur installerar jag Google Analytics?
Du installerar Google Analytics genom att lägg till ett kodavsnitt till den hemsida. Oftast görs detta i hemsidans <head>-avsnitt. Den kod du ska lägga till där får du direkt från Google Analytics efter att du skapat ett konto. Efter att du skapat ett Google Analytics konto så får du en UA-kod. Det är en kod som börjar med UA och sedan har tio siffror. I vissa tillägg för t.ex. WordPress så räcker det med att du har koll på din UA-kod och sedan lägger in det i tillägget.
I bilden ovan så ser ni hur det ser ut efter att du skapat ett Google Analytics konto och skrivit in hemsidan som du vill spåra. Det kodavsnitt du ser under ”Global Sita Tag” är den kod som ska läggas till på hemsidan. Så kopiera den koden och lägg sedan till den i din hemsidas <head>-avsnitt.
Installera Google Analytics för WordPress
För WordPress så är det busenkelt att installera Google Analytics. Det finns två sätt att göra det på.
- Installera tillägget ”Insert Header and Footers” och efter installation och aktivering så klistrar du bara in koden i Head-sektionen.
- Alternativ två är att installera ett Google Analytics plugin som du söker efter och sedan klistrar in din UA-kod under installationen.
Google Analytics & Konverteringsspårning
Något utav det viktigaste är att sätta upp konverteringsspårning. Det gör att du som ägare av hemsidan har full insyn i vilka sidor som genererar bäst resultat. Det skulle kunna innefatta de sidor som det görs ett köp på, en nedladdning, en kontaktförfrågan eller där någon klickat på ett telefonnummer eller e-maillänk. Genom korrekt uppsatt konverteringsspårning får du bra beslutsunderlag för hur du ska vidareutveckla din hemsida. Dessutom ger det dig möjligheter att göra A/B-testing för att se vilken typ av landningssida som ger bästa resultaten.
I bilden ovan så kan vi se antalet konverteringar för en e-handelsbutik. Där kan vi se att under loppet av sju dagar så gjordes 1.3-tusen köp. Dessutom låg konverteringsfrekvensen på 8.54% vilket innebär att 8.54% av de totala besöken har genererat en konvertering (köp i detta fall).
Vanliga konverteringsmål är:
- Köp & beställning
- Bokning eller kontaktförfrågan
- Nedladdning av PDF
- Klick på telefonnummer/e-maillänk
- Fylla i kontaktformulär
Oavsett det mål som är satt så ger det goda möjligheter att mäta resultat. Ett vanligt misstag som många gör är att de stirrar sig blint på antalet besökare till hemsidan. Men de glömmer ofta bort att det faktiskt är resultaten som är avgörande. Det vill säga är trafiken till hemsidan av hög kvalitet?