De 10 viktigaste SEO-begreppen
1. SEO
2. SERP – Search Engine Results Page
3. Ranka
4. Domän och URL
5. Metabeskrivning
6. Trafik
7. Algoritm
8. Content/Content Marketing
9. Long Tail Keywords
10. Sökordstäthet (Keyword Density)
1. SEO
Vi börjar med det viktigaste, och grunden till hela grejen. SEO står för Search Engine Optimization, eller på Svenska Sökmotoroptimering.
SEO kallar man allt som är relaterat till att förbättra en hemsidas synlighet på sökmotorer (eller ja, såklart mest Google). Det första steget till att hitta en tjänst eller produkt man söker börjar oftast med just en sökning på Google.
2. SERP – Search Engine Results Page
SERP är den resultatsida som kommer upp när du söker på något på en sökmotor. Till exempel om du skriver in ”Hemsida WordPress” på Google så är Sitea ett av resultaten som dyker upp. Det är det här man strävar efter med SEO – att vara ett av de första sökresultaten på Google.
3. Ranka
Att ranka på Google handlar om vilken ordning ens hemsida hamnar på när man söker på en specifik sak på Google. Tänk själv att du sitter och söker på ordet soffbord på Google; kanske klickar du på några av de första alternativen som kommer upp. Man vill helt enkelt att ens hemsida ska ranka, alltså hamna, så högt upp på Googles resultatsida som möjligt.
4. Domän och URL
Domän är adressen till en hemsida – till exempel Sitea.se eller Google.com
När man skriver in ett företags domän, så som Sitea.se, så kommer man till vår hemsidas startsida.
.se och .com är de vanligaste suffix till hemsidor idag, men det finns många fler så som .org och .nu.
URL är adressen till en viss sida på en domän och kommer efter domänet.
Om domänets startsida är lite som porten till ett lägenhetshus, är URL:en ungefär som att man har sitt namn på dörren i ett hyreshus. Alla delar ju samma adress, men URL:en hjälper en att komma till en specifik sida.
https://www.sitea.se/seo-konsult som exempel:
https://www.sitea.se är domänet och seo-konsult namnet på sidan (eller dörren).
5. Metabeskrivning
Metabeskrivningen syns inte på hemsidan, men syns på SERP – alltså på sökmotors resultatsida. Resultaten listas med hemsidans adress – hemsidans titel – hemsidans metabeskrivning. Det är alltså här ni i några få ord beskriver hemsidan för att locka besökare att klicka sig in på just er hemsida.
6. Trafik
Inga rödljus här inte, utan här pratar vi om antal besökare på er hemsida. Men det finns olika typer av trafik:
- Direkt trafik är dom som går in direkt på er hemsida genom att skriva hela adressen i sökfältet, eller har er hemsida sparat som ett bokmärke.
- Organisk trafik är trafik som kommer in på hemsidan från sökmotorer och andra SEO-metoder.
- Betald trafik är trafik som kommer från olika typer av onlineannonseringar, till exempel Adwords.
- Hänvisningstrafik (Referral traffic) är besök som kommer från en annan hemsida.
7. Algoritm
Den process eller uppsättning av regler som en maskin utför. Sökmotorer så om Google använder algoritmer för att bestämma hur relevant en hemsida är för en sökfråga. Ju mer relevant den är, desto bättre rankar den på sökmotorn.
8. Content/Content Marketing
Reklampelare på stan, reklam hem till brevlådan och jobbiga reklampauser mitt i fredagsmyset kanske är det första man tänker på när det gäller marknadsföring och reklam. Men på internet handlar det om content och content marketing. På svenska blir content marketing innehållsmarknadsföring, fast för det mesta kallas det bara för ”content” även på svenska.
Kanaler som används för content marketing på internet är förutom hemsidor även sociala medier, olika blogginlägg, guider och nyhetsbrev, white papers och andra artiklar.
Content är den viktigaste rankningsfaktorn för hemsidor idag. Google fungerar helt enkelt så att ju bättre innehåll din hemsida har, desto bättre rankar du. Därför är det viktigt att din hemsida har starkt innehåll som är både relevant och ger värde – helt enkelt att det lockar läsare.
9. Long Tail Keywords
Lång.. svans.. nyckelord? Nä, det fungerar inte på svenska.
Long Tail Keywords är när man använder flera sökord för ett mer specifikt mål. Ett exempel: ditt företag säljer begagnade bilar i Södertälje. Att få er hemsida att ranka på Google endast av sökordet ”bil” kommer vara oerhört svårt; tänk bara på hur många hemsidor det finns om bilar.
Om ni i stället kör på med ”begagnad bil” börjar vi närma oss, men dessa begagnade bilar kan ju finnas var som helst – det är bättre att fokusera på var företaget finns, och var era köpare finns.
Så fokus läggs i stället på ”begagnad bil Södertälje”. Vips är det enklare både för er att synas, alltså ranka på Google, och för era kunder att hitta er!
10. Sökordstäthet (Keyword Density)
Kanske har du lärt dig att ju mer du nämner ditt utvalda sökord på hemsidan, desto bättre rankar det på Google. Fast det är inte riktigt så enkelt!
Sökmotorer är oerhört smarta i sin analys av olika hemsidor, och kan enkelt se om man upprepar sökord utan värde. Värdet kommer i form av content, som du kan läsa om ovan. Att skriva sökordet flera gånger på en sida är alltså bra, men det måste alltså ingå i en relevant text, annars ger det inget värde.