Från hemsida till content marketing – en guide i hur du marknadsför ditt innehåll
Content marketing handlar om att fylla din hemsida med innehåll som marknadsför. Det handlar om att skriva text som förmedlar ert företags idé och känsla till potentiella kunder, att skapa ett band och få kunder intresserade i just er version av en produkt eller tjänst och om att sticka ut från konkurrenterna.
Första steget till content marketing, eller effektiv innehållsmarknadsföring, är att bygga en egen hemsida.
Det första steget är att skapa din egen hemsida
”Varför ska man ha en hemsida, räcker det inte med ett Instagram konto eller en Facebooksida?”
Att endast finnas på sociala medier kanske är enklare, men det är också ett relativt misstag. När det kommer till varumärken och konkurrens på internet handlar det om besökarna; publiken och trafiken.
Om du äger plattformen så äger du trafiken. Och om du äger trafiken, äger du uppmärksamheten. Och när du äger uppmärksamheten tjänar du pengar.
Om du i stället har din egen hemsida och publicerar innehåll på din egen plattform så ökar tillväxten mer än på sociala medier. Varje gång du publicerar något nytt är det en ny möjlighet att hittas och en ny idé som kan delas. I takt med att mer och mer trafik börjar komma till din hemsida kommer också des värde att öka, både vad det gäller intäkterna som trafiken genererar men även i hur mycket du potentiellt skulle kunna sälja din verksamhet för.
Trafiken från sökmotorer såsom Google, via SEO, är också i regel mycket högre konverterande eftersom det är någon som aktivt söker efter en produkt/tjänst som du kanske erbjuder. Att då via säljande content, eller contentmarknadsföring, erbjuda en bra lösning kan ofta leda till affärer. Det är här som content marketing kommer in!
Om du fortfarande inte är helt såld på idén med en hemsida har du här ytterligare några goda skäl. Med en egen hemsida kan du…
- Kontrollera varumärket
- Upprätta SEO
- Använda sociala medier för att få trafik till din hemsida
- Samla in e-postadresser och annan information från kunder mer effektivt
- Konvertera enklare trafik till försäljning
Det handlar om content marketing, eller effektiv innehållsmarknadsföring
Kanske syns ingen direkt skillnad mellan er och era konkurrenter, kanske erbjuder ni samma produkt eller tjänst – då är det innehållet som hjälper människor att göra sitt val. Det är tack vare innehållet som ni kan bevisa att ni verkligen är bättre.
Visste du att.. På 1920-talet började det amerikanska bryggeriet Schlitz marknadsföra sig som ölen som bryggs av vatten som genomgått en reningsprocess. Annonsen blev en succé, och ölen gick från en femteplats på mest sålda öl-listan till delad förstaplats.
Denna vattenreningsprocess var visserligen något alla ölföretag använde. Men Schlitz var först med att berätta det, och gjorde att kunder kände annorlunda om bryggeriet. Det skapade helt enkelt ett band mellan företag och kund.
Är det content eller content marketing?
Alla kvadrater är rektanglar, men alla rektanglar är inte kvadrater. På samma sätt är all content marketing content, men inte all content har content marketing.
Content, innehållet på din hemsida, hjälper dina kunder att få information om det de behöver; det kan locka trafik till din hemsida, men hjälper inte ditt företag att skapa band med besökare.
Det är här content marketing kommer in, det ger både besökarna vad de behöver och ger dem en anledning att stanna kvar. Det kan handla om att lägga till en kommentar, kanske prenumerera på din webbplats, skriva upp sig på en maillista, börja följa företaget på sociala medier eller att det finns möjlighet att enkelt dela din hemsidas innehåll med andra.
Content marketing lockar helt enkelt trafik av potentiella kunder, som sedan i sin tur väljer att interagera med det och hjälper ditt företag att spridas och hitta ännu fler potentiella kunder.
Vad är skillnaden mellan content och content marketing?
Content marketing…
- Fokuserar på text som är lätt att läsa. Det handlar om punkter och rubriker snarare än stora block av text.
- Fokuserar på företagets idé, försök inte att konkurrera med ett uppslagsverk över ämnet utan fokusera på att förmedla er synvinkel.
- Fokusera på text som hjälper potentiella kunder att höra er röst i innehållet, vad är det som utmärker just er från andra konkurrenter där de bara hittar content?
Första steget till att marknadsföra ditt företag är en hemsida. Nästa steg är att synas. Vi på Sitea kan hjälpa dig, från första steg eller när det behövs.