Skip to main content

Välkommen till Siteas guide för nya hemsidor, skriven med 2024 i fokus för allt du behöver veta för att din hemsida ska hålla måttet både i besökarnas ögon, och för att ranka på Google. Häng med!

  1. Responsiv design

Det är viktigt att hemsidan både ser bra ut och är lättnavigerad på alla olika plattformar. En responsiv design innebär att en hemsida automatiskt anpassar sig till olika enheter och skärmar, såsom smartphones, surfplattor och stationära datorer.

Detta är extra viktigt för en ny hemsida eftersom det gör att användare kan ha en bra upplevelse oavsett vilken enhet de använder för att besöka webbplatsen.

För nya företag är det första intrycket extra viktigt – en responsiv design kan öka konverteringar och minska dess bounce rate (antal besökare som lämnar hemsidan efter att ha sett endast en sida) eftersom det gör att hemsidan är lättnavigerad och användarvänlig för alla användare, oavsett vilken enhet de använder.

Visste du att responsiv design också kan hjälpa till att förbättra hemsidans SEO? En responsiv design gör det lättare för sökmotorer att indexera och läsa innehållet på hemsidan, och Google har själva sagt att de favoriserar webbplatser med responsiv design när det gäller ranking i deras sökresultat.

  1. SEO

SEO står för Sökoptimering och syftar till att göra en webbplats mer sökbar och relevant för sökmotorer så som Google. Att börja arbeta tidigt med SEO på en ny hemsida är viktigt eftersom det hjälper till att öka synligheten för en webbplats i sökresultaten, vilket kan leda till fler besökare och potentiella kunder.

För en ny hemsida är det särskilt viktigt att implementera SEO från början för att maximera chansen att den rankas högt i sökresultaten, så att företaget kan nå ut till rätt målgrupp.

  1. Laddningstid

Att hemsidan bör ladda snabbt för att hålla besökarnas intresse kan verka självklart, men här handlar det verkligen om sekunder. Tar hemsidan för lång tid att ladda kan det leda till att besökare förlorar intresset och bestämmer sig för att hitta andra alternativ. För ett företag innebär det både förlorade kunder och att ens hemsida rankar lägre sökmotorer.

Lång laddningstid kan också påverka tillgängligheten för användare med långsamma internetanslutningar – därför är det viktigt att optimera laddningstiden för att förbättra användarupplevelsen och öka tillgängligheten redan på nya hemsidor.

  1. Mobila enheter

Det här passar visserligen också in under rubriken responsiv design, men det tåls att upprepas. En stor del av webbanvändningen sker nu via mobila enheter, så det är inte bara viktigt utan obligatoriskt att hemsidan funkar bra från en smartphone.

En tumvänlig design är alltid att föredra – att besökare kan komma åt meny, bläddra runt på hemsidan osv. genom att bara använda tummen. Att göra sin nya hemsida tumvänlig är viktigt eftersom det finns en ökande trend av användare som använder mobila enheter för att surfa på nätet.

  1. Innehåll är king

Innehållet på en hemsida är det som ger värde till användarna och det är vad som kommer att hålla dem kvar på webbplatsen. Ett bra innehåll kan också hjälpa till att öka trafiken, öka tilliten till ert varumärke samt öka konverteringar av besökare till kunder.

Innehåll är också viktigt för SEO (sökordoptimering) och kan bidra stort till att hjälpa er hemsida att ranka högre bland sökresultaten. Med andra ord är innehållet på en hemsida viktigare än någonsin, och innehållet bör vara unikt och värdefullt både för att locka till sig besökare och för att få dem att stanna. Och glöm inte bort att hålla innehållet på hemsidan relevant och regelbundet uppdaterat för att hålla kvar besökarnas intresse och för att hålla hemsidan aktuell!

Vi är många som upplevt frustrationen av att surfa in på en hemsida som visar gamla öppettider och information.

  1. Säkerhet

Idag varnar många webbläsare om man försöker surfa in på en hemsida som saknar rätt säkerhetsprotokoll. Genom att använda sig av HTTPS på sin hemsida säkerställer man integritet och säkerhet för användarnas information.

Sökmotorer ger också fördelar i sina algoritmer till webbplatser som använder HTTPS, så se alltid till att din nya hemsida är säker och använder sig av HTTPS-protokollet redan från början!

  1. Analysera mera!

För att veta vad som fungerar (och inte fungerar) på din hemsida är ett hett tips att använda olika verktyg för att analysera hur användare interagerar med hemsidan.

Genom att analysera mera kan ni både förbättra hemsidan och hitta bästa sätten för att göra om besökare till kunder. Vanliga frågor som analytics kan svara på är hur många besökare ens hemsida får, varifrån de kommer (surfade de in direkt? Via sociala medier? Via sökresultat på Google?), vilka undersidor är mest populära och hur länge besökarna stannar kvar på hemsidan.

Genom att få svar på dessa frågor får ni hjälp om vad ni kan göra för att förbättra användarupplevelsen och öka konverteringar.

Analytics kan också hjälpa till att identifiera eventuella problem med hemsidan som det är svårt att klura ut själv, till exempel laddningstid, navigering och hemsidans tillgänglighet. I det långa loppet kan analys av hemsidan hjälpa er att göra er hemsida mer effektiv och lönsam.