Innehåll:
1. Bildens relevans
2. högkvalitativa bilder
3. Positionera bilderna
4. Bildupplösning och filstorlek
5. Olika bildformat
6. Betalda & gratisbilder
7.Hitta rätt bild
Så väljer du rätt bilder till din hemsida
Bilder är kraftfulla. De kommunicerar mer effektivt än ord. Varje bild har ett meddelande och människor är snabba på att förstå dem – både medvetet och omedvetet. Det mänskliga sinnet är programmerat för att bearbeta bilder snabbare än ord. Det är därför grafiska detaljer gör ett mer bestående intryck än verbala. Dessutom är våra sinnen skapade för att förstå historier.
Som ett resultat av detta är nyckeln till att utforma en engagerande hemsida att förstå hur man effektivt kan integrera bilder i webbdesigner. Förutom att välja de bästa bilderna som lyfter och kommunicerar budskapet, så bör även andra faktorer övervägas för att effektivt integrera bilder på din hemsida. Några av dessa inkluderar följande:
Bildens relevans är avgörande
En av de viktigaste faktorerna som bör övervägas när du väljer en bild för din hemsida är hur relevant bilden är för ditt innehåll. Det är viktigt att vi väljer bilder som resonerar med vårt sammanhang – ditt varumärke, dina värden eller det exakta meddelandet som sidan ska leverera. Undvik att använda en bild bara för att du gillar den eller för att du behöver lägga upp något. Använd därför meningsfulla, ämnesrelaterade bilder – bilder som din målgrupp enkelt kan förstå.
Förutom att förstärka ditt budskap och kommunikation, så är en annan avgörande faktor att använda bilder för SEO. Att använda en relevant bild tillsammans med ditt textinnehåll hjälper till att förbättra din sökmotorrankning.
Använd endast högkvalitativa bilder
Oavsett hur kreativ eller illustrativ en bild är, särskilt om den är av låg kvalitet, så riskerar du att ge dina besökare ett dåligt intryck av din hemsida, produkt och varumärke. Varje bild lämnar intryck på besökarna, och det sista du vill göra är att skapa dåligt omdöme. Medvetet eller inte är människor ofta snabba med att bedöma bilder av låg kvalitet som lågbudget och oprofessionella. Denna typ av känsla kan försämra varumärkets styrka, negativt påverka dina besökare och i slutändan påverka negativt på ditt resultat. Därför bör du helt hålla fast vid att enbart använda högkvalitativa bilder för att bygga, underhålla och förbättra ditt din hemsida. Detta kan givetvis innebära lite högre kostnader, men det är mer fördelaktigt för verksamheten på lång sikt.
Positionera bilderna strategiskt
Webbdesigners och utvecklare förstår vikten av strategisk positionering. Ibland är positionering hela skillnaden mellan stark försäljning och kundbrist. Att förstå hur bilder fungerar och tillämpa kraften som bilder medför kan därför direkt ge goda resultat. Dina bilder ska inte vara obetydliga, eller bara fastna i någon tråkig layout på webbsidan. Ett typiskt exempel är att överväga hur vi läser en sida med bild och text. Det första vi brukar göra är att titta på bilden, försöka skapa oss en förståelse och mening innan du går tillbaka texten. Vi dras med andra ord till bilder först och sedan text. Grafiskt innehåll har en stark inverkan på vår uppmärksamhet.
Vissa sidlayouter utnyttjar detta genom att placera bilden överst och rubriken och text direkt under den. Denna metod har visat sig generera mer resultat för innehållet än andra arrangemang. Att förstå psykologin och strategierna som är inblandade i att placera bilder på hemsidan kommer att öka graden av innehåll som besökare uppmärksammar samt deras vistelsetid på sidan positivt.
Bildupplösning och filstorlek
Det här är två saker du måste vara försiktig med när du utformar din hemsida till företaget. Stora bilder laddar ofta för långsamt för en responsiv webbplats. Men du måste vara försiktig med att minska bildens storlek, eftersom det kan innebära en minskning av bildens kvalitet. Här är din bildupplösning till nytta. Upplösningen mäts i dpi, och genom att minska dpi kan du upprätthålla en balans mellan att ha en högkvalitativ bild men med minskad filstorlek.
Försök att sikta på en filstorlek på max 200 – 350KB och med en upplösning på cirka 1920px i bredd för bilder som ska vara fullbredd.
En smart gratisprogram för att minska filstorleken på dina bilder är Image Compressor.
Var uppmärksam på ditt bildformat
Det finns olika bildformat inklusive .png, .jpg, .gif. Dessa tre är mer populära bland alla bildformatalternativ. Varje bildformat har sina fördelar och nackdelar, och det är bättre att förstå deras fördelar så att du kan välja rätt bildformat som passar just din hemsida.
JPG – är ett perfekt standardformat för bilder på hemsidan. De flesta bilderna på hemsidor är idag i formatet jpg.op
PNG – är ett bildformat när du vill ha en transparent bakgrund. Om du inte behöver en transparent bakgrund i bilden så är jpg ett bättre format.
GIF – är ett härligt bildformat med animationer.
Bra platser att hitta bilder (betalda & gratis)
Idag finns det en uppsjö av både betalda och kostnadsfria bilder och videos. Dessa bildbanker kallas för ”stockfoton/stockvideos”. Dessa kan man antingen betala för per bild eller med en prenumeration som löper per månad eller på årsbasis. Några av dem sidor vi brukar rekommendera för gratisbiler på Sitea så du kan bilder till dinhemsida är:
Utöver de sidor som vi specificerat här ovan så finns det en rad sidor med hemsidor som erbjuder kvalitativa bilder, men med en kostnad kopplad till dem. Några populära sidor är:
Så hittar du den perfekta bilden till din hemsida
1. Ägna din energi, tid och budget för att få den perfekta bilden. Det är vanligtvis värt det till slut.
2. Välj bilder som skapar känslor. Dessa är ofta mer tilltalande eftersom människor vanligtvis kan relatera och engageras mer.
3. Det är bättre att använda bilder med riktiga människor i dem. I det här fallet är dock det idealiska valet att använda en originalbild än ett stockfoto.
4. Din hemsidas layout är lika viktig som att välja rätt bild för din webbsida. Layouten kan hjälpa dig att fatta beslut om rätt typ av bild och dess placering.
5. Responsiva bilder är ett bättre val eftersom de enkelt kan anpassas för att passa alla skärmar.