Google Ads
Olika faktorer som avgör din Google Ads kostnad
Vad du betalar för Google Ads beror av flera aspekter. En faktor är konkurrensen på marknaden för just de sökfraser du är intresserade utav samt din hemsidas Quality store och budgivnings strategi. Läs mer om Google Ads annonsering i vår guide.
Din Quality Score är en faktor som är direkt relaterad till vad du behöver betala för att få sin annons att synas högt på Google.
- Högsta värdet för Quality Score är 10
- Quality Score multipliceras med CPC som sedan blir ditt annonsvärde
- Annonsvärdet är ett resultat av landningssidan, annonsens kvalitet samt ditt bud
Google uttrycker följande: ”Annonser med högre kvalitet kan leda till lägre priser och bättre genomsnittlig position” (Google).
1. Budgivning & Annonsposition
Beroende på det bud du sätter på Google, samt din budgivningsstrategi, kommer direkt påverka vad din annonsering kommer kosta. på Google Ads betalar du för klick och beroende på vilken annonsposition din annons hamnar på så betalar du olika mycket.
Dina annonser kan synas:
- Ovanför de organiska sökresultaten ofta 3-4st
- Under de organiska sökresultaten cirka 3-4st
Positionen högst upp i Google Ads, ovanför de organiska sökresultaten, kostar mest och får också flest exponeringar, jämfört med de som ligger under de organiska resultaten (längst ned på sidan). Så din budgivning och annonsposition
2. CPC (Cost per Click)
CPC står får kostnad per klick och är den kostnad du betalar när någon klickar på din Google Ads annons. Vanligtvis ligger CPC någonstans mellan 15-30kr. Men vi har kunder där klickkostnaden är bra över 100 kronor per klick. Sen är också det avgörande inte vad annonseringen kostar utan vad du får ut av annonseringen.
3. Branch & konkurrens
Vi som Google Ads Byrå annonsering för en rad olika företag i olika branscher. Kostnaden för Google Ads annonseringen skiljer sig markant mellan branscher. Den stora skillnaden som avgör kostnaden för annonsering är kostnaden för CPC (cost per click).
I vissa branscher med låg konkurrens så ser vi snittkostnader/klick på 2-5 kronor, medan det i andra branscher kan kosta bra över 100 kronor per klick till 160kr+.
Väldigt populära sökord, med en hög chans för konverteringar innebär ofta en hög CPC vilket kommer göra att din Google Annonsering kostar mer. Här finns det knep att tillgå med hjälp av synonymer och ”long tail”-sökfraser komma åt nya möjligheter för annonseringen.
Som Google Ads konsult kan vi med effektiva strategier ta fram möjligheter samt testa olika typer av kampanjupplägg för att nå nya möjligheter även i konkurrensutsatta branscher.