Skip to main content

Ok, du har hört det så många gånger nu att du bestämt dig för att söka på ”vad betyder SEO”.

Det korta och omedelbara svaret är att SEO är en förkortning det engelska begreppet Search Engine Optimization. Det är ett sammanfattande begrepp för alla de aktiviteter både på sidan (on-page) och utanför sidan (off-page) som har till avsikt att höja en hemsidas ranking i sökmotorerna.

Med sökmotorer så menar vi Google sök eller Bing då dessa står för i princip 99% av all söktrafik.

Vad är syftet med SEO?

Det är en strategi och process för att optimera en webbplats, hemsida och dess innehåll så att det rankrs högre i sökmotorernas organiska (inte annonser) sökresultat.

Målet med SEO är att öka hemsidans synlighet och relevans i sökmotorerna, vilket leder till ökad trafik och ett ökat kundunderlag för verksamheter.

Det omfattar olika tekniker, inklusive optimering av innehåll, meta-taggar, länkar och teknisk optimering och struktur för att underlätta för sökmotorer att förstå och indexera hemsida på ett mer effektivt sätt.

Vad finns det för fördelar med SEO?

SEO, eller sökmotoroptimering, har flera fördelar för verksamheter som har för avsikt att öka sin digitala närvaro och exponering. Här är några av fördelarna med att genomföra en effektiv SEO-strategi:

  1. Ökad organisk trafik: Genom att optimera din hemsida för relevanta sökfraser och termer så ökar möjligheterna att din hemsida rankar högre i sökresultaten. Det leder i sin tur till ökad organisk trafik från potentiella kunder och besökare som aktivt söker efter det innehåll eller de produkter/tjänster du de facto erbjuder.
  2. Bättre användarupplevelse: En relativt stor del av SEO handlar om att förbättra hemsidans användarupplevelse. Detta inkluderar bland annat snabbare laddningshastighet, bättre mobilanpassning, enklare navigering och relevant samt värdeskapande innehåll. En förbättrad användarupplevelse resulterar i sin tur till längre besökstider och en lägre avvisningsfrekvens, vilket i sin tur kan påverka din webbplats ranking positivt.
  3. Högre trovärdighet och auktoritet: Hemsidor, och varumärken, som rankar högt i sökresultaten tenderar att uppfattas som trovärdiga och pålitliga. Att synas högt i sökresultaten förstärker din auktoritet och skapar förtroende för ditt varumärke och verksamhet.
  4. Tänk långsiktiga resultat: Det kan ta tid att bygga upp en stark SEO-närvaro. Men de resultat som uppnås genom SEO är både långsiktiga och hållbara. .
  5. Kostnadseffektivt: Jämfört med andra former av digital marknadsföring, såsom betalda annonser (SEM), så kan SEO vara kostnadseffektivt på lång sikt. De initiala investeringar kan ofta vara relative höga, men nödvändiga för att optimera din hemsida och producera högkvalitativt innehåll (content). Men på sikt är det ofta mer lönsamt än exempelvis betald annonsering (SEM). Även om dessa ofta kombineras.
  6. Målriktad trafik: SEO låter dig rikta in dig på specifika söktermer och fraser som är relevanta för din verksamhet. Det innebär att den trafik och de besökare som når din webbplats är mer benägna och intresserade av ditt innehåll och de erbjudanden du har på din sajt.
  7. Öka din konvertering: Genom att attrahera rätt målgrupper och leverera relevant innehåll hjälper SEO till att öka konverteringen på din hemsida. Besökare som redan har visat intresse genom att söka på sökfrasen har större potential att konvertera till kunder och/eller utföra önskade handlingar/köp på sidan.
  8. Få insikter och data: SEO-strategier innebär att du måste övervaka och analysera din hemsidas prestanda och sökordsranking. Detta ger dig värdefulla insikter om dina besökares beteenden, vilket i sin tur kan användas för att förbättra din verksamhet och hemsida ytterligare.