Så lyckas du med länkar för högre SEO ranking
Om du är ny inom SEO så har du säkert kommit i kontakt med begreppet ”länkar” och dess betydelse för SEO. När man färst lär sig om sökmotoroptimering, eller SEO, så får man lära sig bikten av kvalitativa ”backlinks”. Men vad är egentligen länkar/backlinks och hur viktiga är dem för SEO?
I denna guide kommer vi gå igenom länkarnas roll inom SEO och hur du kan arbeta med länkar för att öka dina resultat med SEO.
Vad är en länk / backlink?
Jo, en länk eller backlink när man pratar om SEO är när någon på en extern hemsida ”länkar” till din hemsida. Det betyder att dem har din hemsidas länk (URL) på sin sida som refererar till din. Det kan ses som en rekommendation och är från Googles perspektiv en positiv signal som positivt korrelerar med god ranking.
Det finns olika typer av länkar som har olika effekt på SEO. Dessa är follow- och no-follow länkar.
Follow länk
En follow-länk är en länk som berättar för Googles spindlar (crawlers) att följa länken. Detta kan man säga är en helt vanlig länk där länkkraften från den ursprungliga sidan också ”spiller” över till sidan den länkar till.
No follow länk
En no-follow länk är en hyperlänk med en särskild tagg: rel=”nofollow”. Dessa länkar påverkar inte SEO och länkkraften går inte över till din egen hemsida. Google brukar heller inte ens crawla no-follow länkar.
Extern länk
En extern länk är precis som namnet antyder: en länk som går utåt. Det vill säga om du på din egna hemsida länkar till en annan hemsida. Ett exempel kan vara en referenslänk.
Intern länk
Det finns också en annan typ av länk som kallas för en intern länk. Dessa länkar är interna länkar som länkar inom samma hemsida. Ett exempel på en intern länk är denna länk som länkar till vår SEO guide.
Interna länkar hjälper Googles sökrobotar att förstå vilka sidor som är relevanta och kopplade. Det gör också att länkkraft ”spiller” över till andra interna sidor. Så använd interna länkar ofta!
Vad är en bra länk / backlink?
En stark länk är en länk som kommer från en auktoritär och trovärdig källa inom samma bransch. Så om du exempelvis har en liten nyhetssida och DN skulle länka till dig så skulle detta betraktas som en stark länk. Länkar som länkar över helt skilda branscher är inte alls lika starka.
Hur kan jag få fler länkar till min sida?
Jo, det finns huvudsakligen fyra källor för att få fler länkar till sin hemsida. Dessa kan var i enlighet med Googles riktlinjer eller emot dem. Vi på Sitea rekommenderar att du arbetar med de metoder som är sanktionerade och godkända av Google.
Somliga av dessa länkar kommer ge dig ett SEO värde och ökad ranking, medan andra typer av länkar inte medför någon SEO effekt. Det viktiga är att det är ”follow-länkar” du bygger.
De fyra olika sätten är följande:
- Outreach
- Köpa länkar
- Gästblogga
- Länkkataloger
Vi kommer nu gå igenom dessa fyra olika sätt att få länkar kortfattat så du förstår hur du kan arbeta med dem.
Outreach
Outreach innebär att du hör av dig till andra hemsidor och ber om att få din hemsida / länk visad på deras hemsida. Det kan exempelvis om du har gjort en guide och du hör av dig till en hemsida som hänvisar till en annan liknande guide och du ber dem att länka till din ”nyare och bättre” guide.
Köpa länkar
Att köpa länkar innebär att du betalar en byrå, bloggare, hemsideägare eller liknande och ber om att få din länk placerad på deras hemsida. Detta görs ofta med et tillägg på deras sida så att din länk får ett sammanhang som ökar dess värde.
Det är vanligt att influencers/bloggare med en stark länkprofil får betalt för att visa länkar på deras sida. Det är viktigt att påpeka att köpa länkar är emot Googles riktlinjer. Trots detta är det mycket vanligt förekommande.
Gästblogga
Det kanska enklaste sättet att få länkar till din hemsida är genom att gästblogga. Det görs ofta genom att man letar upp forum och andra sociala plattformar och skriver ett inlägg och hänvisar till sin egen hemsida. Vanliga hemsidor för dessa är ehandel.se och foretagande.se där det finns anslagstavlor där företag kan lägga upp länkar.
Länkkataloger
Länkkataloger är egentligen bara en djup katalog med en massa länkar på. Dessa har ofta en kort beskrivning av företaget eller hemsidan och sedan länkas det direkt till hemsidan. Det finns en rad olika länkkataloger ute på internet.
Länkkraften från dessa är tämligen svag och många inom SEO säger att de dessutom kan ha en negativ effekt på SEO då Google rankar dessa som spam. Var därför varsam om du tänker bygga länkar med dessa kataloger. Välj i sådant fall länkkataloger som är relevanta för din bransch.