Vad är SEO & Sökmotoroptimering Guide 2019

SEO eller Search Engine Optimization är namnet på de aktiviteter som ökar Google rankingen för en hemsida och i sökresultaten visar Google™ länkar till hemsidor som anses vara relevanta och auktoritära.

Auktoriteten är främst kopplat till antalet och kvaliteten på inlänkarna till hemsidan som kommer från andra hemsidor. Enkelt uttryckt så består rankingen av teknisk kompetens, användarvänlighet, SEO-optimering och inlänkar till sidan.

Du kommer lära dig:

Vad SEO är och hur det fungerar.

De vanligaste SEO misstagen.

Hur du SEO optimerar din hemsida på 5 minuter.

vad är seo sökmotoroptimering

SEO är de aktiviteter som höjer en hemsidas ranking i sökresultaten på t.ex. Google. Enkelt uttryckt består SEO i tekniskt optimerad hemsida och en användarvänlig samt värdeskapande hemsida.

Testa din Ranking på Google Gratis

Fyll i formuläret så får du en komplett sökordsranking för din hemsida.

Varför ska du jobba med SEO?

Några anledningar till varför SEO kan vara något för dig!

1

Få ditt företag att synas på Google

SEO gör att din hemsida syns högst upp i sökmotorerna när någon söker efter sökfraser.
2

80% av kunder börjar på Google

Hela 80% av kunderna börjar sin köpresa på Google! Det är en utmärkt kanal för kundkontakt & leads.
3

Exponera Varumärket

Kunder vill göra sin egen "research" idag och nätet är där de flesta börjar. Påverka dina kunder direkt på Google!
4

Hög effektivitet & ROI

Får många kunder är SEO och Google den bästa kanalen för nya kunder och uppvisar högsta ROI.
5

Mätbara resultat

Det är möjligt att mäta exakt vilka sökfraser som genererar köp, leads och samtal. Går att mäta resultaten.
6

Välj rätt leverantör

Det finns många oseriösa SEO aktörer. Så se till att välja en seriös byrå som kan uppvisa resultat.
SITEA SEO BYRÅ STOCKHOLM

Med SEO så Syns din Hemsida på Google™

Riktigt bra innehåll engagerar användare och besökare vilket visar för Google att dina sina är auktoritär och värd att besöka. Detta leder i sin tur till att Google värderar din hemsida starkt och sätter den högst upp i sökresultaten.

”För Google är kvalitet av största vikt så om ditt innehåll talar det språk som Googles robotar talar och är SEO-optimerad så är du på god väg att lyckas på nätet och få ökad trafik till hemsidan.”

Läs mer om sökmotoroptimering för en enkel förståelse kring vad det kostar och hur det fungerar.

Hur rankar Google din hemsida?

Google rankar sidor med hög auktoritet högst upp i sökresulteen för ett visst sökord eller sökfras. Det är därmed upp till dig att skapa en hemsida med hög auktoritet och ranking.

Det åstadkommer man genom att utveckla innehåll som använder finner användbart och som de dessutom känner en vilja att dela med sig på bloggar, Facebook, Twitter osv.

När andra länkar till din hemsida och innehåll så är det en stark signal att hemsidan och innehållet är värt att ranka högt.

Cirkeln av kontinuerlig delning och engagemang säkrar Google-rankingen på sikt.

SNABB SEO GUIDE

3 Steg för att få bättre ranking på Google™

  1. Skriv engagerande, underhållande och kvalitativt innehåll som använder fraser och ord som kunderna som söker efter dina produkter och tjänster använder på nätet.
  2. Gör det enkelt för användare och besökare att dela och länka innehållet.
  3. Optimera sidan gör sökfraserna och fortsätt, fortsätt och fortsätt!

Search Engine Optimisation eller SEO som det sammanfattas som, handlar i simpla termer om att säkerställa att en hemsida kan bli funnen på internet av sökmotorerna för sökfraser och ord som är relevanta till företaget och sökfrasen. Det skulle kunna ses som en kvalitetskontroll.

SEO är också en bransch som är riktigt missförstådd av många byråer och användare.

Testa det här: Fråga en SEO byrå om SEO och du kommer tro att det handlar om avancerad teknologi och magi. Vad är SEO? Det handlar dels om teknisk kompetens och att optimera hemsidan efter sökfraserna – men det handlar lika mycket om att skriva och utveckla innehåll på ett sätt som engagerar. SEO blir lyckat när det inbegriper bilder, texter, videos och innehåll som skapar värde.

Vi på Sitea Webbyrå vet vad som krävs för att synas högt på Google. Vi ser SEO som mer än bara text och kod – utan som innehåll och skapande av innehåll som skapar mervärde och engagerar kunden.

Därför förklarar vi hur vi arbetar som vi gör och varför. Vill du veta mer så tveka inte att kontakta oss.

sökmotoroptimering-guide

Innan vi börjar: Den stora ”hemligheten” om SEO

Som vi tidigare var inne på så är SEO en kombination av teknisk optimering samt att utveckla värdefullt innehåll som dels möter besökarens avsikt, men som också presenterar företagets produkter och tjänster på bästa sätt.

En SEO-byrå som enbart arbetar med den tekniska biten av SEO såsom länkar, on-page optimering med mera kommer tappa mycket på att inte inkorporera en tydlig och företagcentrisk contentstrategi!

Här kommer några snabba tips:

  • Skriv för människor – inte Googles sökrobot!
  • Fundera ut avsikten för besökaren. Köp? Information?
  • Utveckla fantastiskt content som engagerar
  • Se till att besökare kan dela din hemsida på sociala medier
  • Engagera dina besökare och först deras behov
  • Lär dig grunderna i On-page SEO
  • Glöm inte bort Off-page
  • Läs mer om SEO hos Sitea 🙂

Vi kommer i denna SEO guide också gå igenom grunderna i On-page optimering av din hemsida. Så att din hemsida har grym on-page optimering. Och det är inte så komplicerat som du kan tänka dig.

seo-vanliga-misstagNågra varningar:

Det är viktigt att din SEO är naturlig och äkta. Bygger du för mycket länkar och inte håller dig till Googles riktlinjer så kommer du att tappa din ranking och i värsta fall bli svartlistad. Inte något som är särskilt roligt.

Du får absolut inte kopiera andras innehåll eller stjäla det. Det är emot Googles policy samtidigt som du inkräktar på andras egendom.

sökmotoroptimering guideOptimera din sida på 5 min!

Dags för lite praktik. Nu ska vi SEO optimera din hemsida på 5 minuter. Det kan låta omöjligt, men det är det inte. Vi pratar nu om On-page optimering. Och det första vi måste göra är att avgöra vilka sökfraser vi vill synas för.

Det måste finnas en hierarki för Google tillåter dig inte att synas för 3 000 sökord på en enda flik (sida) på din hemsida. Så vi måste börja med att avgränsa oss.


Steg 1. Välj dina ”viktigaste” sökord och fraser

välja-sökord-seo

Låt oss säga att vi vill synas för ”SEO Guide”. Då hade vi börjat med att optimera vår hemsida efter denna term. Vi hade använt termen cirka 10 – 15 ggr i vår text och vi hade valt att optimera hemsidans URL, bilder och H1 samt H2 efter detta.

Här kan du lära dig mer om hur vu väljer sökfraser och gör en sökordsanalys!

 

Steg 2. Välj din URL efter sökfrasen.

url-för-seo

Vi hade då valt att kalla vår URL för www.sitea.se/seo-guide. Den är kort, koncis och optimerad för sökfrasen. Detta gillar Google!

Det är viktigt att din URL har sökfrasen i sig och att den inte blir för lång. Alltför ofta ser vi hemsidor och länkar med märkliga tecken och frågetecken och andra tecken (t.ex. %68&!).

 

Steg 3. Välj din H1:a. 

Dina rubriker på hemsidan rankas av Google. Den viktigaste rubriken för SEO är din H1:a. Sedan följer H2, H3 osv. Best-practice för H1 är att inkorporera din sökfras i din H1:a. Så vi hade kunnat skriva: ”SEO Guide  för att ranka högst på Google 2019”. Tänk på att inte hålla den för lång och använd endast H1:an en endaste gång på hemsidan. Google gillar inte flera.

Tänk på att bara använda en H1:a per sida (flik). Använd inte dina Rubriker (H1, H2, H3 osv.) för att designa hemsidan utan använd CSS-kod för det.

 

Steg 4. Optimera dina bilder efter sökfrasen

bilder-SEO
Nästa steg är att komprimera och göra dina bilder så små som möjligt och optimera dessa efter sökfrasen du vill synas för. Dock är det viktigt att bilderna faktiskt visar SEO och inte något annat. Byt ut bilden alt-tag till ”SEO guide”

 

Steg 5. Skriv ”killer”-content

content-för-seo

Som med all sökmotoroptimering så måste du vara noga med att inte ”överoptimera”. Det ska vara tydligt för Google vad sidan handlar om och vilken sökfråga den svarar emot. Men, det är viktigt att inte ”spamma” hemsidan med sökfraser, länkar och överoptimerat innehåll och bilder.

Något utav det viktigaste är att skriva riktigt bra innehåll för din sida. Skriv engagerande och med mycket värde. Varför ska annars någon läsa eller vilja köpa från företaget?

Faktum är att du kan ha en fantastisk bra och teknisk hemsidan med massor med inlänkar utan att ranka högt på Google! Varför? Jo, du har ”content” (innehåll) som är för dåligt.

 

Steg 6. Skriv din Metatitel & Metabeskrivningmetatitel-och-metabeskrivning-SEO

Nästa steg är att skriva och sätta din metatitel och metabeskrivning. Det är endast metatiteln som är en ranking faktor för Google. Dock är metabeskrivningen en indirekt rankingfaktor då den ökar klickfrekvensen (CTR) för ditt resultat och blir således också en rankingfaktor.

  • Metatiteln är det blåa som syns i Google sökresultat och bör vara mellan 50-60 tecken lång. Blir den längre så visar Google inte hela resultatet utan visar (…). Det är viktigt att metatiteln använder sökfrasen/erna som du vill ranka för och gör ditt resultat intressant att klicka på.
  • Metabeskrivningen ligger under metatiteln och är en indirekt rankingfaktor. Här är det viktigt att du skriver en beskrivning som innehåller sökfrasen för då blir sökfrasen fetstilt. Den får vara max 300 tecken lång. Men också att du tänker att beskrivningen ska uppmana till handling och klick!

Hur får jag fler länkar?

Länkar är en viktig indikator för kvalitet men blanda inte ihop antalet länkar med kvaliteten på länkarna. Dock handlar SEO inte bara om att bygga en mängd länkar, utan att skapa innehåll som användare vill länka till. Det handlar Om att skapa naturliga länkar från andra auktoritära sidor.

Enkelt uttryckt gäller det här: Riktigt bra auktoritära hemsidor vill inte länka till dåligt innehåll. Varför skulle dem?

Vad är SEO – En Slutsats

Det är dags att göra hemläxan och förstå att det handlar om innehåll och att skapa en upplevelse för användaren.

För att svara på: Vad är SEO så är det därför viktigt att förstå att det handlar Om att utveckla en riktigt bra hemsida som användare har nytta av och vill länka till. Om du lyckas med det så har du också lyckats på Google.

Vad är SEO
4.7 (94.07%) 27 vote[s]

Vad är (SEO)?

Kortfattat så handlar SEO om att optimera hemsidan för att synas högst på Google. Det finns en mängd metoder för att lyckas och få ökad trafik.

SEO Stockholm

Vad kostar SEO?

Kostnaden för SEO varierar beroende på hemsidan storlek och antalet sökfraser man vill synas för. Vi på Sitea erbjuder SEO från 3 795:-

Till priser
Online MarknadsföringTopp 3
april 19, 2017

Hamna först på Google – Ranka högt på Google idag 7 Tips & Tricks

7 Viktiga Tips för att Ranka högt på Google. Del 1 av 3. När dagens marknadsföring rör sig allt mer mot internet så blir utrymmet att synas allt mycket mindre och…
Online MarknadsföringSynas på GoogleTopp 3
oktober 3, 2016

Därför misslyckas din Sociala Marknadsföring på nätet och så gör du för att lyckas!

Vill du också lyckas på nätet? Känner du också att ditt företag skulle kunna utvecklas och nå nya höjder bara det rankades högre på Google eller att du hade fler…
social-marknadsföring Synas på GoogleTopp 3
oktober 3, 2016

Marknadsföring Sociala Medier – Så Lyckas du med Social marknadsföring!

12 tips för att lyckas med Marknadsföring via Sociala Medier Idag är det många som ställer sig frågan: På vilket sätt kan jag använda de sociala medierna på bästa sätt?…