ULTIMAT GUIDE 2020

Vad är SEO och Sökmotoroptimering 2020

SEO eller Search Engine Optimization är namnet på de aktiviteter som har för avsikt att Google rankingen för en hemsida. Avsikten är att skapa innehåll och optimera hemsidan för att synas högst Googles sökresultat.

I denna guide kommer vi gå igenom de viktigaste rankingfaktorerna för SEO och hur du snabbt kommer igång.

Guidens innehåll:

1. Vad är SEO?
2. Viktigaste rankingfaktorerna
3. Så optimerar du din hemsida
4. Vanligaste misstagen
5. Steg för Steg SEO-guide
6. Hur lång tid tar SEO?

ULTIMAT GUIDE 2020

Vad är SEO och Sökmotoroptimering?

SEO eller Search Engine Optimization är namnet på de aktiviteter som har för avsikt att Google rankingen för en hemsida. Avsikten är att skapa innehåll och optimera hemsidan för att synas högst Googles sökresultat.

seo-sökmotoroptimering-guide

I denna guide kommer vi gå igenom de viktigaste rankingfaktorerna för SEO och hur du snabbt kommer igång.

Guidens innehåll:

1. Vad är SEO?
2. Viktigaste rankingfaktorerna
3. Så optimerar du din hemsida
4. Vanligaste misstagen
5. Steg för Steg SEO-guide
6. Hur lång tid tar SEO?

Testa din Ranking på Google

Fyll i formuläret så får du en komplett sökordsranking för din hemsida skickad till din e-mail. Du får en komplett analys!

Varför ska du jobba med SEO?

Några anledningar till varför SEO kan vara något för dig!

1

Få ditt företag att synas på Google

SEO gör att din hemsida syns högst upp i sökmotorerna när någon söker efter sökfraser.
2

80% av kunder börjar på Google

Hela 80% av kunderna börjar sin köpresa på Google! Det är en utmärkt kanal för kundkontakt & leads.
3

Exponera Varumärket

Kunder vill göra sin egen "research" idag och nätet är där de flesta börjar. Påverka dina kunder direkt på Google!
4

Hög effektivitet & ROI

Får många kunder är SEO och Google den bästa kanalen för nya kunder och uppvisar högsta ROI.
5

Mätbara resultat

Det är möjligt att mäta exakt vilka sökfraser som genererar köp, leads och samtal. Går att mäta resultaten.
6

Välj rätt leverantör

Det finns många oseriösa SEO aktörer. Så se till att välja en seriös byrå som kan uppvisa resultat.
sökmotoroptimering seo

Kapitel 1. Vad är SEO?

SEO är en förkortning för begreppet Search Engine Optimization. Kortfattat handlar det om att optimera en hemsida så att den syns högt i en sökmotors sökresultat. Den största sökmotorn idag är Google där cirka 90% av alla sök genomförs. Övriga sökmotorer såsom Bing och Yahoo står för resterande 10%. Det finns i dagsläget över 200+ rankingfaktorer som Google använder för att ranka en hemsida. Dessa faktorer har olika betydelse och inverkan på ranking där vissa spelar bra ny let större roll än andra. Du kan läsa mer om vad Google säger om SEO här.

För Google är kvalitet av största vikt så om ditt innehåll talar det språk som Googles robotar talar och uppfyller det som är best-practice för SEO så är du på god  väg att få ökad trafik till hemsidan.

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM? 

Då detta är en guide om SEO så kommer vi inte gå in på djupet om SEM men det står för Search Engine Marketing. Exempel på SEM är Google Ads och Microsoft Bing Ads. SEM handlar om att skapa annonser för sökfraser så man syns i sökresultaten. För Google så syns man antingen ovanför de organiska resultaten eller under dem. Ofta är det 3-4 annonser som syns ovanför sökresultaten. För dessa anno ser betalar man för varje klick. 

seo-och-semSEO handlar om den organiska trafiken där ett klick inte kostar något. Här går majoriteten av söktrafiken och det är denna aspekt som denna guide handlar om. 

På Sitea brukar vi rekommendera företag att arbeta med båda aspekterna. De är bra komplement och SEM ger ofta snabba resultat då man kan synas högst upp på Google direkt efter att man aktiverat annonserna.

seo-sökmotoroptimering

90

Av trafiken går via Googles sökmotor.

Kapitel 2. Rankingfaktorer för SEO

Google rankar sidor med hög auktoritet högst upp i sökresulteen för ett visst sökord eller sökfras. Det är därmed upp till dig att skapa en hemsida med hög auktoritet och ranking. På senare tid (under 2019) så har Google också valt att fokusera extra mycket på något de kallar för EAT. Det står för Expertise, Authority och Trustworthiness och rankingen relaterar till en hemsidas poäng inom dessa dimensioner. Enkelt uttryckt så värderar Google resurser, innehåll och hemsidor efter kvaliteten på värdet som skapas från hemsidan samt att det kommer från en källa som är trovärdig, seriös och uppvisar expertis.

seo-ranking

En viktig aspekt kring detta som relaterar till SEO är att identifiera vad besökare på Google har för intentioner och sedan utveckla riktade resurser kopplat till sökarens intentioner.

Det åstadkommer man genom att utveckla innehåll som använder finner användbart och som de dessutom känner en vilja att dela med sig på bloggar, Facebook, Twitter osv. När andra länkar till din hemsida och innehåll så är det en stark signal att hemsidan och innehållet är värt att ranka högt. Dessutom ser Google också till externa källor när de ska ranka en hemsida. Det innebär att Google ser till ”trust-signals” såsom omdömen på nätet, recensioner och liknande. Företag som erbjuder dålig service ska inte heller ranka högt på Google.

Cirkeln av att besökare delar innehållet på sociala medier och externa hemsidor hjälper Google-rankingen.


Så påverkar din domänrank din ranking! 

Nästa steg är att förstå kopplingen mellan domänrank och hemsidans seo ranking. Google sätter ett värde på din hemsidas auktoritet. Med andra ord betyder det att din hemsida har ett ranking värde. Detta värde är direkt kopplat till hur snabbt din hemsida kan få rankat innehåll och synas högt på Google men också hur högt ditt innehåll rankar. 

domän-rank-och-seoHög domänrating = snabbare och bättre ranking

 

Hur viktigt är det med länkar? (jätteviktigt) 

En annan à mig fråga är hur viktigt det är med länkar för SEO? Det finns lite varierande åsikter om detta där vissa SEO konsulter uttrycker det som den utan tvekan viktigaste faktorn medan andra uttrycker att länkar spelar allt mindre roll och att innehåll (content) är bra mycket viktigare. 

refererande-domänerI bilden ovan från ahrefs så kan vi se hur antalet sökfraser en hemsida rankar för korrelerar med antalet länkade domäner (referring domains). 

Ju fler domäner som länkar till hemsidan desto fler rankande sökfraser.

Kapitel 3. Rankingposition och trafik!

I bilden nedan så kan vi se i snitt hur mycket av trafiken som går till en hemsida beroende på vilken position man rankar. Exempelvis går hela 80% till topp tre resultaten. Detta stämmer inte alltid men är en indikation på hur viktigt det är att ranka i topp fem. I många sammanhang pratar man också om att ranka I ”above the fold”. Detta innebär innan man gör den första scrollen på mobil eller dator. Alltså att ens resultat syns innan en första scroll.

seo-position-och-trafik

Det som är viktigt att ta med är att position spelar stor roll och att bara ett steg från plats fyra till plats tre kan in era stor skillnad i resultat och lönsamhet. Så nöj dig inte med att synas enbart i topp tio. Ha som ambition att ranka åtminstone topp tre.

Kapitel 4. Välj rätt sökfraser för hemsidan

SEO optimeringen börjar med att man väljer ut vilka sökord som man vill att ens hemsida ska synas för. Det finns tusentals kombinationer av sökfraser och ambitionen ska aldrig vara att synas för alla sökord utan för rätt sökord.

seo-välja-sökord

Frågan är då: Vilka är rätt sökord för min hemsida? Jo, vi på Sitea brukar rekommendera att man försöker välja sökfraser med rätt intention. Vad betyder detta undrar säkert du nu. 

Jo! Någon som söker på ”SEO” kan exempelvis vara ute efter en utbildning, en konsult, försöka ta reda på vad det innebär, eller läsa denna guiden. 

Det viktiga att förstå är att: ambitionen är svår att avgöra när sökfrasen endast innehåller ett fåtal sökord. Jämför sökfrasen med SEO denna: SEO-konsult Stockholm. Här är intentionen tydlig och som verksamhet är det en bättre sökfras att synas för utifrån ett leadsperspektiv.  Och det för oss till nästa punkt. Val av sökfras ska spegla företagets strategi

Ett företags strategi för hemsidan kan vara följande:

  • Skapa nya kunder och leads 
  • Sälja varor och tjänster
  • Skapa medvetenhet om varumärket 
  • Skapa trovärdighet för verksamheten
  • Bidra med information och kunskap

Det du bör ta med dig är att välja sökfraser efter vad du vill att hemsidan ska uppnå. 

Hur väljer jag sökfraser? 

Om du nu definierat vilken typ av sökord du vill synas för så gäller det att få fram en lista på de sökord som du vill börja synas för. Steg två är sedan att kika på om dessa sökfraser uppvisar tillräcklig sökvolym för att vara värda att synas för. Det är ju ingen vits att SEO-optimera en hemsida för sökord som ingen söker på. 

De vanligaste verktyg för SEO är: 

  • Ahrefs
  • Moz
  • Google KeyWord Planner
  • Semrush

Vad skiljer SEO-verktygen åt? 

I grunden så är SEO-verktygen desamma. Det som särskiljer dem är ofta att de fokuserar på särskilda delar av SEO. Ahrefs är mer inriktat på länkar medan Semrush mer på sökfraser. Oavsett val av verktyg så kommer du dra stor nytta av dem för SEO optimeringen. 

Behöver jag ett SEO-verktyg? 

Ja! Det är nog den utan tvekan bästa investering du kan göra för att på riktigt börja bli seriös med din SEO. Det kostar mellan 79-150 USD per månad men är en värd investering att göra! Vill du använda verktyg som är helt gratis för SEO så kan du använda Google KeyWord Planner. 

Kapitel 5. Så får du bättre ranking på Google

Search Engine Optimisation eller SEO som det sammanfattas som, handlar i simpla termer om att säkerställa att en hemsida kan bli funnen på internet av sökmotorerna för sökfraser och ord som är relevanta till företaget och sökfrasen.

metatitel-och-metabeskrivning-SEONågra snabba tips är:

  1. Skriv engagerande, underhållande och kvalitativt innehåll som använder fraser och ord som kunderna som söker efter dina produkter och tjänster använder på nätet.
  2. Utveckla innehåll som möter besökarens intentioner. Det innebär att hemsidan ska skapa så mycket värde som möjligt relaterat till specifika sökfraser.
  3. Utveckla en hemsida som är funktionell och anpassad för olika enheter och skärmupplösningar såsom mobil och padda (responsiv).
  4. Gör det enkelt för användare och besökare att dela och länka innehållet.
  5. Optimera sidan för sökfraserna och fortsätt, fortsätt och fortsätt!

Kapitel 6. Hur lång tid tar SEO?

En viktig fråga med ett svar som följer: det beror på. Huvudsakligen så finns det en rad orsaker som påverkar tiden att ranka på Google: 

  • Hemsidans auktoritet och antal länkar 
  • Hemsidans ålder (tar längre tid för nya sidor) 
  • Konkurrensen för sökfraserna
  • Hemsidans kvalitet och innehåll 

Ofta när man pratar om SEO så talar man tid för ranking i termer av månader och kvartal. Sedan tar det längre tid ju kortare en sökfras är varefter ”long tails” är en klassisk strategi för nya hemsidor att snabbt få trafik. 

Tiden att ranka för SEO beror på konkurrens samt hemsidans och innehållets kvalitet och optimering. Räkna med månader i början innan du ser resultat

Vad kan jag göra för att skynda på SEO? 

Det du kan göra är att utveckla och optimera din hemsida så mycket det går. Se till att den laddar fort, har optimerade och komprimerade bilder. Att du väljer ut bra sökfraser med god potential att ranka för. Du bör också arbeta med att få bra länkar och uppmana besökare att dela hemsidan och dess länkar.

Ranka snabbare genom fler länkar, bättre innehåll och en teknisk och SEO optimerad hemsida.

hur-lång-tid-tar-seo-sökmotoroptimering
sökmotoroptimering-guide

Kapitel 7. Några saker du måste veta om SEO

Som vi tidigare var inne på så är SEO en kombination av teknisk optimering samt att utveckla värdefullt innehåll som dels möter besökarens avsikt, men som också presenterar företagets produkter och tjänster på bästa sätt.

En SEO-byrå som enbart arbetar med den tekniska biten av SEO såsom länkar, on-page optimering med mera kommer tappa mycket på att inte inkorporera en tydlig och företagcentrisk contentstrategi!

Här kommer några snabba tips:

  • Skriv för människor – inte Googles sökrobot!
  • Fundera ut avsikten för besökaren. Köp? Information?
  • Utveckla fantastiskt content som engagerar
  • Se till att besökare kan dela din hemsida på sociala medier
  • Engagera dina besökare och först deras behov
  • Lär dig grunderna i On-page SEO
  • Glöm inte bort Off-page
  • Läs mer om SEO hos Sitea 🙂

Vi kommer i denna SEO guide också gå igenom grunderna i On-page optimering av din hemsida. Så att din hemsida har grym on-page optimering. Och det är inte så komplicerat som du kan tänka dig.

seo-vanliga-misstagNågra varningar:

Det är viktigt att din SEO är naturlig och äkta. Bygger du för mycket länkar och inte håller dig till Googles riktlinjer så kommer du att tappa din ranking och i värsta fall bli svartlistad. Inte något som är särskilt roligt.

Du får absolut inte kopiera andras innehåll eller stjäla det. Det är emot Googles policy samtidigt som du inkräktar på andras egendom.

Kapitel 8: SEO i praktiken (Steg för Steg)

Dags för lite praktik. Nu ska vi SEO optimera din hemsida på 5 minuter. Det kan låta omöjligt, men det är det inte. Vi pratar nu om On-page optimering. Och det första vi måste göra är att avgöra vilka sökfraser vi vill synas för.

Det måste finnas en hierarki för Google tillåter dig inte att synas för 3 000 sökord på en enda flik (sida) på din hemsida. Så vi måste börja med att avgränsa oss.


Steg 1. Välj dina ”viktigaste” sökord och fraser

välja-sökord-seo

Låt oss säga att vi vill synas för ”SEO Guide”. Då hade vi börjat med att optimera vår hemsida efter denna term. Vi hade använt termen cirka 10 – 15 ggr i vår text och vi hade valt att optimera hemsidans URL, bilder och H1 samt H2 efter detta.

Här kan du lära dig mer om hur vu väljer sökfraser och gör en sökordsanalys!

 

Steg 2. Välj din URL efter sökfrasen.

url-för-seo

Vi hade då valt att kalla vår URL för www.sitea.se/seo-guide. Den är kort, koncis och optimerad för sökfrasen. Detta gillar Google!

Det är viktigt att din URL har sökfrasen i sig och att den inte blir för lång. Alltför ofta ser vi hemsidor och länkar med märkliga tecken och frågetecken och andra tecken (t.ex. %68&!).

 

Steg 3. Välj din H1:a. 

Dina rubriker på hemsidan rankas av Google. Den viktigaste rubriken för SEO är din H1:a. Sedan följer H2, H3 osv. Best-practice för H1 är att inkorporera din sökfras i din H1:a. Så vi hade kunnat skriva: ”SEO Guide  för att ranka högst på Google 2019”. Tänk på att inte hålla den för lång och använd endast H1:an en endaste gång på hemsidan. Google gillar inte flera.

Tänk på att bara använda en H1:a per sida (flik). Använd inte dina Rubriker (H1, H2, H3 osv.) för att designa hemsidan utan använd CSS-kod för det.

 

Steg 4. Optimera dina bilder efter sökfrasen

bilder-SEO
Nästa steg är att komprimera och göra dina bilder så små som möjligt och optimera dessa efter sökfrasen du vill synas för. Dock är det viktigt att bilderna faktiskt visar SEO och inte något annat. Byt ut bilden alt-tag till ”SEO guide”

 

Steg 5. Skriv ”killer”-content

content-för-seo

Som med all sökmotoroptimering så måste du vara noga med att inte ”överoptimera”. Det ska vara tydligt för Google vad sidan handlar om och vilken sökfråga den svarar emot. Men, det är viktigt att inte ”spamma” hemsidan med sökfraser, länkar och överoptimerat innehåll och bilder.

Något utav det viktigaste är att skriva riktigt bra innehåll för din sida. Skriv engagerande och med mycket värde. Varför ska annars någon läsa eller vilja köpa från företaget?

Faktum är att du kan ha en fantastisk bra och teknisk hemsidan med massor med inlänkar utan att ranka högt på Google! Varför? Jo, du har ”content” (innehåll) som är för dåligt.

 

Steg 6. Skriv din Metatitel & Metabeskrivningmetatitel-och-metabeskrivning-SEO

Nästa steg är att skriva och sätta din metatitel och metabeskrivning. Det är endast metatiteln som är en ranking faktor för Google. Dock är metabeskrivningen en indirekt rankingfaktor då den ökar klickfrekvensen (CTR) för ditt resultat och blir således också en rankingfaktor.

  • Metatiteln är det blåa som syns i Google sökresultat och bör vara mellan 50-60 tecken lång. Blir den längre så visar Google inte hela resultatet utan visar (…). Det är viktigt att metatiteln använder sökfrasen/erna som du vill ranka för och gör ditt resultat intressant att klicka på.
  • Metabeskrivningen ligger under metatiteln och är en indirekt rankingfaktor. Här är det viktigt att du skriver en beskrivning som innehåller sökfrasen för då blir sökfrasen fetstilt. Den får vara max 300 tecken lång. Men också att du tänker att beskrivningen ska uppmana till handling och klick!

 

Steg 7. Engagera besökare till att dela din hemsida

sökord-för-SEOEn faktor för att ranka högt på Google med SEO är dina länkar, eller backlinks som dem också kallas. Det finns huvudsakligen två typer av länkar. Interna länkar som är inom hemsidan och externa länkar som är länkar på andra sidor som länkar in till din hemsida. Båda typerna av länkar har en koppling till ranking, men framförallt är det viktigt att få in kvalitativa externa länkar.

Länkar fungerar från Googles sida som förhöjande i termer av auktoritet och trovärdighet. Om trovärdiga hemsidor länkar till din hemsida, så påvisar det för Google att din hemsida är seriös och värdeskapande.

Ett bra sätt att få länkar är att göra det enkelt att dela innehållet med knappar för t.ex. sociala medier och framförallt: utveckla så pass bra innehåll att besökare vill dela med sig det till sina vänner.

Hur får jag fler länkar?

Länkar är en viktig indikator för kvalitet men blanda inte ihop antalet länkar med kvaliteten på länkarna. Dock handlar SEO inte bara om att bygga en mängd länkar, utan att skapa innehåll som användare vill länka till. Det handlar Om att skapa naturliga länkar från andra auktoritära sidor.

Enkelt uttryckt gäller det här: Riktigt bra auktoritära hemsidor vill inte länka till dåligt innehåll. Varför skulle dem?

Vad är SEO – En Slutsats

Det är dags att göra hemläxan och förstå att det handlar om innehåll och att skapa en upplevelse för användaren.

För att svara på: Vad är SEO så är det därför viktigt att förstå att det handlar Om att utveckla en riktigt bra hemsida som användare har nytta av och vill länka till. Om du lyckas med det så har du också lyckats på Google.

Vad är (SEO)?

Kortfattat så handlar SEO om att optimera hemsidan för att synas högst på Google. Det finns en mängd metoder för att lyckas och få ökad trafik.

SEO Stockholm

Vad kostar SEO?

Kostnaden för SEO varierar beroende på hemsidan storlek och antalet sökfraser man vill synas för. Vi på Sitea erbjuder SEO från 3 795:-

Till priser
Online MarknadsföringTopp 3
april 19, 2017

Hamna först på Google – Ranka högt på Google idag 7 Tips & Tricks

7 Viktiga Tips för att Ranka högt på Google. Del 1 av 3. När dagens marknadsföring rör sig allt mer mot internet så blir utrymmet att synas allt mycket mindre och…
Online MarknadsföringSynas på GoogleTopp 3
oktober 3, 2016

Därför misslyckas din Sociala Marknadsföring på nätet och så gör du för att lyckas!

Vill du också lyckas på nätet? Känner du också att ditt företag skulle kunna utvecklas och nå nya höjder bara det rankades högre på Google eller att du hade fler…
social-marknadsföringSynas på GoogleTopp 3
oktober 3, 2016

Marknadsföring Sociala Medier – Så Lyckas du med Social marknadsföring!

12 tips för att lyckas med Marknadsföring via Sociala Medier Idag är det många som ställer sig frågan: På vilket sätt kan jag använda de sociala medierna på bästa sätt?…