Är ert innehåll relevant nog för Google?
När det kommer till relevans för er tjänst eller produkt är relevansen uppdelad i tre delar:
Sökordsrelevans.
Det är här det verkligen gäller för hur effektiv er annonsering på Google kommer vara. Det är sökorden som får just er annons att visas, så det gäller att välja rätt, samtidigt som många sökord har väldigt hård konkurrens. Genom att anlita konsulter duktiga på Google Ads får ni hjälp att balansera på den tunna tråden som är en mix av både generella sökord och mer nischade – för bästa, lönsamma annonsering för just ert företag.
Annonsrelevans.
Steg två i relevansen handlar om hur väl annonsen är anpassad efter sökordet. Om man använder för breda sökord eller fraser finns risken att annonsen inte alls passar ihop med vad kunden sökte efter. Och då klickar dom ju inte på er annons! För att undvika dyra annonseringskostnader som inte ger rätt resultat bör annonser endast visas för de inriktade sökorden.
Landningssidornas relevans.
Steg tre handlar om att göra om besökare till kunder. Ni lyckades med sökordet, kunden klickade på er annons och kom till landningssidan på er hemsida. Men sen då? Här är det viktigt att lägga krut på en landningssida som speglar både sökordet och annonsen, samtidigt som det ska vara lockande för besökarna att bli kund hos er.