SITEA WEBBYRÅ TIPSAR

Vad kostar det att köpa en hemsida 2019?

Komplett Köpguide 2019

Allt du behöver veta för att köpa rätt hemsida för dig och ditt företag!

80% börjar sin köpresa på Google

Vi går igenom allt du behöver veta för att lyckas!

vad-kostar-en-hemsida-att-köpa-2019-guide

Är det dags för er att köpa en ny hemsida? Känner du dig lite förvirrad över vilken leverantör du ska välja och vad du bör tänka på när du ska köpa hemsida?

Ingen fara, vi på Sitea Webbyrå hjälper dig att finna rätt lösning i denna djungel av hemsideutvecklare.

Priserna för att köpa en hemsida varierar kraftigt. Priserna kan variera från några tusenlappar upp till många hundratusen beroende på vilken typ av design, storlek, funktioner och antal språk som hemsidan ska ha.

För många småföretag brukar prislappen hamna på mellan 5 – 30 000kr för en hemsida, medan det för större företag kan hamna på flera hundra tusen upp till flera miljoner. Låter det komplicerat redan? Vi kommer gå igenom vad det är som gör att priserna kan variera så mycket och vad du som beställare behöver hålla koll på för att kunna välja rätt leverantör och finna rätt lösning direkt!

Innehåll i denna guide:

Vilka faktorer som avgör priset
Knep för att få ned priset
Olika prisklasser
Hur hemsidor kan byggas
Vad du ska se upp för
Välja rätt webbhotell

 

Du kommer lära dig följande:

  • Ställa kvalificerade frågor til leverantörer
  • Få ned priset när du ska köpa hemsida
  • Välja rätt webbhotell

köpa-hemsida-kostnad-2019

Det här kan du göra för att sänka priset

Det du säkerligen undrar är vilka knep du kan ta till för att sänka priset och pressa leverantören?

Här kommer 10 tips som du kan använda direkt vid prisförhandling.

  1. Definiera budgeten. Tänk på att man ofta får vad man betalar för.
  2. Välj ett webbhotell och köp ett domännamn. Tänk på att köpa både .se .com och kanske .nu för att säkerställa att konkurrenter inte stjäl trafik.
  3. När du ska välja webbhotell så tänk på att välja ett webbhotell som har snabb laddningstid, bra support och riktigt med utrymme. Hastighet är en rankingfaktor för Google!
  4. Definiera tydligt vilket mål hemsidan har så att webbyrån kan skapa rätt plattform för er. Handlar det om att få in nya kunder, sprida information, sälja produkter eller annat? Webbdesignen och strukturen måste spegla detta för att hemsidan ska skapa rätt effekt för ert företag.
  5. Vilket CMS-system ska driva hemsidan? WordPress, Joomla, Wix eller egenutvecklat?
  6. Ha bildmaterial redo. Detta är något som ofta webbyråer tar bra betalt för att både köpa och hämta bilder till er som ska köpa hemsida.
  7. Ta fram textmaterial, titlar, rubriker och säljande titlar så kallade CTA-element så att de snabbt kan inkorporeras på hemsidan.
  8. Var tydlig med om vad som ingår i priset och vad som inte ingår.
  9. Om priset är för högt så kan ni alltid fråga vad ni som beställare kan göra för att få ned priset.
  10. Vad kostar fortsatt utveckling av hemsidan? Serviceavtal eller löpande fakturering?

Snittpriset för en medelstor hemsida är mellan 5 – 30 000kr och tar cirka 2-3 veckor att utveckla.

Våra priser

köpa-hemsida-kostnad

Vad är det som gör att en hemsida kostar olika mycket att köpa?

Det du betalar för att köpa en hemsida kan variera kraftigt och är beroende på en rad faktorer som vi kommer gå igenom nedan. Med en insikt i hur prissättningen fungerar så kan du som beställare ställa kvalificerade frågor och göra det lättare att välja rätt utvecklare och webbyrå för att möta just dina önskningar och mål med hemsidan.

Här följer därför 8 punkter som är direkt kopplade till vad det kostar att köpa hemsida.

Snittpriset för en medelstor hemsida är mellan 5 – 30 000kr och tar cirka 2-3 veckor att utveckla.

Våra priser

köpa-hemsida-tidsåtgång

1. Antalet arbetstimmar avgör priset!

Den utan tvekan största faktorn för vad det kostar att köpa en hemsida är antalet arbetstimmar det tar att både utveckla och koda hemsidan. Då kan du som kund få betala för webbutveckling, bildredigering och textbearbetning.

undersidor-wordpress-pris

2. Antalet undersidor & omfattning

Antalet undersidor eller ”flickor” som det också kallas är antalet sidor som din hemsida ska ha. Det skulle kunna vara ”Hem”, ”Om oss”, ”Kontakt” ”Tjänster” och många mer. Beroende på hur många undersidor hemsidan ska ha påverkar direkt kostnaden.

Om ni som beställare kan tänka er att lägga in texter, bilder och bygga egna undersidor efter färdiga mallar så kan priset att köpa hemsida gå ned avsevärt.

skräddarsydd-hemsida

3. Skräddarsydd design eller Mallbaserad

idag finns det relativt färdiga designmallar för hemsidor som gör det mycket billigare att utveckla och köpa en hemsida. Om du vill få ner priset så är det en klar fördel att arbeta med mallbaserade designmallar för att sedan skräddarsy jämfört med att utveckla ett skräddarsytt tema. Detta gäller oavsett om du vill utveckla hemsidan i WordPress, Drupa, Joomla eller andra CMS-system.

Idag utvecklas de flesta hemsidor som en kombination mellan mallbaserad och skräddarsydd design.

4. Tillägg, Funktioner & Utveckling

Större professionella webbutvecklare erbjuder skräddarsydd utveckling av tillägg, integrationer och teman. Dessutom kan animationer och visuella delar kodas. Sådant som kan kodas kan vara bokningssystem, betalningsmoduler, integrationer med affärs- och ekonomisystem, API-kopplingar, egna tillägg och mycket mera.

Att utveckla teman och tillägg från grunden upp kostar ofta en hel del och det är ofta en fördel att arbeta med ett redan färdigutvecklat med open-source för att sedan anpassa det efter beställarens önskemål. Ofta kan integrationer och tillägg kosta mer än en hel hemsida.

seo-för-hemsida

5. Kostar Sökordsoptimering SEO extra?

För att dra in trafik och nya kunder från Google så behöver hemsidan vara sökordsoptimerad. När du köper en hemsida så är det därför viktigt att avgöra huruvida hemsidans texter och innehåll är SEO-optimerat eller inte. Är det så att sidan är sökordsoptimerad så fråga för vilka fraser den är optimerad efter.

Ibland kan det vara en poäng att välja en annan leverantör för SEO-utveckling så att du verkligen tar kontakt med en byrå som verkligen kan SEO och inte enbart webbutveckling.

Sökmotoroptimering handlar om att optimera en hemsida efter sökords och sökfraser för att ranka högre på Google

Läs mer om SEO

bilder-för-hemsida-köpa

6. Vilka bilder ska hemsidan ha?

En ofta tidskrävande och avgörande aspekt av webbdesign är idag bilder. Ofta är webbdesign helt beroende av de bilder som används då de uttrycker mycket mer information och känsla än vad text, eller kod för den delen gör. Ofta är en kombination av ”Stock-bilder” och riktiga bilder på företaget och personalen en bra kombination för att skapa en känsla av förtroende och ”äkthet”.

Att enbart förlita sig på Stock bilder från Shutterstock, Adobe, eller iStock kan vara en billig lösning att börja med, men ger ofta hemsidan en liten ”fake”-känsla.

De flesta bilder som används på hemsidor är antingen Stock-bilder, egna bilder eller royalty free.

köpa-responsiv-mobilanpassad-hemsida

7. Ingår mobilanpassad design (responsivitet)?

Google rullade ut Mobile First Indexing för några månader sedan vilket innebär att Google premierar hemsidor som är mobilanpassade i Googles sökresultat. Dessutom sker i dag rika 55% av trafiken från mobila enheter. Så om hemsidan inte är mobilanpassade så går du som företag miste om stor digital kundpotential.

När du ska köpa hemsida så är det därför avgörande att en mobilanpassad version av hemsidan existerar. Kostar detta extra eller ingår det? Är därför en viktig fråga att ha med dig. Dessutom är det viktigt att ta med sig att hemsidan bör se olika ut på mobilversionen och desktopversionen då användarbeteendet på mobil kontra desktop skiljer sig ganska mycket.

Fråga därför er utvecklare hur de arbetar med mobilanpassningen och hur deras filosofi för olika användarbeteenden över olika tekniska plattformer påverkar deras designsätt och hemsidestruktur.

55% av alla sökningar sker på mobilen och Google rankar mobilanpassade sidor över desktopversionen.

ssl-certifikat-för-hemsida

8. Kommer hemsidan ha SSL?

När du ska köpa hemsida är det viktigt att avgöra om hemsidan kommer utrustas med ett SSL-certifikat. SSL-certifierade hemsidor har tillägget (s) efter http så hemsidan har https. Google favoriserar hemsidor med SSL och det är därför en fördel att börja med det. Många webbhotell erbjuder också installation av SSL-certifikat med ett enda klick. Det brukar kosta några hundralappar per år och det är något som vi på Sitea Webbyrå starkt rekommenderar.

SSL-certifikat ger kunder ett förhöjt förtroende för hemsidan.

Hemsidor med SSL har tillägget https (s).

9. Vem skapar texter?

En hemsida består av en stor mängd innehåll och det varierar mellan branscher och vilka syften som hemsidan skapa. Ofta tänker man att en hemsida enbart är design och kod och att kostnaden är relaterad till enbart detta. En stor del av en hemsidas omfattning är texterna och något som ofta är tidskrävande är just utveckling av texter. För att få ner priset så kan ni som beställare se till att alla texter är färdigutvecklade. Annars får ni betala ett arvode till den som skapar texterna.

10. Utförs bildredigering?

Bildredigering är något som sker utanför hemsidan i exempelvis Photoshop. Ingår detta i priset eller är detta något som tillkommer?

11. Skapas en Grafisk Profil?

Ibland passar företag på att utveckla sin grafiska profil i samband med en ny hemsida. Om detta är fallet så kan priset på hemsidan stiga avsevärt då det är en process som föranleder utvecklingen av hemsidan. Kortfattat så består en grafisk profil består utav färgprofilering, varumärke, logotyp, bildspråk samt vilka känslor som grafiken skall skapa.

12. Utvecklas en Logotyp i priset?

Ibland händer också att företag för en ny logotyp i samband med att hemsidan utvecklas och detta kan vara en aspekt som är inräknad eller bör läggas till på priset för hemsidan.

13. Löpande kostnader & Service

När väl hemsidan är färdigutvecklad så tillkommer kostnader för Webbhotell och domäner. Webbhotell kostar allt ifrån 30kr/månad till flera hundra kronor/månad. Domän kostar runt 130kr/år. Är ni i behov av service och kontinuerlig utveckling av hemsidan så erbjuder många webbyråer serviceavtal på månads-, kvartals- eller årsbasis.

Det är viktigt att räkna på den totala kostnaden för att avgöra vilken leverantör det är som faktiskt erbjuder bäst värde för pengarna!

14. Värde för pengarna

Billigast är inte alltid bäst. Det vet vi alla, men ofta stirrar vi oss blinda på pris. Tänk efter vad det är som du vill att hemsidan ska generera och känn efter om den lösning som leverantören erbjuder passar in på det syftet. Vill du att hemsidan ska skapa mer än en snygg hemsida så kostar det ofta mer då man betalar för sökordsoptimering, särskilda funktioner, grafisk profilering och strategier med mera.

15. Så väljer du rätt webhotell!

När du har valt leverantör när du ska köpa hemsida så är nästa steg också att välja et bra webbhotell! Hur ska du då tänka? Jo, en avgörande aspekt är att hemsidan är hostad i det land som du har din verksamhet i. Om besökarna till din hemsida befinner sig i Sverige så är det avgörande att den finns i Sverige. För svenska hemsidor så passar en .se domän bäst, men .com fungerar också bra. Ofta köper företag båda två och riktar sin .com-domän till .se.

Vad skiljer webbhotellen åt?

Det som avgör priset på olika webbhotell är serverns prestanda, struktur och hårdvara. Beroende på mängden trafik din hemsida kan förväntas ta emot, hemsidan storlek eller behovet av snabb laddning gör att webbhotellet kostar mer. En enklare hemsida för en hantverkare eller fåmansföretag så räcker det ofta med de billigare kontona, men om du driver en webbshop så ska du definitivt betala lite mer.

Prisskillnaden består huvudsakligen i webbhotellets prestanda, support och mängden trafik och data som ingår per månad.

Gör det här om hemsidan är seg!

Vi har på senare tid sett att prestandan mellan olika webbhotell kan skilja sig åt drastiskt även om kostnaden är densamma. Du kan själv testa hastigheten på din hemsida med hjälp av gratisverktyg såsom Pingdom Tools och GTmetrix. En faktor då aldrig kan påverka genom att optimera hemsidan är serverns svarstid, utan den enbart ett bättre webbhotell eller Hosting bättra på.

De största webbhotellen i Sverige är:

  • Loopia
  • FSData
  • One.com
  • Binero
  • MissHosting
Läs mer om att välja webbhotell
köpa-hemsida-kostnad

Prisklasser för hemsidor 2019

Vi på Sitea har utfört en studie av vad priset på hemsidor ligger på inför 2019. Här har vi gått igenom olik prisklasser och vad man kan förväntas få med för det priset man betalar. Ofta kan det ligga mycket i bakgrunden som inte syns för någon som är oerfaren såsom avancerad kod, integrationer, inloggningsfunktioner, nyhetsbrev och sökordsoptimering med mera.

köpa liten hemsida-min

Köpa hemsida 0 – 2 000kr

I denna prisklass kan du köpa hemsida upp till 2 000kr. Det är ofta helt gratis publiceringsverktyg som bloggar eller verktyg som Wix. Dessa är helt webbaserade och kräver inga kunskaper i kodning. Dessa går dock inte att varken skräddarsy eller sökordsoptimera. Utan bör ses med som en online-version av bilder och text.

  • Gratismallar från t.ex. WordPress eller Themeforest som du kan använda direkt. Innehåller ofta reklam.
  • Enklare funktioner utan möjlighet att skräddarsy.
  • Ofta baserade på bloggplattformar så att domännamnet blir en del av sajten.
  • Arbetet utförs på egen hand ofta med visuella editeingsprogram
  • Avsaknad av supportfunktioner
  • Avsaknad av e-mailfunktioner så många använder G-mail
  • Oproffsig känsla som inte presenterar företaget väl
medium hemsida-min

Köpa hemsida från 4 000- 12 000kr

I denna prisklass kommer vi in på de flesta webbyråernas instegstjänster. Här kan dubförvänta dig att en profesionell webbyrå snabbt kommer igång med din sida och utvecklar den utan skräddarsydda funktioner. Det är en enkel hemsida med 3-5 undersidor, kontaktformulär och bilder. Passar utmärkt för småföretag som mer vill använda sin hemsidan som ett ”showroom” och att redan existerande kunder ska kunna hitta uppgifter till företaget.

  • Här kan du förvänta dig att hemsidan utvecklas av en professionell webbyrå
  • Design som ofta är mallbaserad eller utvecklad i eget system
  • Enklare sökordsoptimering ofta kopplad till varumärket
  • Bildspel, kontaktformulär, tillägg och enklare funktioner
  • SSL-certifikat för säkrare hemsida
  • Uppsättning av e-mailkonton och webbhotell
  • Gratis support och rådgivning
  • Antal undersidor mellan 5-12

Bilder på hemsidor i prisklassen:

stor hemsida-min

Köpa hemsida från 12 000- 28 000kr

För dig som tänker köpa en hemsida i denna prisklass kan förvänta dig en ordentlig och professionell hemsida som är unik och skräddarsydd efter era behov. Ett stort antal undersidor gör att du får till en omfattande hemsida med en bra grad av sökordsoptimering. Detta är en god grund att börja på och kan hjälpa företag komma åt nya kunder samtidigt som dem kan skapa en presentation och visuell representation som ger en bra känsla och förtroende till besökaren.

  • Unik och skräddarsydd design från en webbyrå
  • Webbutvecklare som utvecklar med egen kod
  • Avancerad sökordsoptimering och branschfokuserad SEO
  • Bildspel, kontaktformulär, tillägg och skräddarsydda funktioner
  • SSL-certifikat för säkrare hemsida samt bättre hosting
  • Uppsättning av e-mailkonton och webbhotell
  • Gratis support och rådgivning samt kontinuerliga backups
  • Rådgivning och premium support
  • Antal undersidor mellan 15-22
  • Webbshop & E-handel

Bilder på hemsidor i prisklassen:

Köpa hemsida 28 000kr- 70 000kr

När du börjar klättra över 30 000kr för en hemsida så kan du förvänta dig att kunna bygga den precis som du vill. Nu är det funktioner och effekt som är viktigare än att hålla priset så lågt som möjligt. Många enklare webbshopar hamnar i denna prisklass och medelstora företag. Detta är en prisklass som gör att företaget kan få en mycket väl genomarbetat, sökordsoptimerad samt insläpande plattform.

  • Unik och skräddarsydd design
  • Webbutvecklare som utvecklar med egen kod
  • Projektledare för utvecklingen med tydlig plan
  • Avancerad sökordsoptimering för bästa kundunderlag
  • Webbdesign baserad på köp- och webbpsykologi
  • Skräddarsydda funktioner, egna tillägg och integrationer
  • SSL-certifikat för säkrare hemsida samt bättre hosting
  • Uppsättning av e-mailkonton och webbhotell
  • Gratis support och rådgivning samt kontinuerliga backups
  • Rådgivning och premium support
  • Antal undersidor är obegränsat
  • Webbshop & E-handel med bokning
  • Inloggningssystem

Köpa hemsida 1 miljon +

När du kommer till en hemsida som kostar bra över en miljon så kommer du till stora plattformar såsom Expedia, HM, AllaBolag, Hitta.se och många fler. Det är hemsidor med hundratals undersidor, avancerad teknik, API-kopplingar, integrationer, betalningslösningar, kundinloggning, webbshoppar och många fler funktioner.

Dessa har utvecklats av de absolut bästa i branschen och bygger nästan uteslutande på egenutvecklade system. Dessa pris på hemsidor är ofta kopplade till multinationella hemsidor, stora webbshoppar, affiliate-företag och online-appar.

Så väljer du en prisvärd Webbyrå!

Vi på Sitea Webbyrå vet att 80% av alla köpresor börjar på Google. Så du som har hittat till denna guide har också använt Google. Dina kunder gör det också. Så nu när du ska välja vilken webbyrå som ska få hjälpa dig att bli lönsam på nätet så ska du fundera över en rad aspekter.

Steg 1. Specificera syftet med hemsidan

Det första du bör ha klart är vad syftet är med att du ska köpa hemsida. Handlar det om att få in nya kunder? Skapa en helt ny sida? Uppdatera en gammal? Syftet är avgörande så att du får tag i rätt kompetens och inte enbart lägst pris. Om du är ute efter ökad lönsamhet så ska du välja en webbyrå med marknadsföringskunskaper och SEO. Om du enbart är ute efter en snygg hemsida så kika på deras referenser och tidigare arbeten.

Steg 2 – Presentera din vision och önskemål

Nästa steg är att tydligt specificera för utvecklaren hur du vill att hemsidan ska se ut, vilka funktioner den ska ha och vilken budget du har. Detta är grundstommen som projektet kommer gå vidare ifrån så var noga med att speca detta tydligt.

Steg 3 – Välj en webbyrå som lyssnar och vågar ge feedback

Du är inte ute efter en Ja-sägare utan du är ute efter kompetens. Var därför lyhörd till förslag och idéer. Tanken är ju trots allt att hemsidan ska bli bättre så ha en öppen dialog med byrån och be om deras ”äkta” åsikt. Reflektera sedan över pris kontra värde. Det är inte alltid billigast som är bäst. Ibland kan det hända, men var noga med att se över referenser, tidigare kunder och känn efter nog.

Nästa steg för dig som ska köpa hemsida!

Wow! Har du läst hela vägen ned hit så ska du ha en eloge. Eller så har du bara skrollat längst ned. Oavsett så bra jobbat! Intressant är att uppmärksamhetsspannet idag ligger på cirka 4 minuter jämfört med för 50 år sedan då det låg på 43 minuter. Nu undrar ju du vad du ska göra me den här informationen och guiden.

Vi på Sitea föreslår att du tittar över de olika kostnadsaspekterna innan du väljer att köpa hemsida. Se över vilka som är viktigast för ditt projekt och var noga med att ställa frågor. Nu kanske du också undrar vad vi tar för en hemsida. Snittet för hemsidor ligger mellan 7 – 40 000kr för en ny hemsida. Här kan se se våra priser.

Glöm inte heller bort att det är du som beställare som väljer vad hemsidan ska kosta. Leverantören ska enbart göra sitt bästa för att skapa bästa möjliga lösning efter er budget och önskemål.