12 tips för att lyckas med Marknadsföring via Sociala Medier


Idag är det många som ställer sig frågan:

På vilket sätt kan jag använda de sociala medierna på bästa sätt? Eller: Hur lyckas jag med marknadsföring på sociala medier?

Först krävs en förståelse i att sociala medierna kräver närvaro, engagemang och aktivt byggande av relationer till både kund och andra intressenter.

När nu konkurrensen på nätet ökar och allt fler söker på hur de kan synas på Google samt hur de kan toppa sökresultaten så krävs en ny strategi som sträcker sig över Googles territorium.

Facebook, Instagram, Snapchat m.fl. är exempel på stora plattformar där social media kan användas för att dra trafik och därmed synas bättre i sökresultataten på Google. Marknadsföring på sociala medier handlar om att vara just social och erbjuda värde och innehåll som användare gärna vill länka till. Läs mer i vår guide ”Vad är SEO” för mer information kring kopplingen mellan sociala medier, ökad trafik och en högre Google-ranking.

Därför är en stor del av hemligheten att inse att den trafik som hemsidan kan få via sociala medier skapar synergieffekter för rankingen på Google.

Här följer 12 knep som hjälper dig i din marknadsföring i digitala och sociala medier:

1. Interagera med dina användare så att de involveras. Sociala medier kräver ett socialt engagemang.

2. Be dina vänner att sprida ordet och dela dina inlägg.

3. Fokusera på uppseendeväckande inlägg och sådant som är av värde för kunden. Relationen är nyckeln för att synas på nätet och i användarnas sociala sammanhang.

4. Fokusera på enkel och användarvänlig design när du skapar dina sociala inlägg och relaterade bilder. Hur många gånger har vi inte hört: Less is more? Och det stämmer verkligen.

5. Skapa en strategi som sträcker sig över flera sociala medier. Det krävs en enhetlig digital marknadsföringsstrategi som gäller på hemsida, på Facebook och fysiskt.

6. Följ upp trafiken via Google Analytics och andra verktyg för söktrafik.

7. Försök finna fler kanaler och användare som driver trafik. Såsom bloggare och liknande. Dessa har redan massvis med besökare så kan du finna ett sätt att skapa samarbeten eller sponsring så kan din egen hemsida och företag dra nytta av detta.

8. Använd uppseendeväckande titlar och bilder. Idag är det allt färre som orkar läsa inlägg på nätet och det är därför viktigt att direkt fånga användarnas intresse. Annars så försvinner ni i surret på nätet.

9. Social Marknadsföring handlar om att förstå och möta kundens behov. Alla kanaler för interaktion med kunder ska ses som en strategisk punkt då företagets tjänster kan säljas in och en godare relation med kunden kan byggas upp. Se därför till att värdera varje interaktion väl.

10. Fråga kunden hur de kom i kontakt med ert företag. Detta är kanske en utav det vanligaste misstagen när det kommer till marknadsföring i sociala medier. Om kunderna finner företaget via Facebook så är det en indikation på att marknadsöringen via Facebook fungerar väl och driver trafik.

11. Olika sociala medier kräver olika ansatser. Facebook är mer inriktat på text och bild – medan Instagram är nästan en enbart bildorienterad plattform. Se därför till att behandla de sociala medierna olika beroende på plattform. Användare använder i sin tur de sociala medierna olika så er marknadsföring kan därför inte enbart kopiera över det ni skrev på Facebook till Instagram.

12. Använd högkvalitativa bilder. Inget säger så mycket om ert företag än om ni använder en dålig, ful och lågupplöst bild. Varför skulle användarna välja er som företag när ni behandlar de sociala medierna dåligt. Dessutom framstår ni som ett mindre professionellt företag.