Testa din SEO-ranking direkt!

Få en komplett rapport över hur din hemsida rankar.

1. Vad är SEO?

Innan vi går igenom de olika prisklasserna för SEO och vad SEO kostar så går vi igenom vad SEO arbetet innehåller så du får en insikt i vad du betalar för.

SEO är också känt som sökmotoroptimering och det handlar enkelt uttryckt om att optimera en hemsida / onlineresurs för att ranka högt i sökmotorernas resultat.

SEO hjälper dig att öka webbplatsens trafik, nå fler kunder / kunder / köpare och öka konverteringsgraden på din webbplats.

seo-statistik-ahrefs

2. Fyra Viktiga SEO faktorer:

Det finns en rad faktorer som är viktiga att veta om när man lär sig om SEO. Vissa faktorer har större betydelse än andra, men för dig som undrar hur mycket SEO kostar så är det viktigt att veta om vad det är du betalar för så att du väljer en byrå som ger riktiga resultat.

Lägg till nyckelord i din URL, sidtitlar, metabeskrivning, rubriker och webbplatsinnehåll: när webbplatsrobottar besöker till din webbplats så letar de efter nyckelord för att identifiera ämnet för ditt innehåll. Detta hjälper dem att visa din webbplats i relevanta sökresultat för relevanta sökfraser.

Optimera alt-taggar för bilder  lägg också till altattribut till dina bilder och grafik eftersom sökmotorer inte kan läsa bilder / grafiska element. Här behöver du inkludera alt-taggar, som är textbeskrivningar i dina bilder och grafik.

Uppdatera ditt innehåll regelbundet: att uppdatera innehåll på din webbplats regelbundet är utmärkt för att öka din trafik, dina besökare och sökmotorer gillar att läsa nyheter och nytt innehåll på din webbplats.

Optimera tekniska webbplatselement: du bör också ta tid att optimera tekniska delar på din webbplats såsom din kodning, optimera script, mobilvänlighet och sidhastighet.

3. Så blir du framgångsrik med SEO!

En framgångsrik SEO-strategi bör innehålla en utvärdering av många variabler och med rätt strategi kan framsteg göras på nästan varje prispunkt. När man utvecklar en strategi och en budget för SEO är det viktigt att ta hänsyn till de många variablerna i SEO-arbetet och förstå vilken effekt de har för arbetet.

Först av allt måste du förstå den marknad du är på och hur konkurrensutsatt den är och hur det påverkar SEO och möjligheten för framgång. Det finns viktiga frågor du bör ställa dig själv såsom:

  • Hur konkurrenskraftig är din bransch?
  • Hur stor är konkurrensen för dina tjänster / produkter på nätet?

Möjligheten att snabbt förbättra rankingen skiljer kraftigt mellan verksamheter och även mängden tillgänglig trafik som du kan få från nätet. Vissa branscher och sökord har en stor mängd söktrafik medan andra nischade branscher har avsevärt mycket mindre mängd trafik. Till exempel tenderar vissa företag att få utmärkta resultat genom att synas på första sidan på Google för lokal ranking (t.ex. Google Business) medan samma typ av ranking inte alls ger samma resultat för andra företag i andra branscher.

Nästa steg för att börja avgöra budgeten som krävs för SEO är att ställa dig frågor som inkluderar:

  • Hur stor är webbplatsen?
  • Är webbplatsstrukturen bra för SEO?
  • Hur många sökord finns i ditt innehåll som publiceras på din webbplats?
  • Hur många länkar och hänvisande domäner pekar mot webbplatsen?
  • Är företaget exakt listat på lokala sidor?

Till exempel är det inte förvånande för en äldre och långsam webbplats att ranka högre på Google jämfört med en ny webbplats. Detta då den äldre webbplatsen har en trovärdighet och historik som gör att sökmotorerna litar mer på äldre sidor. För att arbeta effektivt med SEO så behöver man se över hela företagets online-närvaro för att arbeta på de punkter där det finns svagheter och nyttja de styrkor som finns.

vad-kostar-seo-pris

4. Vad kostar SEO? SEO Priser 2020

Vilket pris du får betala för SEO är beroende av storleken på ditt företag, och de tjänster du behöver vilket också kan variera beroende på vilken SEO byrå du använder.

SEO Byråer som arbetar med SEO-projekt, har en annan prissättning och är relativt populär modell. Många byråer och SEO konsulter uttrycker atlet är vanligt att projekt för SEO optimering hamnar på mellan  10 000 – 75 000kr.

Det finns också många byråer som arbetar mot ett månadsarvode. Det varierar från byrå till byrå, med det vanligaste är att det hamnar på mellan 5 – 10 000kr/ månad för mindre företag och mellan 10 – 30 000 för medelstora och större företag.

De flesta byråer erbjuder projektbaserade, månadsbaserade och timbaserade prissättningsmodeller och anpassar dessa mot kundernas olika behov och budget.

 

5. Vad avgör hur mycket SEO-kostar?

Ditt varumärke och de produkter du vill synas för är direkt kopplat till kostnaden för SEO. Exempelvis bör en topp-10 ranking på en sida för en  50 000-produkt inte kosta samma sak som en sida en rangordning för en produkt för 200 produkt. Ju mer en hög ranking är värd för ditt företag är, desto mer bör du vara villig att betala för en professionell seo byrå med rätt skicklighet.

För att få en korrekt uppfattning för priset på SEO så bör man tänka på följande faktorer:

  • Lokalitet: var finns ditt varumärke för närvarande på nätet?
  • Målgrupp: vem är din målgrupp? Var vill du att din varumärkes digitala närvaro ska vara?
  • Tidsram: hur snabbt vill du förbättra ditt varumärke online?

Det är bara genom att titta på dessa tre faktorer som en byrå kan beräkna hur mycket SEO kommer kosta dig och ditt varumärkes digitala närvaro:

  • Vilken typ av resurser, texter och videos som måste skapas för att ranka
  • Vilka optimeringar som behöver göras både on- och off-page på hemsidan
  • Ungefärligt antal länkar och hur man skapar organiska länkar och delningar på hemsidan
  • En plan för hur mycket arbete som behövs för lokal SEO och vad som behöver göras
  • En grov tidslinje för att uppnå SEO rankingen.

Genom att analysera en företags nuläge och ranking, inse deras målsättningar och komma fram till en ungefärlig tidslinje så bör en SEO byrå kunna räkna på ett ungefärligt pris för SEO.

Vi får inte glömma hur viktigt det är med avkastning på investeringar (ROI). Din avkastning är det viktigaste när du investerar i SEO för din hemsida. Om en förfrågan kostar dig 150kr från en betald sökning (t.ex. Google Ads annonsering) och 150kr från organisk sökning, är organisk sökning ett mycket värdefullt medium som ger den bästa högsta avkastningen på investeringen. Så glöm inte att räkna på antalet leads från olika typer av marknadsföringsinsatser.

5. Slutsats

Det finns huvudsakligen två prismodeller för SEO. Alternativ ett är att du betalar en fast projektkostnad där byrån eller konsulten återkommer med en fast summa för att optimera och ta fram resurser för SEO-arbetet. Alternativ två är att du arbetar löpande med en SEO-byrå där det finns en kontinuitet vad gäller både utveckling av content samt optimering av hemsida.

SEO priserna för projektarbeten hamnar ofta på mellan 10 000 – 75 000kr medan månadsarvoden ofta hamnar mellan 5 000 – 20 000kr per månad.

Testa din SEO-ranking direkt!

Få en komplett rapport över hur din hemsida rankar.