Så rankar du högre på Google med E.A.T

Google gör algoritm improvisation regelbundet. Många algoritmuppdateringar är tekniska, lokala, komplexa. Dessa är en nödvändig del för att skapa innehåll av hög kvalitet och förstå webbplatsen och improvisera webbplatser och förstå det mänskliga sinnet och göra det användbart för publiken.
Google rullade ut viktiga algoritmer som förändrar de flesta webbplatser.

Google Eat är ett exempel som introducerades i augusti 2018. Den påverkande algoritmen ger en förskjutning i webbplatsrankningen. Detsamma är som en välsignelse liksom tvärtom.

Om du ser en plötslig förändring i din webbplatstrafik, är det en chans att E.A.T-algoritmen bakom den.

google-eat

Vad är E.A.T?

E.A.T står för expertis, auktoritet och tillförlitlighet.

Expertis innebär att vara en expert i branschen. Kompetensen är när du är den ursprungliga skaparen av huvudinnehållet och markerar det i innehållet.

Auktoritet visar att du är skaparen av huvudinnehållet. Autoritet kan uppnås genom att skapa innehåll själv.

Pålitlighet visar att innehållet du visar det till konsumenterna är pålitligt, du skapar förtroende för användarna. Webbplatser som e-handel tar kreditkort för köp som skapar förtroende för användarna.

google-eat-algoritm

Vilken typ av webbplatser påverkar E.A.T?

  • Algoritmen E.A.T påverkar webbplatserna som påverkar människors framtid, säkerhet, finansiell stabilitet, lycka och hälsa. Det andra namnet på dessa webbplatser är ”Your Money or your Life”. De webbplatser där den algoritmiska förändringen kommer är kategoriserade
  • Finansiella webbplatser och köpsajter som handlar med pengaröverföring, betala räkningar, banksajter och onlinebutiker.
  • Webbplatser för finansiell information inkluderar investeringar, monetär rådgivning, högskolebetalning, pensionsplanering, hemköp och köpförsäkring.
  • Medicinska webbplatser som ger information och råd om läkemedel, hälsa, sjukdomar, mental hälsa och näring
  • Webbplatser med juridisk information har kategorier som medborgarskap, skilsmässa, kreativ vilja, vårdnad om barn och andra som är relaterade till lag.
  • Informerade medborgarwebbplatser som innehåller information om statliga processer, policyer, vetenskap och teknik.
riktlinjer-google-eat

Följ E.A.T: s riktlinjer för kvalitet

Det finns några riktlinjer som är viktiga när det gäller kvalitet. Låt oss titta på riktlinjerna som utarbetats av Google och släpptes den 5 december 2019. Om webbplatsen är en medicinsk, juridisk eller ekonomisk stat är E.A.T en avgörande aspekt. Webbplatsen som ger råd och hjälper människor att fatta ett viktigt beslut, säljer produkter från din webbplats dessa ligger under Google äter. Det säger att:

Bristande expertis, auktoritet eller tillförlitlighet kommer att minska rankningarna.
1) Huvudinnehållet är inte pålitligt
2) Webbplatsen är inte en auktoritativ källa för sidans ämne
3) Lågt betyg bör användas om sidan saknar lämplig E.A.T för dess syfte

Google säger att E.A.T är mycket viktigt för webbplatser som faller under kategorin YMYL (Your Money or Your Life) -sidor
Egenskaper som visar på hög kvalitet:
1) Sidorna bör ge ett syfte och uppnå syftet väl
2) Hög nivå av E.A.T
3) En tillfredsställande nivå av huvudinnehåll såväl som syftet med innehållet.
4) Positivt webbplatsansvar som ansvarar för huvudinnehållet på sidan.

Egenskaper för lågt sidinnehåll
1) En otillräcklig nivå av expertis, auktoritet eller tillförlitlighet
2) Kvaliteten på huvudinnehållet är låg
3) Otillfredsställande nivå av webbplatsinformation och meningslös webbplatser
4) Webbplatsens negativa rykte
2) Kvaliteten på huvudinnehållet är låg
3) Otillfredsställande nivå av webbplatsinformation och meningslös webbplatser
4) Webbplatsens negativa rykte

Hur mäter Google E-A-T algoritmiskt?

Google mäter det utifrån följande faktorer:

  • Länkar och ojämna länkar mäts – Google är bra på att bestämma länken. Om företaget får bra länkar från ett pressmeddelande eller gästläggning hjälper det Google att känna sig bekväm och säker på innehållet. Ju mer webbplatsen tilltalar sina användare desto mer är det en fördel
  • Google vet vad man ska lita på – Google vet vilken del av webbplatsen som man måste lita på och vilken man ska ignorera. Den viktiga funktionen hos pingvinalgoritmen är att den bara ignorerar länken som inte kommer från den betrodda resursen. De verkliga länkar som har hög myndighet och relevans för webbplatsen kommer att lita på.
  • Google letar efter bidrag från E.A.T – Betydelsen av recensioner är att det skapar förtroende och bildar företagets rykte. Google Eat ser mycket detaljerat och pratar om informationen för att göra förbättringar och hjälper till att bli en bättre rankningsfaktor.

Hur kan man förbättra Google E.A.T?

E.A.T är en viktig del av Googles algoritmer. Brist på E.A.T gör det svårt att ranka en webbplats. Det finns några faktorer som hjälper till att förbättra E.A.T

1. Få bra recensioner
Leta efter artiklar, recensioner, foruminlägg, diskussioner etc. skrivna av människor om deras webbplats. Såväl verkliga användare som experter berättar bättre om ditt företag och ger ett organiskt boost för verksamheten och förbättrar rankningen.

2. Wikipedia nämner kommer att påverka rankningen
Wikipedia nämns så många gånger i Googles riktlinjer. Det gör oss tydliga att det är en betrodd fröplats. Wikipedia är en pålitlig resurs där varje användare förlitar sig på webbplatsen för information. Det sägs att Wikipedia-länkar inte ger dig sidrankning men på grund av så många användare som skraper ner sidan kommer du att förbättra din webbplats.

3. Få omnämnanden på auktoritativa webbplatser
Genom att undersöka webbplatsens rykte och innehållets författare får du analys för att förutsäga webbplatsens auktoritet. Granskningarna, referenser, rekommendationer från experter, pressmeddelandet om webbplatsen ger dig mer äkthet.
Så snart Google får veta att du länkar till de auktoritativa webbplatserna kommer det automatiskt att öka våra rankningar, till skillnad från att få tillhandahållet innehåll, betala för länken eller på något annat incitamenterat sätt.

4. Få omnämnanden om forumpost
Forumupplägget är en viktig faktor för E.A.T. Google letar efter innehåll på forumwebbplatser som är skriven av en person, inte statistik eller annan maskinsamlad information. Ett forum kan vara en källa till rykte i samband med Google för rankingfaktorer.
Det är allt på Google EAT som du borde veta om det och hur du använder det för att öka din sökrankning, du Google.