PPC – Google Annonsering

Vad är Google Ads Annonsering (AdWords)?

Allt du behöver veta för att komma igång med Google Ads Annonsering 2020. Tips, tricks och hemligheter från PPC-proffsen.

PPC – Google Annonsering

Vad är Google Ads Annonsering (AdWords)?

Allt du behöver veta för att komma igång med Google Ads Annonsering 2020. Tips, tricks och hemligheter från PPC-proffsen.

google-ads-annonsering

80%

Av köpresorna börjar med en sökning på Google.

50%

Större chans med ett köp efter att ha klickat på en annons.

90%

Av sökningar på nätet genomförs i Googles sökmotor.

35%

Köper en produkt inom 5 dagar efter att ha sökt på Google.

Introduktion

1. Vad är Google Ads (AdWords)?

Google Ads är världens största digitala annonseringsverktyg.  Annonserna är det som finns högst upp eller längst ner på Google. Det som skiljer Google annonserna från det organiska sökresultatet är att du kan betala för att synas högst upp och du betalar endast när någon faktiskt klickar på din annons. Det betyder att du som användare har full kontroll över din Google Ads-kostnad. Läs mer om detta i avsnittet om hur mycket Google Ads kostar nedan.

google-ads-annnonsering

Betala bara för klick

Syns högst på Google

Hög lönsamhet

Full koll på resultaten

Välj dina sökfraser

Kom igång på minuter

1.1 Olika typer av annonsplatser

Google Ads erbjuder annonsering i en rad olika forum  – inte bara Google sök. I Google Ads kan du annonsera på YouTube, i Gmail, på hemsidor som är kopplade till Google Ads nätverket för Google Display annonsering. Det möjliggör för dig som annonsör att skapa och visa textannoner, bildannonser, videos med mera.

Fördelar

2. Varför ska man ha Google Ads annonsering?

Är du i behov av att öka antalet besökare till din webbplats, öka din försäljning eller vill att dina kunder kommer tillbaka så är Google Ads rätt verktyg för dig!
Ditt företag kan synas för rätt personer som söker efter just det du erbjuder. Om du som företag exempelvis erbjuder musikinstrument så kan du göra så att dina annonser syns när någon söker med sökfrasen ”köpa piano Stockholm” eller ”musikaffär Stockholm”.

Det betyder att man kan specificera den målgrupp som är intresserad av ditt företags produkter eller tjänster på Google. Med en skicklig Google Ads konsult så kan ni geografiskt rikta in annonserna att synas för specifika sökord och orter. Med en hemsida som dessutom är sökordsoptimerad, snabb och insäljande så kan ni erhålla stora resultat.

Google Ads – Den stora fördelen med PPC-marknadsföring
Google Ads är en typ av PPC-marknadsföring, eller SEM (Search Engine Marketing). Det innebär att du betalar för ett klick i sökmotorerna. En annan typ av PPC-annonsering är Bing Annonsering. Den största fördelen med PPC-marknadsföring är att du enbart betalar för resultat – alltså klick. Om någon inte klickar på din annons så betalar du inte heller någonting.

Den stora hemligheten inom PPC är således att attrahera rätt typ av klick och erbjuda rätt typ av värde för besökaren.

Vi på Sitea arbetar efter en typ av metodik där vi identifierar sökfraser efter intention och sedan utvecklar anpassad annonsering och värderbjudande för det specifika företaget och dess annonsering.

google-ads-annonsering-guideI bilden ovan så illustreras möjligheten att direkt mäta kostnaden för varje konvertering och sedan ROI.

Ett lyckat exempel – 70kr i Google Ads-annonsering för en vinst på 1280kr. 
En utav kunderna vi på Sitea har arbetat med i flera år är en musikaffär som hade problem att attrahera besökare och framför allt kunder till sin nya hemsida. Vi på Sitea arbetade med Google annonsering och lyckades uppnå så att 70 spenderade kronor i Google annonseringskostnad genererade ett sälj på hemsidan till ett värde av i genomsnitt 4500kr.

Den totala vinsten = 1280kr med en marknadsföringskostnad på 70kr.

Företaget har en marginal på 30% på sina produkter vilket innebar att det genererade en direkt vinst på 4500kr x 0.3 -70 = 1280kr. Företaget säljer idag cirka 15-20 pianon/dag via denna annonsgrupp som i snitt kostar 70kr per sälj i annonseringskostnad.

Välj rätt sökfraser

3. Hur väljer jag rätt sökfraser för Google Ads?

När det kommer till att välja sökfraser i Google Ads för sin annonsering så finns det flera saker man bör tänka på. Det första är vilken typ av annonsering och vilka mål man vill nå. Några vanliga mål för en Google Ads kampanj kan vara:

  • Försäljningsmål
  • Få nya förfrågningar och leads
  • Öka varumärkesexponeringen
  • Ge information till kunder och besökare

Beroende på vilka mål du vill nå med ding Google Ads kampanj så bör du välja sökfraser därefter. Google Ads fungerar nämligen så enkelt att en sökfras genererar en skapad annons. Så beroende på val av sökfras så kan du med din annonsering nå och bemöta olika typer av behov.

sökordsplaneraren-google-ads

Exempel på olika typer av sökfraser och intention. Någon som säker på ”köpa cykel” är exempelvis mer benägen att köpa en cykel jämfört med någon som söker på ”bästa cykeln”.

Intentionen för den första sökaren är helt försäljningsorienterat där besökaren söker en leverantör av cyklar, men den den som söker på ”bästa cykeln” är mer i ett informationsstadie. Inte att förringa att denna person också kan genomföra ett köp.

Använd dig utav olika tillägg (modifiers) för sökfraserna
Ofta  är det dock dem olika typen av tillägg såsom intentionen att ”köpa”, respektive ort ”stockholm”, tidsaspekt ”nu” med flera som visar och illustrerar intentionen vilket är viktigt att tänka på vid val av sökfraser.

Välj sökord och kombinationer av sökord för att möta rätt sökintention så att du når dina affärsmål. 

Undvik fel sökord

4. Negativa sökord – Så tar du bort irrelevant trafik!

Något utav det viktigaste vad gäller Google Ads annonsering är att arbeta med negativa sökord. Enkelt uttryckt så handlar det oma tt dem sökord/sökfraser du lägger till som negativa gör så att dina annonser inte syns för dem sökfraserna. Detta är en nyckelaspekt för att lyckas med Google Ads annonsering och att du får ut så mycket från din Google Ads budget som möjligt. Du vill inte betala för klick där besökaren inte är intresserad av det du erbjuder!

Ett exempel på negativa sökord:
Låt oss säga att du driver en kampanj där du vill sälja ”kurser i WordPress”. Du vill ju då exempelvis synas för ”gå WordPress kurs”, men du kanske inte vill betala för klick för någon som klickar på ”WordPress kurs gratis”. Med andra ord så vill du inte betala för klick när någon använder sökordet ”gratis”.

Hur lägger jag till negativa sökord?
Jo, du klickar i kampanjen, eller annonsgruppen, beroende på var du vill lägga till det negativa sökordet. Om du vill att det ska gälla för alla annonsgrupper i kampanjen så föreslår jag att du lägger till det negativa sökordet i kampanjen. Sedan lägger du till ordet ”gratis”.

google-ads-negativa-sökord
Vyn för negativa sökord i Google Ads.

Hur vet jag att jag inte syns för fel sökord?
Genom att klicka på söktermer under sökord så kan du se vilka sökord/sökfraser som dina annonser har synts för. Det är också en utmärkt vy att kolla på för att se till att du syns för rätt sökfraser, samt att du kan hitta fler sökord att lägga till som negativa sökfraser.

söktermer
Vyn för sökordtermer i Google Ads.

Arbeta ofta med negativa sökord och titta ofta under ”söktermer” för vilka sökord du syns för.

Mät alla resultat

5. Ställ in konverteringsspårning direkt

Konverteringsspårning är en utav de viktigaste delarna att sätta upp korrekt i Google Ads. Att missa detta gör att du blir tvungen att gissa vad som ger bäst resultat i Google Ads annonseringen. Med rätt spårning sparar du pengar och effektiviserar Google Ads kontot.

  1. Logga in i Google Ads. Klicka på hjulet för verktyg. Klicka sedan på konverteringar.
  2. Nästa steg är att skapa en konverteringsåtgärd. Det kan vara att någon klickar på en särskild knapp. Laddar ned något. Gör ett köp eller besöker en viss sida.
  3. Efter skapad konvertering så får du en kod med ett script som ska installeras på din hemsida. Den ska ofta läggas i head-avsnkttet i hemsidans Html kod. Här kan du läsa mer i Googles egan guide.
  4. Nu har du satt upp konverteringsspårning och kan följa vilka sökord och annonser slm ger bäst resultat. Nästa steg är att öka konverteringsgraden.

Konverteringsspårning gör så att du kan mäta vilka annonser, sökord och strategier som ger bäst resultat.

Google Ads Kostnad

6. Vad kostar Google Ads (budget)?

Google Ads är ett komplext annonseringsverktyg och kostnaden beror på en mängd olika faktorer. Du har som annonsör full kostnadskontroll och kan styra exakt hur mycket du vill spendera per dag och på så vis också styra månadskostnaden. Sedan finns det faktorer som rör annonsering och din egen hemsidan som är kopplad till kostnaden, samt hur hög konkurrensen är för de sökfraser du riktat in dig mot.

Dessa kan sammanfattas på följande vis:

1. Dagsbudget
google-ads-budget-guide
Du har direkt kontroll över din dagsbudget. Med konverteringsspårning kan man direkt se ifall din Google Ads annonsering är lönsam. Du kan läsa mer om koventeringsspårning på längre ner på sidan.

2. Sökordens klickkostnad
google-ads-kostnad
Dina annonser syns på Googles sökresultat utifrån de sökord du väljer att annonsra på. Beroende på hur många som använder sökorden kan dessa få olika kostnader för att komma högst upp. Den som betalar mest kommer att synas högst upp. Genom att nischa dina sökord kan du därför få ner annonskostnader.

3. Bransch
En advokatfirma i New York kan behöva betala flera tusen kronor per klick medans en djuraffär i Kramfors inte har några konkurrenter.

4. Quality score
quality-score-google-ads
Detta är ett mycket viktigt mått och beror på tre saker.

  1. Hur många som klickar på din annons.
  2. Annonsen relevans kopplat till sökord.
  3. Din landningssida (hemsida kopplad till annonsen) kvalitet.

Beroende hur bra din annons oh hemsida är kommer din Quality score att öka vilket resulterar i att du kan betala mindre än dina konkurrenter för att annonsera.

5. Matchningstyper
När du väljer ett sökord i Google AdWords så finns det tre matchningstyper att välja emellan: Bred matchning, frasmatchning och exakt matchning. Bred matchning kostar mest, frasmatchning kostar medel och exakt matchning kostar minst.

google-ads-matchningstyper-2
Här följer en kort genomgång över de olika matchningstyperna. Genom att förstå matchningstyperna blir man dels skickligare på AdWords men får även ned kostnaderna.

Bred matchning
Den vanligaste typen av sökordsmatchning är bred matchning. Det innebär exempelvis att du i AdWords-kampanjerna skriver en annons och låter ett sökord generera att annonsen visas.

Exempelvis följande:

Du gör en kampanj för barncyklar och låter sökordet ”barncykel” generera din annons. Bred betyder att för alla sökfraser som innehåller ordet ”barncykel” så kommer dina annonser för sökordet att visas. Det innebär att om någon söker på laga barncykel så kommer din annons visas. Men din affär erbjuder kanske inte lagning av barncyklar. Det innebär med andra ord att din annons syns för sökord och fraser som inte är kopplat till den typ av kund du söker.

Glöm inte detta – Vanligaste misstaget för höga Ads-kostnader och misslyckad annonsering

Det viktiga att ta med sig här är att breda matchningstyper är det vanligaste misstaget som vi ser folk göra. Folk betalar för klick som inte är kopplade till företagets affärsområden, tjänster eller produkter. Då blir AdWords-annonseringen felriktad och får en stor potential att misslyckas

Frasmatchning
För att använda frasmatchning används citattecknen (”……”) runt sökfrasen. Genom att exempelvis använda sökfrasen, med citattecken ”köpa barncykel” så kommer dina annonser att synas för alla sökfraser som innehåller ”köpa barncykel”.

fras-matchning-google-ads

Exempelvis för fraserna:

  • ”köp barncykel extreme”
  • ”köpa barncykel Stockholm”
  • ”vart kan jag köpa en barncykel i Stockholm”

Frasmatchning ger mycket mer exakta sökmatchningar och är bra för att rikta in annonserna mot specifika sökfraser.

Exakt matchning
Den sista och ofta billigaste typen av matchning är exakt matchning. Det innebär att annonserna endast visas om någon på Google söker på exakt den frasen exakt som den är skriven i AdWords. Detta görs genom att använda en klammer ( ) runt sökfrasen.

exakt-matchning-google-ads

Här följer ett exempel med sökfrasen (köpa piano Stockholm)

Exempelvis:

Om någon skriver köpa piano i stockholm så kommer inte annonsen att visas. Detsamma gäller om någon skriver jag vill köpa piano i Stockholm. Den exakta frasen måste vara skriven i Google för att generera annonser för det specifika exakta sökordet som är satt i Google Ads.

Är Google Ads effektivt?

7. Fungerar Google Ads?

google-ads-konverteringarGoogle Ads annonsering fungerar. Punkt. Men, det är väldigt lätt att misslyckas med AdWords. Det AdWords gör är att det placerar ditt företag högst upp i sökresultaten för de sökfraser du bestämmer. Du kan med enkelhet få trafik till din hemsida, men det är inte trafik som är poängen med AdWords. Vi är ju givetvis ute efter att få kunder och besökare med beteenden som gynnar företagets verksamhet.

Därför är det viktigaste och det absolut vanligaste misstaget med AdWords att man inte använder adekvat konverteringsspårning. Konverteringsspårning innebär att man mäter på hemsidan vilka annonser och sökord i AdWords som genererar e-mail, kontakter och önskvärda aktiviteter på hemsidan.

Undvik dessa misstag

8. Vanliga misstag

google-ads-vanliga-misstag

För breda sökord
De vanligaste misstagen vi på Sitea AdWords Byrå upptäcker när kunder hör av sig till oss är att de använder för breda sökfraser vilket innebär att de betalar för en stor variation av sökfraser som inte är relaterade till företagets erbjudande och tjänster.

Annonsen har ingen/dålig relevans till sökordet
Ett annat vanligt misstag är att annonserna är anpassade för att attrahera besökare men inte beskriver företagets tjänster och erbjudande. Det innebär att det blir falska förhoppningar för kunderna, vilket i sin tur leder till att de snabbt lämnar hemsidan.

Dålig position och Annonsranking för sökorden
Ett ytterligare vanligt misstag är att den annonserna har en dålig position. De tester vi utfört har visat att plats 2-3 är mest lönsamma. Om din annons syns på plats 6 eller 7 så kan ni inte förvänta er stora resultat.

Avsaknad av Konverteringsspårning
Utan konverteringsspårning betalar man för en mängd klick och sökfraser utan vetskapen vilka sökfraser och ord som fungerar och vilka som enbart kostar pengar. Ibland kan nämligen annonserna och sökfraserna med minst antal klick vara de mest lönsamma jämfört med de som får in en mängd klick och med hg CTR.

Vi på Sitea ser en mängd misstag som kunder gör med sin Google Ads annonsering. I detta avsnitt går. I igenom dessa Google Ads misstag en för en och kommer med en bra lösning. Hör av dig lm du har fler frågor så hjälper vi gärna till! 

För breda sökfraser / fel matchning av sökord
Utan tvekan det vanligaste misstaget vi på Sitea ser lär vi tar hand om nya kunder är för breda sökfraser, eller sökfraser utan korrekta matchniningstyper. 

Du kanske kom ihåg från tidigare i denna Google Ads guide att det finns 3 olika matchningstyper: bred, frasmatchning och exakt. Ett vanligt problem är att använda för breda sökfraser utan att rikta in dem ordentligt. 

Problemen som uppstår med för bred annonsering blir då:

  • Ökade kostnader för annonseringen 
  • Exponering för sökfraser som aldrig kommer ge bra resultat. 

Ett exempel på problemet
Ett belysande exempel är att välja enbart ett sökord för sin annonsgrupper. Till exempel genom att lägga till sökfrasen bildäck till en annonsgrupp om att sälja bildäck. Problemet blir så att en person som söker på vad som helst så länge sökordet bildäck är med kommer se din annons och potentellt klicka på din annons. Så någon kan söka på ”utbildning installera bildäck” och klicka på din annons fast du enbart är en återförsäljare. 

Lösningen:
Här hade lösningen varit att addera sökfraser och använda frasmatchning (”sökfras”). Exempel hade vi kunnat rikta in oss på sökfrasen ”köpa bildäck Stockholm”. Då hade vi bara synkts för sökord där hela sökfrasen är med. Bra va? 

Ett alternativ hade också varit att använda exakt matchning och då enbart synas exakt för de sökfraserna vi väljer. 

Glöm ej negativa söktermer  
Visste du att du i Google Ads kan se exakt vad någon har sökt på och sedan klickat på din annons? 

Det är många som är ovetande om detta. Här är det kanon att gå in och kolla med jämna mellanrum och sedan se att man syns för rätt sökfraser och inte får klick från dåliga sökfraser. Lägg sedan till sökfraserna i listan för antingen kampanjen eller annonsgruppen som negativt sökord. 

Om du får klick från sökfraser som du inte vill synas för så slöser du din Ads budget. Bli därför bekant med negativa söklistor. 

Ingen konverteringsspårning 

  1. Det här är ett allvarligt fel. Utan konverteringsspårning så kan vi inte se vilka sökord och annonser som ger bäst resultat (leads, förfrågningar och köp). 

Ställa in annonserna för rätt geografi och tid på dygnet. 

Visste du att du kan ställa in annonserna att enbart synas under vissa tider och för vissa geografiska platser. Om du till exempel vet att din målgrupp är chefer som huvudsakligen bor på Lidingö och Djursholm så kan det ju vara en bra idé att rikta dina annonser särskilt mot dessa områden. Om du dessutom anar att det är många som slösurfar på dagtid och du får mer resultat på kvällen eller helgerna så kan du både budjustera och anpassa annonseringen mot dessa dagar och tider.

Sitea Google Ads

9. Hur vi får dig att lyckas

Vi optimerar ert AdWords konto med fungerande konverteringsspårning så vi har stenkoll på vilka sökfraser och annonser som genererar önskvärda aktiviteter såsom telefonsamtal och e-mail från hemsidan.

Vi ökar ditt Quality Score vilket innebär att du betalar mindre per sökord och uppnår en högre ranking.

Med hjälp av negativa sökord optimerar vi AdWords Annonseringen än mer genom att ta bort sökord som genererar kostnader men inte intäkter.

Vi arbetar me effektiva annonstillägg såsom adress, telefonnummer, beskrivningar och tillägg. På så vis ökar exponeringen och CTR.

Och viktigast av allt..

Vi har bara lönsamhet och konverteringar i åtanke. Vi är inte intresserade av antalet klick – utan antalet sålda produkter, nya kunder och samtal.

Kontakta oss för mer information eller om ni har funderingar kring AdWords.

Online MarknadsföringTopp 3
april 19, 2017

Hamna först på Google – Ranka högt på Google idag 7 Tips & Tricks

7 Viktiga Tips för att Ranka högt på Google. Del 1 av 3. När dagens marknadsföring rör sig allt mer mot internet så blir utrymmet att synas allt mycket mindre och…
Online MarknadsföringSynas på GoogleTopp 3
oktober 3, 2016

Därför misslyckas din Sociala Marknadsföring på nätet och så gör du för att lyckas!

Vill du också lyckas på nätet? Känner du också att ditt företag skulle kunna utvecklas och nå nya höjder bara det rankades högre på Google eller att du hade fler…
social-marknadsföringSynas på GoogleTopp 3
oktober 3, 2016

Marknadsföring Sociala Medier – Så Lyckas du med Social marknadsföring!

12 tips för att lyckas med Marknadsföring via Sociala Medier Idag är det många som ställer sig frågan: På vilket sätt kan jag använda de sociala medierna på bästa sätt?…