Vad är Google AdWords?
Så Funkar Google Annonsering

KONTAKTA OSS
google-adwords-guide-min

Vi kommer i denna AdWords-Guide gå igenom följande:

Om du har frågor så är du välkommen att kontakta oss.

1. Vad är AdWords?

Google AdWords är världens största digitala annonseringsverktyg.  Annonserna är det som finns högst upp eller längst ner på Google. Det som skiljer AdWords-annonserna från det organiska sökresultatet är att du kan betala för att synas högst upp och du betalar endast när någon faktiskt klickar på din annons. Det betyder att du som användare har full kontroll över din AdWords-kostnad. Läs mer om detta i avsnittet om hur mycket AdWords kostar nedan.

2. Varför ska man ha AdWords?

Är du i behov av att öka antalet besökare till din webbplats, öka din försäljning eller vill att dina kunder kommer tillbaka är Google AdWords rätt verktyg för dig!
Ditt företag kan synas för rätt personer som söker efter just det du erbjuder. Om du som företag exempelvis erbjuder Musikinstrument så kan du göra att dina annonser syns när någon söker med sökfrasen ”köpa piano Stockholm” eller ”musikaffär Stockholm”.

Det betyder att man kan specificera den målgrupp som är intresserad av ditt företags produkter eller tjänster på Google. Med en skicklig AdWords-konsult så kan ni geografiskt rikta in annonserna att synas på specifika sökord. Med en hemsida som dessutom är sökordsoptimerad, snabb och insäljande så kan ni erhålla stora resultat.

Ett lyckat exempel – 70kr i AdWords-annonsering för en vinst på 1280kr. 

En utav kunderna vi på Sitea har arbetat med i flera år är en musikaffär som hade problem att attrahera besökare och framför allt kunder till sin nya hemsida. Vi på Sitea arbetade med AdWords-annonsering och lyckades uppnå att 70spenderade kronor i AdWords kostnad genererade ett sälj på hemsidan till ett värde av i genomsnitt 4500kr.

Den totala vinsten = 1280kr med en marknadsföringskostnad på 70kr.

Företaget har en marginal på 30% på sina produkter vilket innebar att det genererade en direkt vinst på. 4500kr x 0.3 -70 = 1280kr. Företaget säljer idag cirka 15-20 pianon via denna annonsgrupp som i snitt kostar 70kr per sälj.

3. Vad kostar AdWords?

AdWords är ett komplext verktyg och kostnaden beror på en mängd olika faktorer. Dessa kan sammanfattas på följande vis:

1. Dagsbudget
Du har direkt kontroll över din dagsbudget. Med konverteringsspårning kan man direkt se ifall din AdWordsannonsering är lönsam. Du kan läsa mer om koventeringsspårning på längre ner på sidan.

2. Sökordens klickkostnad
Dina annonser syns på Googles sökresultat utifrån de sökord du väljer att annonsra på. Beroende på hur många som använder sökorden kan dessa få olika kostnader för att komma högst upp. Den som betalar mest kommer att synas högst upp. Genom att nischa dina sökord kan du därför få ner annonskostnader.

3. Bransch
En advokatfirma i New York kan behöva betala flera tusen kronor per klick medans en djuraffär i Kramfors inte har några konkurrenter.

4. Quality score
Detta är mycket viktigt mått och beror på tre saker.
1. Hur många som klickar på din annons.
2. Annonsen relevans kopplat till sökord.
3. Hur många som klickar på annonsen.
Beroende hur bra din annons är kommer din Quality score att öka vilket resulterar i att du kan betala mindre än dina konkurrenter för att annonsera.

5. Matchningstyper

När du väljer ett sökord i Google AdWords så finns det tre matchningstyper att välja emellan: Bred matchning, frasmatchning och exakt matchning. Bred matchning kostar mest, frasmatchning kostar medel och exakt matchning kostar minst.

Här följer en kort genomgång över de olika matchningstyperna. Genom att förstå matchningstyperna blir man dels skickligare på AdWords men får även ned kostnaderna.

Bred matchning

Den vanligaste typen av sökordsmatchning är bred matchning. Det innebär exempelvis att du i AdWords-kampanjerna skriver en annons och låter ett sökord generera att annonsen visas.

Exempelvis följande:

Du gör en kampanj för barncyklar och låter sökordet ”barncykel” generera din annons. Bred betyder att för alla sökfraser som innehåller ordet ”barncykel” så kommer dina annonser för sökordet att visas. Det innebär att om någon söker på laga barncykel så kommer din annons visas. Men din affär erbjuder kanske inte lagning av barncyklar. Det innebär med andra ord att din annons syns för sökord och fraser som inte är kopplat till den typ av kund du söker.

Glöm inte detta – Vanligaste misstaget för höga AdWords-kostnader och misslyckad annonsering

Det viktiga att ta med sig här är att breda matchningstyper är det vanligaste misstaget som vi ser folk göra. Folk betalar för klick som inte är kopplade till företagets affärsområden, tjänster eller produkter. Då blir AdWords-annonseringen felriktad och får en stor potential att misslyckas

Frasmatchning

För att använda frasmatchning används citattecknen (”……”) runt sökfrasen. Genom att exempelvis använda sökfrasen, med citattecken ”köpa barncykel” så kommer dina annonser att synas för alla sökfraser som innehåller ”köpa barncykel”.

Exempelvis för fraserna:

  • ”köp barncykel extreme”
  • ”köpa barncykel Stockholm”
  • ”vart kan jag köpa en barncykel i Stockholm”

Frasmatchning ger mycket mer exakta sökmatchningar och är bra för att rikta in annonserna mot specifika sökfraser.

Exakt matchning

Den sista och billigaste typen av matchning är exakt matchning. Det innebär att annonserna endast visas om någon på Google söker på exakt den frasen exakt som den är skriven i AdWords. Detta görs genom att använda en klammer ( ) runt sökfrasen.

Här följer ett exempel med sökfrasen (köpa piano Stockholm)

Exempelvis:

Om någon skriver köpa piano i stokholm så kommer inte annonsen att visas. Detsamma gäller om någon skriver jag vill köpa piano i Stockholm. Den exakta frasen måste vara skriven i google för att generera annonser för det specifika exakta sökordet som är satt i AdWords.

4. Fungerar AdWords?

AdWords fungerar. Punkt. Men, det är väldigt lätt att misslyckas med AdWords. Det AdWords gör är att det placerar ditt företag högst upp i sökresultaten för de sökfraser du bestämmer. Du kan med enkelhet få trafik till din hemsida, men det är inte trafik som är poängen med AdWords. Vi är ju givetvis ute efter att få kunder och besökare med beteenden som gynnar företagets verksamhet.

Därför är det viktigaste och det absolut vanligaste misstaget med AdWords att man inte använder adekvat konverteringsspårning. Konverteringsspårning innebär att man mäter på hemsidan vilka annonser och sökord i AdWords som genererar e-mail, kontakter och önskvärda aktiviteter på hemsidan.

5. Vanliga misstag

För breda sökord

De vanligaste misstagen vi på Sitea AdWords Byrå upptäcker när kunder hör av sig till oss är att de använder för breda sökfraser vilket innebär att de betalar för en stor variation av sökfraser som inte är relaterade till företagets erbjudande och tjänster.

Annonsen har ingen/dålig relevans till sökordet

Ett annat vanligt misstag är att annonserna är anpassade för att attrahera besökare men inte beskriver företagets tjänster och erbjudande. Det innebär att det blir falska förhoppningar för kunderna, vilket i sin tur leder till att de snabbt lämnar hemsidan.

Dålig position och Annonsranking för sökorden

Ett ytterligare vanligt misstag är att den annonserna har en dålig position. De tester vi utfört har visat att plats 2-3 är mest lönsamma. Om din annons syns på plats 6 eller 7 så kan ni inte förvänta er stora resultat.

Avsaknad av Konverteringsspårning

Utan konverteringsspårning betalar man för en mängd klick och sökfraser utan vetskapen vilka sökfraser och ord som fungerar och vilka som enbart kostar pengar. Ibland kan nämligen annonserna och sökfraserna med minst antal klick vara de mest lönsamma jämfört med de som får in en mängd klick och med hg CTR.

5. Hur vi får dig att lyckas

Vi optimerar ert AdWords konto med fungerande konverteringsspårning så vi har stenkoll på vilka sökfraser och annonser som genererar önskvärda aktiviteter såsom telefonsamtal och e-mail från hemsidan.

Vi ökar ditt Quality Score vilket innebär att du betalar mindre per sökord och uppnår en högre ranking.

Med hjälp av negativa sökord optimerar vi AdWords Annonseringen än mer genom att ta bort sökord som genererar kostnader men inte intäkter.

Vi arbetar me effektiva annonstillägg såsom adress, telefonnummer, beskrivningar och tillägg. På så vis ökar exponeringen och CTR.

Och viktigast av allt..

Vi har bara lönsamhet och konverteringar i åtanke. Vi är inte intresserade av antalet klick – utan antalet sålda produkter, nya kunder och samtal.

Kontakta oss för mer information eller om ni har funderingar kring AdWords.

Adwords konsult i Stockholm hjälp med Adwords annonsering google Google Adwords byrå i Stockholm företag som arbetar med adwords
vad är google Adwords Adwords guiden tips och tricks

Läs mer om Google AdWords på Googles hemsida.

Online MarknadsföringTopp 3
april 19, 2017

Hamna först på Google

Hamna först på Google - 7 Viktigaste Tipsen för att Ranka högt på Google. Del 1 av 3. När dagens marknadsföring rör sig allt mer mot internet så blir utrymmet att...
Online MarknadsföringSynas på GoogleTopp 3
oktober 3, 2016

Därför misslyckas din Sociala Marknadsföring på nätet och så gör du för att lyckas!

Vill du också lyckas på nätet? Känner du också att ditt företag skulle kunna utvecklas och nå nya höjder bara det rankades högre på Google eller att du hade fler…

Synas på GoogleTopp 3
oktober 3, 2016

Social Marknadsföring – Är det viktigt?

Marknadsföring Sociala Medier – Så Lyckas  du med Internetmarknadsföringen! Idag är det många som ställer sig frågan: På vilket sätt kan jag använda de sociala medierna på bästa sätt? Eller:…