SITEA GUIDE 2018

Mobilanpassad Hemsida 2018 Guide
– Allt du behöver veta!

Det har aldrig varit viktigare med en hemsida som är mobilanpassad. Varför kanske du tänker? Jo, det finns flera anledningar till varför en mobilanpassad hemsida idag är ett måste och vad framtiden kräver.

9 avgörande aspekter för en mobilanpassad hemsida:

  1. Google rankar din mobilversion av hemsidan framför desktopversionen
  2. I många branscher är det över 50% av trafiken som sker via mobila enheter
  3. Förbättrar användarvänligheten i olika fönsterstorlekar
  4. Lokalsök sker ofta via mobila enheter
  5. Vikten av snabb laddningshastighet
  6. Testa om din hemsida är mobilanpassad
  7. Använd lättlästa typsnitt
  8. Tydlig textformattering
  9. Steg A till B – Gör navigeringen enkel

aftonbladet-mobilanpassad-hemsida-Google

Mobilversionen – Avgörande för Googleranking

Som specificerat ovan så finns det tre avgörande aspekter. Den första har att göra med att i Mars 2018 så valde Google att sätta mobilversionen på hemsidan som avgörande för fin sökmotorrelaterade ranking. Det betyder kort och gott att det är mobilversionen av din hemsidan som avgör din ranking i Googles sökresultat.

 

Över 50% av trafiken sker via mobila enheter

Att ha en mobilanpassad hemsida är helt avgörande också för att dra nytta av trafiken och potentialen på internet. I många branscher ser vi att över 50% avtrafiken sker på mobila enheter såsom smartphone, mobil och surfplatta. I vissa branscher så ser vi till och med att över hela 80% av trafiken sker via mobila enheter.  Det betyder att om din hemsida inte är responsiv så går du miste om stor potential då konverteringsgraden (omvandlingen från besökare till potentiell kund och leads) är mycket lägre samt att många besökare ofta väljer att lämna hemsidan så den inte är lika användarvänlig som en mobilanpassad hemsida som är responsiv.

 

Förbättrad användarvänlighet i olika upplösningar

En ytterligare viktig aspekt som tangerar ovanstående resonemang är betydelsen att hemsidan också är responsiv och skalar till olika skärmstorlekar. Så att om någon är inne på en 11-tums dator eller en 32-tums skärm så ser din hemsida bra ut. Studier har visat att hemsidor som förbättrar användarvänligheten via dels mobilanpassad funktionalitet samt responsiv design leder till längre vistelsetid på sidan, högre leadsgenerering samt bättre Google-ranking.

 

Lokalsök sker ofta via mobila enheter

Flera studier har visat på att lokala sökningar ofta sker ”på språng” via mobila enheter. Vissa studier som Google har utfört har visat på hela 94% av lokala sökningar sker via mobila enheter. Vikten av att ha en mobilanpassad hemsida för att dra nytta av detta blir således solklar.

 lokal sök mobilanpassade hemsida

Vikten av snabb laddningshastighet

Det räcker inte att din hemsida är mobilanpassad. Den måste också vara snabb. Då en stor del av mobilerna använder sig utav antingen 3G eller 4G nät så är det av största vikt att hemsidan laddar snabbt. För varje 1-sekund som sidan laddar långsammare så lämnar 20-30% av besökarna på mobila enheter. Se därför till att du har en hemsida som är optimerad för hastighet samt använder sig utav hosting och webbhotell som erbjuder bra laddningshastigheter.

Optimera och komprimera också dina bilder så att de blir så små som möjligt. Använd gärna hemsidan Optimizilla https://imagecompressor.com/ så kan du med lätthet göra bildstorleken mindre. Dessutom är det helt gratis! Bra va?

Gratis verktyg för hastighetstest:

Du kan testa din mobila laddningshastighet via https://testmysite.withgoogle.com/

Du kan också testa hastigheten på desktop via: https://tools.pingdom.com/

Testa om din hemsida är mobilanpassad

Google erbjuder ett gratis verktyg som ser till hur pass väl din hemsida är mobilanpassad. Använd denna länk för att testa hur väl din sida är optimerad: https://search.google.com/test/mobile-friendly

 

Se till att ha lättlästa typsnitt

En viktig aspekt som ofta glöms bort är att hemsidan på mobilen bör ha ett typsnitt, gärna Sans serif, som är lättläst och skalar med bra storlek på mobilen. Skärmstorleken och reflektioner från skärmen kan göra att serif-typsnitt blir svårlästa och gör det jobbigt att läsa. Se därför till att använda typsnitt som är lättlästa på mobilen med en storlek som är 1 eller 2 storlekar större än vad du har på desktop-versionen.

Tydlig textformattering

Tänk också på att det är jobbigare att läsa långa textstycken på mobile så se till att dela upp dessa i tydliga och korta paragrafer. Tre till fyra meningar per stycke är en bra tumregel at ta med dig. Tänk också på att göra läsupplevelsen extra intressant för att hålla intresset uppe. Vår erfarenhet har visat att intressespannet på mobilen är mycket lägre jämfört med på desktop-versionen så se till att göra hemsidan, innehåller och bilderna intressanta. Inkorporera också gärna video.

 

Gör stegen från punkt A till punkt B så korta som möjligt

En mobilanpassad hemsida och layout ställer särskilda krav på att strukturen och hur man manövrerar på hemsidan ska vara så snabb och enkel som möjlig. Se till att det är enkelt att navigera sig i menyn och hitta de viktigaste aspekterna på din hemsida.

Om din hemsida säljer produkter så är det av största vikt att en besökare med enkelhet med en till två klick kan komma till det som hen söker. Ha gärna en mobilmeny som är responsiv och ”sticky” (följer med när man scrollar) så att den alltid är tillgänglig.

Ett ytterligare bra verktyg som är bra att använda är att erbjuda filter och sökfunktioner som är lättillgängliga. Försök tänka på och få fram en strategi för vilka delar som är viktigast för en besökare på din hemsida att komma åt.