Vad är en bra Logotyp? Allt du måste veta.

Varumärkesidentitet är den viktigaste kärnan i ett företags varumärkesstrategi. Tänk bara på hur mycket kraft som finns i Nike-swoshen, eller Rolex. Som varumärkesägare bör du se till att allt som är relaterat till ditt varumärke motsvarar syftet med din verksamhet och värdet ditt varumärke ska skapa gentemot åskådaren och dina kunder. Det är också bra att tänka på logotypens utformning i samband med att man ska köpa hemsida.

Många företag investerar stora summor pengar för att skapa rätt känsla och logotyp. Logotypen har ofta sedan roll som ambassadör och pryder pennor, bilar, skyltar med mera.

Men vad är då en bra logotypdesign? Vad krävs från den som designer och vad behöver du som beställare veta om? De flesta företag använder sofistikerade, färgstarka och några andra felaktiga kriterier för att bedöma kvaliteten i en logotypdesign. Detta är emellertid ett felaktig påstående som härrör från brist på korrekt kunskap om logotypens design och användbarhet.

En logotyp sägs bara vara effektiv om den kommunicerar styrkan och värdet i ditt varumärke. Din logotyp ska kunna representera ditt varumärke och uttrycka tankar och känslor i både text och grafisk form. Likväl som vi människor ofta bildar oss en uppfattning på bara några sekunder när vi träffar en ny människo så gäller detsamma för logotyper. Snabbt har vi en uppfattning: Dyrt, billigt, enkelt, ful, kvalitet och så vidare. Snabbt så associerar vi ord och känslor till logotypen – och det är detta som en duktig grafisk designer bör tänka på: Hur skapar jag rätt associationer och känslor i logotypens formgivning.

För att din logotyp ska kunna uppfylla dessa kriterier måste vissa element beaktas. I avsnittet nedan kommer vi undersöka beståndsdelarna i en bra logotyp och de faktorer du bör tänka igenom när du skapar en logotyp.

skapa-logotypOlika typer av logotyper

Välj rätt känsla och stil – Det finns olika stilar som en logotyp kan anta, detta beror på ditt varumärke – oavsett om det är nytt, etablerat men inte välkänt, eller om det redan finns och är populärt. Logotypstilen som skulle fungera bra för befintliga märken kanske inte fungerar lika bra som för ett helt nystartat bolag . Det är därför det är viktigt att ta hänsyn till detta i val av logotypdesign.

Det finns fyra vanliga stilar en logotyp kan ta, de inkluderar:

WORDMARK – Det här är logotyper som endast kommer i form av text. Namnet på ditt märke / företag skulle skrivas på ett stiliserat sätt med lämpliga typsnitt och färger. Denna typ av logotyp är utmärkt för varumärken som just har börjat; det hjälper till att framhäva ditt varumärke tillsammans med din varumärkesidentitet. Exempel på varumärken som använder ordmärkeslogotypen är Coco-cola, Mobil, etc.

LETTERMARK – Bokmärkeslogotyper är precis som ordmärke, men snarare än att skriva företagsnamnet i sin helhet Lettermark använder förkortningar eller utvalda alfabet i företagets namn. Dessa logotyper är särskilt bra för företag med långa namn. Exempel på märken som använder Lettermark-logotypen inkluderar bland annat BBC, BMW, CNN, DN, SvD, SvT osv.

LOGOTYP UTAN TEXT – Dessa typer av logotyper är utformade utan text på dem. De fungerar som företagets identitet utan att ha företagets namn. Denna logotyp är särskilt lämplig för varumärken som redan är välkända. Exempel på märken med enbart logotypen är exempelvis Twitter (den nuvarande logotypen), Mercedes etc.

KOMBINATION – Denna form av logotyp inkluderar företag som Adidas, Nike, Puma som har en kombination av text och grafisk form.

välja-färg-logotypVal av färg

Färgen på din logotyp är en annan viktig faktor att tänka på. Det påverkar kundernas uppfattning och associationer om ditt varumärke, det är därför du måste se till att din logotypfärg kommunicerar din verksamhets styrka och värderingar. Olika färger representerar olika känslor och framhäver olik associationer beroende på vad du väljer att beteckna din med. Rött är en indikation för energi, spänning, passion, önskan osv. Lila betecknar kunglighet, kreativitet och kvalitet. Grönt representerar tillväxt, hopp, lugn, medan färg gul står för optimism, förtroende, lycka, etc. Ett belysande exempel är att färgen blå är en förtroendefärg vilket banker ofta använder sig utav. Vill du lära dig mer om val av färg så kan du läsa vår guide om välja färg till hemsida här.

typsnitt-logotypVal av typsnitt

En bra logotyp måste använda lämpliga teckensnitt, där typsnittet måste indikera tydlighet och kreativitet. Det måste vara indikativt för ditt varumärke – Googles logotypsnitt är helt annorlunda än exempelvis Coca-Cola och Facebook. Så se till att teckensnittet du använder framhäver just din verksamhet. I dag finns det en trend där mer avancerade typsnittslogotyper byts ut för enklare varianter som är mer anpassade för webb och digitala medier.

Att tänka på när du skapar en logotyp

ENKELHET – Detta är en av de viktigaste faktorerna att beakta när du skapar din logotyp. En bra logotyp måste vara tillräckligt enkel för att kunder ska förstå konceptet. Det får dem att förhålla sig mer till det meddelande som ditt varumärke försöker skicka och gör logotypen mer minnesvärd.

UNIKT – Att kolla in andra logotyper för att få inspiration till din skapelse är en bra idé, men du måste se till att du slutar med  att plagiera ett annat företags koncept. Din logotypdesign ska vara unik och speciell för ditt företag, detta hjälper ditt varumärke att sticka ut och behålla sin egen identitet.

MULTIPEL ANVÄNDNING – Användningen av din logotyp går utöver vad som visas på din webbplats. Du kan också använda det på reklammaterial såsom stora skyltar och så små användningsområden som på en penna. Det är därför viktigt att du ser till att din logotyp är mångsidig och kan användas för flera användningsområden.

BETYDELSE – Detta har att göra med logotypens relevans. Din logotyp kan bara hjälpa dig att skapa en positiv uppfattning om den representerar ditt företags värde och kommunicera dess vision effektivt. Se till att din logotyp antingen subtilt eller uttryckligen kommunicerar vad ditt varumärke står för och vad det handlar om.

Glöm aldrig att din logotyp är den första mötespunkten för interaktion med dina potentiella kunder. Lägg ner ordentligt med tid och tänk igenom både namn och grafisk formgivning. En bra logotyp är värd mycket. Dessutom är det ofta mycket kostsamt att byta logotyper.