Vad är SEM (sökmarknadsföring)

Sökmotormarknadsföring eller sökmarakndsföring är ett effektivt sätt att utveckla ditt företag och nå nya insikter om konkurrenskraftiga marknadsplatser. Miljontals företag som letar efter nya leads eller trafik försöker på olika sätt göra reklam på nätet, och marknadsföring via sökmotorer är ett mycket populärt sätt att marknadsföra produkter och tjänster för att göra företag lönsammare.

Innehållet i denna guide:

  1. Vad är SEM?
  2. Olika SEM plattformar
  3. Hur sökord fungerar
  4. SEM tillägg och inriktningar
  5. Så fungerar auktionen

I denna guide kommer vi gå igenom allt du behöver veta om SEM. Nu kör vi!

Vad är SEM?

SEM står för Search Engine Marketing – eller sökmarknadsföring.
Det är idag vanligt att marknadsföra ett företag med hjälp av betalda annonser som visas högst upp i sökmotorernas resultat. Marknadsförare lägger ett bud på sökord från Google eller Bing för att rikta in sig på specifika produkter eller tjänster och visa sina annonser tillsammans med resultaten för de sökfraserna.

SEM är också ofta nämnt som ”Pay Per Click” eller PPC-annosering. Dessa klickannonser introduceras i olika format. Vissa är små, textbaserade annonser, och så finns det produktlist-annonser som är mer visuella. De produktbaserade annonserna låter konsumenterna se pris och recensioner samt visuella bilder på produkten.

sem-shopping-annonserDet bästa med SEM är att det erbjuder annonsörer möjlighet att placera sina annonser framför potentiella kunder som är redo att genomföra ett köp i just det ögonblicket. Det är därför vi säger att sökmarknadsföring, eller SEM, är ett kraftfullt sätt att få ditt företag att växa med nya kunder och trafik från nätet.

Det finns en skillnad mellan SEO, eller Organisk SEO och SEM . SEO tar mycket tid, men sökmarknadsföring kan hjälpa dig att öka din ranking och synas högst på sökmotorerna på nolltid.

skillnaden-sem-seo

SEM-plattformar

En sökmotorplattform är en sökmotor där ett märke kan placera sökannonser som visas när användaren utförde sökningen. De mest använda SEM-plattformarna är Google och Bing.google-ads-bing-ads

  • Google Ads – det används ofta av SEM-plattformar. Det finns miljarder Google-sökningar som utförs om dagen. Det hjälper dig att ta dig in mellan den bredare publiken.
  • Bing-annonser – Det har påstått att det finns fyra miljoner sökare som Google inte kan nå. Visning av annonserna på samarbetade webbplatser som Yahoo och MSN.

sökfrasNyckelord – En viktig aspekt av marknadsföring av sökmotorer

Nyckelorden fungerar som ett primärt steg för SEM eftersom användare anger nyckelord för att söka efter frågor i sökmotorer. Vi kan säga att nyckelorden är grunden för marknadsföring av sökmotorer fungerar som en reklamstrategi.

Typer av SEM-nyckelord

SEM-nyckelord är fraser som används för att rikta in marknadsföringskampanjer för sökmotorer. När du söker efter dessa sökord ser de dina annonser.

Nyckelord med bred matchning – Det innehåller liknande fraser, singularformer eller flertalsformer, felstavningar, stämning eller synonymer för måltermen. Kampanjen kan också rikta in sig på virtuella assistenter, onlineassistenter och virtuella team.

Nyckelord med frasmatchning – Det riktar sig till den exakta fasen plus varje fras som ord kommer före eller målord.

Exakt matchande nyckelord – Målorden är mycket noggrant relaterade till måltermen. Detta inkluderar stavfel, singular, plural former, stemming, förkortningar, ordnade ord eller nära besläktade ord med samma avsikt med exakt matchningsterm.

Negativa nyckelord – Det utesluter termer som du inte vill rikta in eller vill visa dina annonser på. Dessa nyckelord är variationerna av nyckelord med bred matchning, frasmatchning och exakt matchning som du inte vill använda i kampanjen. Termerna kan vara semantiskt relaterade till nyckelord men inte associerade med sökintressen för inriktningstermer, kampanj eller annonskopia.

SEM-inriktning

Inriktningsplattformarna säger till sökplattformen att när dina annonser ska visas. Inriktningen anger ytterligare faktorer för Annons:

  • Platsinriktning – Den ställer in annonser för att bara visa personer i postnumret eller platsen.
  • Inriktning på annonsschema – schemaläggning gör det möjligt att lägga till schema för den specifika perioden som är vissa tider per dag eller specifika dagar i en vecka.
  • Demografisk inriktning – Detta baseras på demografiska kategorier som kön och ålder. Denna typ av inriktning identifierar ålder och kön.
  • Enhetsinriktning – Den ställer in annonsen på specifika enheter som telefoner, stationära datorer, mobil.

Annonsauktion inom marknadsföring av sökmotorer

Auktionen där budgivning sker för annonsering av produkter i ett visst nyckelord. Det finns olika priser i försäljningen. Den som har den högsta budgeten i en auktion och har alla faktorer kommer att vara överst. Inte bara priset är viktigt, utan det finns också flera andra faktorer. Det sägs att den massiva budgeten är fördelaktig, särskilt när du riktar dig till mycket konkurrenskraftiga sökord.

Hur fungerar annonsauktionen?

Om du är redo att investera i SEM måste du ange auktionen i Google Ads. För att delta i auktionen måste du undersöka vilka nyckelord som är relaterade till din produkt att bjuda på och bestämma hur mycket du behöver spendera på det specifika sökordet.

När Google hittar dina nyckelord som är relevanta för användarsökfrågan, ingår du i en auktion. Varje annons visas inte i nyckelordet. Vissa sökord har inte kommersiellt innehåll och bara en standardfråga där annonserna inte ser ut.Två huvudfaktorer som avgör annonsauktion är ditt högsta bud, din annons kvalitetsresultat.

Kvalitetsresultat är en total uppskattning av kvaliteten på dina annonser, sökord och målsidor. En kvalitetspoäng som rapporterar på en skala 1-10 som finns i statusen för sökordskolumnen i Google Ads-konto. De mer relevanta annonserna är för en användare med större chanser att klicka på Annonsen. Kvalitetsresultatet beräknar alla sådana förutsägelser.

Att känna till marknadsföring av sökmotorer ger dig nytta av att göra de nya annonsstrategierna som hjälper dig att generera potentiella kunder och trafik till ditt företag.

Vill du få hjälp med SEM?

Vi på Sitea har mångårig erfarenhet inom både Google Ads och Microsoft Ads. Vi hjälper dig nå dina affärsmål!